Flaut spørsmål

Pumbaa

Newcomer
Flaut spørsmål

Hei.

Jeg har et flaut spørsmål, det er så meget som at mine flotte engelsk kunnskaper har streiket for dagen.

Hva er den engelske tittelen for en stuer?
Hva er den engelske tittelen for den personen som sender flyenede ut "pushback"? Og som man ofte kunne se, iallfall i gamle dager, en person som stod med 2 flotte røde pinner og gav signaler til flyet. Hva er den engelske tittelen for dette?

Re: Flaut spørsmål

Ramp agent kan vel dekke det meste, og vil vaere min oversettelse.

Ramp agent hos SGS ARN är iaf det som tidigare hette "red cap" hos många bolag. Tror att baggage handler alt ramp service worker kanske är bättre?

Ramp agent hos SGS ARN är iaf det som tidigare hette "red cap" hos många bolag. Tror att baggage handler alt ramp service worker kanske är bättre?

Javel? Mulig det er noe for SGH ARN.

Jeg er i alle fall PSC (Passenger Service Coordinator/Gate manager) og det het tidligere Red Cap i SGH Norge.
Ramp agent eller Stuer/Loadmaster bruker vi på de "under wing"

Gamle ''red cap'' har faatt utrolige mange navn - fra handling coordinator, turn around coordinator, gate manager - jeg kan sikkert finne flere navn.. Jeg trodde dog det var PSX som var gjeldende terminologi i SGH Norge?

Mener vi brukte ramp agent om stuere i WF, og mest sannsynlig SGS ogsaa, uten at jeg skal uttale meg for sikkert. Har aldri assosisert det med red cap, altsaa, men jeg kan jo ta feil.

En ting er jo aapenbart, og det er at traadstarters spoersmaal tydeligvis er paa sin plass, og ikke noe aa vaere flau over..

Når jeg begynte i BU sto det "stevedore" på IATA-kortet, men språket og titlene har endret seg med tiden.

Nei, i SAS var redcap vedkommende som hadde ansvaret for vekt og balanse. Denne rollen er imidlertid blitt redefinert med aarene, og det er vel laglederen paa stuerlaget som naa er naermest den rollen, fra w&b siden.
BA hadde vel en tilsvarende rolle for sine 'redcaps' tidligere.

Ellers er redcaps mest assosiert med bagasjeportoerer paa denne siden av dammen ...

'Ramp Agent' er vel det mest dekkende for det som foregaar under vingen i engelsktalende land.. gjerne 'ramper' som forkortelse.

Mannen/personen/kvinnen som vinker inn flyet heter ihvertfall Marshaller. Det er ICAO standard!

Takker for svar. Fant et par bilder på nett av det jeg lurte på, var i forbindelse med en skoleoppgave ei venninde trang hjelp med :) Så nok en gang, takk for svarene iallfall!

Back