Flatulens i fly

Jeg vurderte definitivt å utsette den siste turen, ja. Jeg gikk en god del rundt der, og fikk til slutt hjelp, men det var ikke mulig å få tak i lege selv om jeg spurte etter det. Da måtte jeg i tilfelle inn til London. Det endte med at jeg ringte hjem til legevakta i Norge, som mente at giardia var for sjeldent til at det var sannsynlig at jeg hadde det, og at jeg burde komme meg hjem.

CC ombord var bare hyggelige og hjelpsomme i mitt tilfelle.

Jeg har opplevd å bli (drit)sjuk to ganger på reise. Ene gangen natten før jeg skulle reise hjem fra Liverpool med fly fra MAN. Jeg snakket med forsikringsselskapet og de mente jeg burde holde meg i ro til jeg var blitt bedre, det samme mente flyselskapet. Fikk lege til hotellet og også han mente at jeg bude bli til ting hadde stabilisert seg.

Andre gangen var for noen måneder siden, i Beijing. Takker høyere makter for at jeg kom meg inn på hotellet før treskeverket startet, for det sluttet ikke før etter flere dager. Også da snakket jeg med forsikringsselskapet. De ville ha meg til sykehus, men jeg hadde ikke sjangs til å bevege meg mer enn 10 meter fra doen. Det endte med at jeg fikk lege til hotellet og forsikringsselskapet ordnet alt.

Begge gangene sa hotellet at det ikke var mulig å få lege til hotellet. Da jeg sa at jeg var villig til å betale hva som helst, var det ikke noe problem. I MAN betalte jeg 1000,- og i PEK 2600,-, men fikk dekket alt av forsikringen.

Å få noe slikt under flyreise er ett av mine største mareritt og jeg er redd jeg hadde freaket fullstendig ut om det hadde skjedd... :) Ellers kan jeg anbefale Imodium. Som en propp... :-D Hvis ikke er strategien: Ingenting inn - ingenting ut. :-D Brukte begge deler da jeg skulle hjem fra MAN (via AMS) pluss at jeg satt helt bakerst ja. :)

Xxx.

Begge gangene sa hotellet at det ikke var mulig å få lege til hotellet. Da jeg sa at jeg var villig til å betale hva som helst, var det ikke noe problem. I MAN betalte jeg 1000,- og i PEK 2600,-, men fikk dekket alt av forsikringen.

Dette hører kansje hjemme i Hilton-tråden, men jeg har to ganger måtte hilse på legen til Millennium Hilton i BKK, og han er en gammel inder som vet alt best selv, trenger å spørre lite og medisinerer masse. Det han ikke har av medisiner i kofferten er ikke mye vits å leite etter, heller.

Jeg har opplevd to ganger å få et brett Xanax for magekrampe (og en del andre ting for resten av det som var gale). Xanax er lykkepiller, det gjør ikke mye for kramper, men det gjør det jo litt artigere å sitte på rammen. :p

-A

For en herlig tråd..

Jeg har, takk og lov, unngått mageprobemer på fly, dog har det vært nære på.

Etter et friskt sjøslag på en takrestaurant i Mumbai skulle vi gå tilbake til hotellet, fulle var vi og minste motstands vei ble valgt. Dog igjennom et litt tvilsomt nabolag, men det bekymret ikke oss nevneverdig. Underveis konkluderete vi med at nattmat måtte vi ha og svingte inn på en slags restaurant. Jeg fikk den lyse ideen om at friterte eggeplommer, ris og cola var en slager..

Man kan si det slik at kroppen min var noget uenig i den avgjørelsen.. Dagen etter satt jeg på ramma og måtte holde meg fast for å ikke ta av, når det sto på som verst... Imodium var ikke i nærheten av sterkt nok for å roe ned magen, så da ble det nærmeste sykehuset oppsøkt og jeg fikk utlevert SKIKELIGE saker.. Dog med en advarsel om at dette ville stoppe all aktivitet ut bakveien for et par dager...
Noe som passet meg fint, med de kommende flightene BOM - ZRH -OSL, utrolig hvor befriende det er å kunne nyse eller le uten å måtte sitte på do..

Så fikk man heller leve med følelsen av en setefødsel dagen etter hjemkomst....

Dette hører kansje hjemme i Hilton-tråden, men jeg har to ganger måtte hilse på legen til Millennium Hilton i BKK, og han er en gammel inder som vet alt best selv, trenger å spørre lite og medisinerer masse. Det han ikke har av medisiner i kofferten er ikke mye vits å leite etter, heller.

Jeg har opplevd to ganger å få et brett Xanax for magekrampe (og en del andre ting for resten av det som var gale). Xanax er lykkepiller, det gjør ikke mye for kramper, men det gjør det jo litt artigere å sitte på rammen. :p

-A

Jeg fikk Imodium så jeg har i mange år fremover... :) Legen jeg fikk i både MAN og PEK virket seriøse, spesielt han i PEK, men det skulle kanskje bare mangle når man betaler 2600,- for et legebesøkm på 20 min...:-)

Mine foreldre fikk hver sin sprøyte i baken da de var på Gran Canaria i vinter, mot diare, men ikke Imodium... Har en liten mistanke om at det bare var sprøyt (vittig i dag ja!) det de fikk, for det hjalp ikke...

PS. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror Xanax kan hjelpe mot magekramper, fordi de er muskelavslappende. :) Mener jeg har hørt om at dem med kroniske mageplager får Xanax, eller andre "lykkepiller", mot magekramper. :)

KjetilK: Da du ringte legevakten i Norge, fra flydoen, hvilket råd fikk du da?

Xxx.

For en herlig tråd..

Jeg har, takk og lov, unngått mageprobemer på fly, dog har det vært nære på.

Etter et friskt sjøslag på en takrestaurant i Mumbai skulle vi gå tilbake til hotellet, fulle var vi og minste motstands vei ble valgt. Dog igjennom et litt tvilsomt nabolag, men det bekymret ikke oss nevneverdig. Underveis konkluderete vi med at nattmat måtte vi ha og svingte inn på en slags restaurant. Jeg fikk den lyse ideen om at friterte eggeplommer, ris og cola var en slager..

Man kan si det slik at kroppen min var noget uenig i den avgjørelsen.. Dagen etter satt jeg på ramma og måtte holde meg fast for å ikke ta av, når det sto på som verst... Imodium var ikke i nærheten av sterkt nok for å roe ned magen, så da ble det nærmeste sykehuset oppsøkt og jeg fikk utlevert SKIKELIGE saker.. Dog med en advarsel om at dette ville stoppe all aktivitet ut bakveien for et par dager...
Noe som passet meg fint, med de kommende flightene BOM - ZRH -OSL, utrolig hvor befriende det er å kunne nyse eller le uten å måtte sitte på do..

Så fikk man heller leve med følelsen av en setefødsel dagen etter hjemkomst....

Hehe, det er vel ikke for ingenting at det er noe som heter "Bombay-belly".... :-D Før jeg dro til India fikk jeg mail fra min bror, som hadde væt der noen måneder før meg: "Kos deg, spis alt du orker, du blir syk uansett!" Utrolig nok så klarte jeg meg, men jeg var uhyre forsiktig med hva jeg spiste. Mange av dem som var på samme konferansen ble virkelig veldig syke... De mente de kunne spise alt fordi ingen ville tørre å matforgite 1000 IT-folk. Da jeg fortalte at min bror, og 500 andre advokater, ble matforgiftet var det for sent....:-D

Ellers spurte jeg legen i PEK om hvor mange Imodium man kan ta. Da fikk jeg til svar at det skal ekstremt mye til for å bli forgiftet av Imodium, så jeg kunne fint ta 16 i døgnet. Eneste ulempen er, som du sa, heftig forstoppelse. Jeg tok ikke 16 for dagen og klarte meg bra dagen etter... :)

Var det forresten bare du som ble syk av de som var med på sjøslaget?

Xxx.

Jeg fikk Imodium så jeg har i mange år fremover... :) Legen jeg fikk i både MAN og PEK virket seriøse, spesielt han i PEK, men det skulle kanskje bare mangle når man betaler 2600,- for et legebesøkm på 20 min...:-)

Godt jungeltips fra legene jeg jobbet med i Afrika: Immodium er greitt når du skal på fly og slikt, men generelt sett, vil kroppen ha noe over med, så la det skje så fort som mulig.

PS. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror Xanax kan hjelpe mot magekramper, fordi de er muskelavslappende. :) Mener jeg har hørt om at dem med kroniske mageplager får Xanax, eller andre "lykkepiller", mot magekramper. :)

Kan se sånn ut, jeg la ikke mye merke til effekt for det ene eller andre sånn egentlig. Jeg har vært litt for mye i Afrika til å bekymre meg over en mage på tur. :p

-A

Godt jungeltips fra legene jeg jobbet med i Afrika: Immodium er greitt når du skal på fly og slikt, men generelt sett, vil kroppen ha noe over med, så la det skje så fort som mulig.

Kan se sånn ut, jeg la ikke mye merke til effekt for det ene eller andre sånn egentlig. Jeg har vært litt for mye i Afrika til å bekymre meg over en mage på tur. :p

-A

Vedr. Imodium og magetrøbbel. Legen der sa at Imodium er helt greit å ta om man f.eks. har NORO-viruset, som han mente jeg hadde. Kroppen vil uansett bruke 3-5 dager på å bli kvitt viruset, så da kan det være greit å ta Imodium for ikke å bli helt dehydrert (jeg hadde veldig høy puls, noe han mente skyldtes dehydrering) og utmattet. Ved matforgiftning er det ikke lurt å ta Imodium, siden kroppen gjerne vil bli kvitt dritten. :)

Speaking of Afrika. Bør en cleanfreak være på vakt i Johannesburg? Jeg har aldri vært i Sør-Afrika og det ser ut for at vi skal feire julen der, men jeg har ingen aning om hva jeg kan forvente meg mht. til hygiene, magetrøbbel og den slags. Noe input her?

Xxx.

Re: Re: Flatulens i fly

Var det forresten bare du som ble syk av de som var med på sjøslaget?

Xxx.

Halvbroren min bor i Mumbai, så han har et mageskinn som er hakket sterkere enn mitt...
Men han som alle andre i den byen går på en smell med jevne mellomrom...

Speaking of Afrika. Bør en cleanfreak være på vakt i Johannesburg? Jeg har aldri vært i Sør-Afrika og det ser ut for at vi skal feire julen der, men jeg har ingen aning om hva jeg kan forvente meg mht. til hygiene, magetrøbbel og den slags. Noe input her?

Så ikke denne før nå, men generelt leverv i en ganske skjermet tilværelse i norge, så basselusk-messig. Ting kan skje, og så er det bare å ta det med et smil. Så lenge man er flink med å vaske hender, etc. og vanlige ting så har man gjort det man kan sånn uten å bli for ekstrem, og da er nok sjansen for noe liten.

Og ref NORO og andre virus, som nevnt over, er det noe som ikke er direkte relatert til selve forløpet i tarmen som lager kvalm så er det med hydrering et issue, ja. Men er det bare litt moro i løypen så er det bare å trøkke til.

-A

Back