Fire on 787 test aircraft forces evacuation

Heisann!

...rapid cascading of failures that unfolded in the minutes before touchdown in Laredo, including the loss of primary electrical power, some of the flight deck displays and auto throttle control, as well as the deployment of the ram air turbine....

Dette stemmer ikke med det vi vet i dag...?

Dag

Litt forskjellig vinkling på det som står på flightglobal og det som Boeing skriver. Har flightglobal blitt litt vel Se&Hør??

Heisann!

...rapid cascading of failures that unfolded in the minutes before touchdown in Laredo, including the loss of primary electrical power, some of the flight deck displays and auto throttle control, as well as the deployment of the ram air turbine....

Dette stemmer ikke med det vi vet i dag...?

Dag

Jo, det stemmer vel det? Det er vel bare måten det er beskrevet på som er forskjellen. Boeing skriver i en pressemelding fra 10.november:

ZA002 lost primary electrical power as a result of an onboard electrical fire. Backup systems, including the deployment of the Ram Air Turbine (RAT), functioned as expected and allowed the crew to complete a safe landing.

Så Boeing fokuserer på at backup-systemene fungerte, mens FlightGlobal forteller hvilke systemer man mistet, samt RAT deployment. Boeing sin vinkling er vel som forventet i en pressemelding :) Men dette blir vel flisespikking....

A380-episoden var vel et RR-problem og ikke et problem med flyet.
Når det gjelder 787 er det ingenting som forundrer meg lenger.

Siden når ble motoren ikke en del av flyet? La meg se en A380 ta av uten motorer.... DA kjøper jeg argumentet ditt...

Siden når ble motoren ikke en del av flyet? La meg se en A380 ta av uten motorer.... DA kjøper jeg argumentet ditt...

Det er ikke Airbus sitt problem, det er RR sitt problem. Det er ikke feil på flyet, men feil på motortypen fra en spesifikk leverandør. Det finnes flere motorleverandører.

Så motoren er en del av flyet, men ikke i dette tilfellet :)

Da skal alle 787'ene 'hjem' for sjekk og FAA har godkjent ferryflightene. Boeing slipper også litt mer info om episoden i Laredo.

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1521

The team investigating the incident in Laredo has developed a detailed understanding of the ZA002 incident, though more work remains to complete the investigation. In addition to the information already released about the incident, data show that:

Samtlige 787 står fortsatt på bakken etter brannen og det er nesten helt sikkert at dette vil bety ytterligere forsinkelser for 787 (den sjuende i rekken) og det spekuleres i om dette vil medføre en forsinkelse på hele 9 måneder

http://atwonline.com/aircraft-engin...announce-another-787-delay-after-inflight-fir
Boeing is set to announce a seventh delay in its 787 program, possibly pushing delivery out by another nine-months—at least—after the inflight electrical fire to its ZA002 on Nov. 9 (ATW Daily News, Nov. 17).

Boeing is set to announce a seventh delay in its 787 program, possibly pushing delivery out by up to nine months to the fourth quarter of 2011, after the inflight electrical fire to its ZA002 on Nov. 9

http://atwonline.com/aircraft-engines-components/news/boeing-set-announce-another-787-delay-1121

On Wednesday, Morgan Stanley-NY analyst Heidi Wood forecast that Boeing would not be able to deliver the 787s until 2012 in a worst-case scenario, as flight testing won’t resume until early next year. Wood’s base case assumption is second half 2011.

Ja det baller på seg. Er ikke første levering for A350XWB satt til 2013, selv med delay? Kanskje noen som har vært meget høylytt kritisk til 787 prosjektet nå hopper av.

Men hvis du leser artikkelen, ser du at det er litt mer til saken ....

Det er klart, men en skrutrekker tviler jeg på utgir like store problemer som et uidentifisert elektrisk problem. Men når det er nevnt, så er det lite som forbauser meg når det gjelder forsinkelser og 787 lengre.

Hvis så er tilfelle så er det vel en stor lettelse for Boeing!

Nja, kun delvis. En ting er årsaken til brannen, men følgene av den ble langt mer alvorlige og kompliserte enn hva man kanskje skulle regne med. Og jeg tror det er først og fremst det som er den viktigste årsaken til at vi snart får en ny stor forsinkelse på 787.

Et EIS blir forsinket er en ting, men hvor mye vil dette eventuelt ha å si på produksjonen fremover og vil dette være forsinkelse som forplanter seg videre fremover eller som vil bli innhentet da Boeing fortsetter å produsere 787 som før?

Produksjonen går for fulle mugger ... imidlertid kan det være at modifiseringer vil forsinke nyproduksjonen ettersom de vil trenge noen til å gjøre disse. Dessuten kan ikke testflyvninger av nye maskiner begynne før maskinen er sertifisert, og det er begrenset hvor mange maskiner de får gjennom denne prosessen. Det begynner å bli trangt om plassen på Everett nå ...

Produksjonen går for fulle mugger ... imidlertid kan det være at modifiseringer vil forsinke nyproduksjonen ettersom de vil trenge noen til å gjøre disse. Dessuten kan ikke testflyvninger av nye maskiner begynne før maskinen er sertifisert, og det er begrenset hvor mange maskiner de får gjennom denne prosessen. Det begynner å bli trangt om plassen på Everett nå ...
Mesteparten av 787-ene som nå står på Boeing sin flight line på Everett vil bli flyttet til Boeing sitt anlegg i San Antonio for modifisering før levering. De første maskinene vil nok bli flyttet dit noe over nyttår.
Ellers fortsetter Boeing å øke produksjonen jevnt og trutt, de ligger nå på to stykker i måneden, og vil om et par måneder ha gjennomført SoB-modifikasjonen på de siste maskinene.
Ellers vil deler av plassen ved flytårnet bli tatt ibruk til lagring av maskiner.

Back