First B767 with Winglets

Roxman

ScanFlyer Gold
Vett ikke om den er postet før. Men her kommer noen bilder av den første Boeing 767 med Winglets. Den heldige maskinen er en Amercian Airlines, N389AA:)

Bilde 1

Bilde 2

Heftig... Likte ikke disse WL`ene i starten men nå har jeg blitt skikkelig fan!!

Dette er nok de foerste bildene ja ... Dette er testmaskinen og jeg leste at den gikk i hangar for noen uker siden. Da er det kanskje ikke saa lenge til vi faar se den i friluft!

Austrian er vel første selskap i Europa som skal få disse?

11 feet skal vel de greiene der være. Og det skulle vel bli 3.3 meter eller noe rundt der :)

Last edited:
767 Winglets er 3.34m lange, veier 243kg pr Ship-set (med monterings fester osv) + 109kg "flutter-ballast" (samme som 757) pr set. Operating weights er økt med 1070kg for å kunne holde den samme payload som ikke-winglet 767

Winglet øker distansen til 767 med 590km. Den er beregnet til å spare (For American Airlines alene) 64-80 millioner liter fuel pr år og redusere CO2 utslipp med 423,000 tonn pr år.:wow:

De koster 1.850,000 dollar, eller aprox 9,5 millioner kroner.

De koster 1.850,000 dollar, eller aprox 9,5 millioner kroner.

Er denne prisen for selve winglet'en med "tilbehøret" eller er det prisen for hele greia ferdig montert? Uansett så er jo besparelsene ganske formiddable, så jeg ser vel for meg at det blir flere selskaper som følger rimelig raskt etter (CO, UA, DL etc).

I tillegg så det skikkelig stilig ut, og 767'en får et bra designmessig løft her.

så jeg ser vel for meg at det blir flere selskaper som følger rimelig raskt etter (CO, UA, DL etc).

Det er flere som har bestilt, bl.a. DL. Winglets blir bare tilgjengelig for -300, og CO har ikke denne typen.

Det er flere som har bestilt, bl.a. DL. Winglets blir bare tilgjengelig for -300, og CO har ikke denne typen.

Hva er det som eventuelt hindrer WL-montering til -400? CO har jo vært veldig wingletskåte, så jeg skulle tro de var hissige på å få slike på plass.

767-400 har vingetupper som er trukket bakover. Raked wing tips eller noe slikt blir det på English.
De vingene er muligens like effektiv som med winglets?
Eller hva sier ekspertene?

Hva er det som eventuelt hindrer WL-montering til -400? CO har jo vært veldig wingletskåte, så jeg skulle tro de var hissige på å få slike på plass.

Boeing 767-400ER har raked wingtip ala Boeing 777-200LR/F og 777-300ER

Jeg spurte Dag som jobber i CO om dette i en PM tidligere idag. Han sa at for CO er det ikke aktuelt da 400 har samme system som en del av B777 variantene har med tilbaketrukket vingetupp. B767-200 skal ifølge Dag allerede ha en meget efektiv vinge. Er vist nok B767-300 som virkelig oppnår de store fordelene med WL kontra de andre 767 variantene.

Er det sånn å forstå at raked wingtips er tett på å være like effektiv som mer ordinære winglets? Tanken har nemlig slått meg flere ganger med B777 at de snart er eneste flytype som flyr uten en eller annen form for WL.

Jeg tror raked wingtip er enda mer effektiv enn blended winglets. Winglets benyttes fordi at man da ikke bruker så mye plass på trange flyplasser.

Dette mener jeg å ha lest ett eller annet sted, så hvis det ikke stemmer er det bare å komme med korreksjoner.... ;)

Back