Fjernstyring av fly ..allerede virkelighet!

Farmer

ScanFlyer Crusty
Spennende liten artikkel om fjernstyring av USAF Predator UAV

Når kommer de første pilotløse passasjerfly ? Jeg er rimelig overbevist om at dette vil komme en gang, men om det blir i vår tid vet jeg ikke ..
Teknologien er på plass, og tenk hvilke kostnader selskapene kunne spare ved å la pilotene sitte på en dertil egnet plass og styre ...:p

Ser man noen få tiår tilbake var det jo helt utenkelig med tog uten lokfører, men dette er jo allerede en realitet flere steder i verden.

Se artikkelen her

Så lenge ikke automatikken/softwaren er mer foolproof enn vel både Airbus og Boeing har bevist til tider, så håper jeg vi ikke blir overflødige på en stund til :D

, tog går på skinner og faller ikke ned om noen trekker i nødbremsen, han ingen tro på at det vil komme førerløse passasjerfly i min tid.

Tror de fleste vil betenke seg på å gå ombord i et pilotløst fly.

Tenk på hacking...Al Quaida ....osv.

Originally posted by P.A. VIKING
, tog går på skinner og faller ikke ned om noen trekker i nødbremsen, han ingen tro på at det vil komme førerløse passasjerfly i min tid.
Førerløse tog finnes det mye av....i Vancouver BC er hele T-bane nettet førerløst, og har vært det fra starten av uten en eneste ulykke....nå har de akkurat startet med 5 byggetrinn, ut til flyplassen....

Det foerste 'kommersielle' fly som ble fjernstyrt, var en FedEx (forhendvaerende..) B727 som ble fjernstyrt med et Rockwell-Collins system. Dette skjedde i 2001, tror jeg. Men aa faa 'public acceptance' til systemet blir nok en utfordring..

Ja, som jeg skriver innledningsvis, så er jeg ikke sikker på at dette blir i vår tid, men jeg tror ikke vi skal se bort fra at dette kommer. Jeg kan tenke meg at dette blir prøvd først i storskala med virkelige fly på cargoselskapene, og om DET går bra så kommer pax flighter .. Selv synes jeg det høres skremmende ut med tanke på alt som kan gå galt, men det er med dagens teknologibriller.. Og hvem av oss trodde at det var noe som het internett med de muligheter vi ser i dag bare for 15-20 år siden ?

MOW , når kommer det en tråd om Afrika turen din da ?

Back