• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Finne "fare rules" basert på reservasjonsnummer..

SpotOn

ScanFlyer Silver
Finne "fare rules" basert på reservasjonsnummer..

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne relevante "fare rules" for en kombinert SK/UA reise basert kun på amadeus reservasonsnummer? Det viser seg vanskelig å få denne informasjonen ut fra reisebyrået. Den elektroniske billetten angir "J Class" for SK segmentene, og i kategorien "Fare" står det kun bokstavene "IT". I tillegg til dette har jeg altså amadeus & sas reservasjons/booking nr.... all hjelp mottas med takk.

Replying to Topic 'Finne

"IT" er vel at det er en fare som er konstruert internt hos reisebyrået, antakelig en avtale-rpis av noe slag, og som ikke er synlig for SK? Var noe slikt SQ sa til meg på min tur til Oz i det minste. Håper noen kan grave opp; jeg vet at med mitt reisebyrå så hadde de bare mailet det eg spurte om...

Replying to Topic 'Finne

Originally posted by SpotOn

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne relevante "fare rules" for en kombinert SK/UA reise basert kun på amadeus reservasonsnummer? Det viser seg vanskelig å få denne informasjonen ut fra reisebyrået. Den elektroniske billetten angir "J Class" for SK segmentene, og i kategorien "Fare" står det kun bokstavene "IT". I tillegg til dette har jeg altså amadeus & sas reservasjons/booking nr.... all hjelp mottas med takk.

IT er en "unpublished fare" eller "negotiated fare". Det er sansynlig at flyselskapene ikke har tilgang til reglene for denne billetten. Det er Reisebyrået som må gi deg dette. Ikke engang prisen er oppgitt i billetten, bare skattene.

90% av tilfellene jeg har med IT billetter er at de kan ikke endres. Kommer du forsent til avgang med denne billetten så er det bare å gå hjem igjen. Ikke en eneste ting kan gjøres med de fra flyselskapenes side, kun gjennom reisebyrå. :wow:

Replying to Topic 'Finne

Originally posted by Arrow

Det er sansynlig at flyselskapene ikke har tilgang til reglene for denne billetten. Det er Reisebyrået som må gi deg dette. Ikke engang prisen er oppgitt i billetten, bare skattene.

Stemmer bra dette med hva jeg finner på utskriften av billetten - ingen totalpris, kun skatter og avgifter. Kan også bekrefte at det er en avtalepris, men den skal ha en viss fleksibilitet og det er denne jeg er ute etter å finne ut av. Jeg får forsøke meg på å få mer info fra reisebyrået, men ved første kontakt fikk jeg inntrykk av at dette var noe jeg ikke burde bry hodet mitt med.

Replying to Topic 'Finne

. Ikke engang prisen er oppgitt i billetten, bare skattene.

Er der ikke bare å trekke fra avgiftene på billetten på det man betaler for så å finne hva billetten egentlig koster?

Replying to Topic 'Finne

For den som kjøper billetten og dermed vet hva han betalte - ja.
For andre (som f.eks. flyselskapene) - nei.

Replying to Topic 'Finne

Originally posted by SpotOn

IT er en "unpublished fare" eller "negotiated fare". Det er sansynlig at flyselskapene ikke har tilgang til reglene for denne billetten. Det er Reisebyrået som må gi deg dette. Ikke engang prisen er oppgitt i billetten, bare skattene.

90% av tilfellene jeg har med IT billetter er at de kan ikke endres. Kommer du forsent til avgang med denne billetten så er det bare å gå hjem igjen. Ikke en eneste ting kan gjøres med de fra flyselskapenes side, kun gjennom reisebyrå. :wow:

Det stemmer IT priser er "Nego fares" (negotiated). Men det er faktisk oftest sådan at reglerne for IT fares er bedre på visse områder fx hvor lang tid man må "holde" bookingen for udstedelse end på en normal publiceret fare på samme booking klasse. På andre områder er reglerne ofte strammere end på den tilsvarende normale fare, fx med hensyn til ændringer efter påbegyndt rejse. Dette fordi IT priser ofte er givet med krav om at de ikke må sælges som bare flybillet. De skal altså indgå i en form for pakke således at den som køber billetten ikke kan gennemskue billetprisen! Disse priser kaldes også ofte for IT TO priser = "Nego Tour Operator fare". Men der er også IT priser som må sælges som bare flybillet. Men så er "rabatten" på billetten ej heller så god som hvis det også er en TO fare. Rejsebureauet kan altid se prisen/relerne på en IT booking. Hvis de siger andet så ved de ikke hvad de arbejder med. Derudover kan visse personer hos validating airline (det flyselskab som står som udsteder af billetten) også se både pris og regler.

Back