Flare (på F-16)

ThePlanespotter1

ScanFlyer Silver
Flare (på F-16)

Nå kommer det noen spørsmål om flare...

Hvordan festes flare og hvor ligger de som regel på flyene (tillegg til F-16)?

Hvordan ser flare ut (når den ikke er i bruk)?

Hvor lenge varer flare?

Hva er maks antall flare en Norsk F-16 kan ta med seg, og hvilken type bruker de?

Stor takk til de som svarer :)
Hilsen Kenneth

Re: Flare (på F-16)

Kan prøve å svare litt

1. På F-16 er de festet i to rammer innebyggde i skorget, på undersiden, en på hver side av flyet mellom bakkanten av vingen og forkanten av høyderorert, hvor de står i klaser på 3X5 (tror jeg) flares/chaffs

2. Aner ikke, husker bare at våpenteknikkerne hadde en ramme de sto montert i, som så ble montert i skoget

3. 4-5 sekunder

4. F-16 kan bære 30 flares/chaffs internt i skroget, men det kan også festes i såkalte wingpoder, som festes på undersiden av vingene

Var Crew Cheaf Assistent, så tror nok du får litt bedre svar om du spør en våpenteknikker

Last edited:

Noen senere utgaver av F-16 en den vi har, har både to og fire ekstra fester til Chaff/Flare "bøtter". Det finnes også poder/pylons som kan henges på vingene som har ekstra plasser. Her i Norge bruker vi såkalte PIDS "Pylon Integrated Dispenser System". Disse har plass til 3 bøtter med chaff, sånn at man da har 3 med chaff og gjerne 2 med flare på de som er på selve flyet.
Israel har 4 ekstra på ryggraden til F-16I, pluss de 4 de allerede har innebygd i skroget. Du ser to av de her på bildet, det er de firkantene på ryggraden her.
http://farm4.static.flickr.com/3183/2739411112_4d7c07b8db.jpg

Som sagt, norske F-16 kan ta to magasin, med 30 staver pr magasin og da er det ett magasin med chaff og ett med flare. Det finnes også magasin som tar 15 store flares, men disse har jeg aldri sett i bruk

1937518.jpg

Her ser du flare-magasinene på hver sin side av "hooken". Altså de to røde "firkantene".

Hvor de er montert varierer fra flytype til flytype, på de fleste amerikanske kampfly, som f.eks F-16, F-18 og F-15 er flare-magasinene montert på undersiden av skroget og skytes ut nedover. Mens f.eks russiske kampfly som MiG-29 og Su-27 har flares på oversiden av skroget og skyter dem oppover.

MiG-29%20releases%20flares.jpg

Det vet jeg og i PIDS kan man bare ha chaff. I de nye PIDS+ man så vidt har begynt å teste på fly er det bare plass til to magasin. PIDS+/ECIPS+ var blant annet montert på flyet som sto utstilt under flyshowet.

Jobbet med dette i 10 mnd nå, så håper jeg har nogenlunde kontroll på dette

Back