Finnairs økonomiske status

Someone

Moderator
Medlem
Nytt underskudd for Finnair

Etter et overskudd i 2012, for første gang på flere år, er Finnair nå tilbake til "normalen" og taper penger igjen. Nye sparerunder må også forventes

Driftsunderskuddet var riktignok bare må €66 mill, men det er €320 mill dårligere enn i fjor

http://www.check-in.dk/Fra-plus-til-minus-i-Finnair#.Uv0PU6N5mK0
Finnair er i 2013 tilbage i det røde regnskabsfelt efter et enligt overskud i 2012. Selskabet varsler nye forhandlinger med det flyvende personale om arbejdsvilkår.
 
Re: Nytt underskudd for Finnair

Meget interessant presentasjon. Finnes det noe lignende fra SAS og/eller Norwegian av nyere dato?
 
Finnair med resultatvarsel

http://e24.no/boers-og-finans/finnair-ser-dystrere-paa-fremtiden/23022356

Finnair sin tidligere prognose lød på inntekter i 2014 som var «nær» 2013-nivået på 2,4 milliarder euro, mens de nå altså venter seg en vesentlig nedgang.

Selskapet påpeker at høye drivstoff- og ansattekostnader vil tynge lønnsomheten, samtidig som resultatet av forhandlingene med fagforeningene i selskapet også ventes å tynge resultatet.

Dette er jo blitt en skikkelig trend. Who is next?
 
Re: Nytt underskudd for Finnair

Landskamp og komplikasjoner satt til side, helt utrolig at SK&AY ikke kan gå sammen som AF&KL og kjempe mot norwegian..


Sånn at den halte skal hjelpe den blinde?

AF/KL er jo også et selskap som har levert knallrøde tall nå i flere år
 
Finnairs økonomiske status

Finnair har tapt mye penger siste årene og dessverre tilsier siste regnskap at de ikke går i riktig retning:

Finnair tabte knap 6 procent på børsen i Helsingfors efter at man fredag offentliggjorde et meget trist regnskab for andet kvartal.

Det blev til et fald i omsætningen på 7,2 procent og et underskud på 19,6 millioner euro sammenlignet med et overskud i samme kvartal sidste år på 7,5 millioner euro.

http://tic.travel/news/15082014/finnair-i-dyb-krise

Økt konkurranse på langdistanse er et av flere utfordringer. Kan tenke meg at de merker presset fra EK og QR, spesielt i Skandinavia.
 
Re: Status Finnair

At de har mest å tape på flyforbud over Russland gir neppe investorer og debitorer bedre humør.
 
Re: Finnairs økonomiske status

Skyldes nok også at Finland er i krise. Både skogindustrien og Nokia har hatt alvorlige problemer de siste årene, hvor Nokia nå kan se ut til å flagge ut. Da blir det mindre næringstrafikk til og fra Finland, som også gjør vondt på bunnlinjen.
 
Re: Finnairs økonomiske status

Sorry. Så ikke ut som som reply fungerte. Hvorfor er EK og QR på fremmarsj?


Det er jo så enkelt at der hvor Finnair hadde en god posisjon østover fra egentlig store deler av Europa via HEL med deres "snarveien til Asia", merker de veldig godt all kapasiteten som pøses på i markedet via Midt-Østen. Via HEL er fremdeles raskere, men AY sliter pga for høy kostnadsbase gjør dem ikke i stand til og konkurrere like bra lenger
 
Re: Finnairs økonomiske status

De outsourcer deler av crewet til Norske OSM Aviation


Til å begynne med skal kabinpersonale fra OSM bemanne Finnairs flygninger til Hongkong og Singapore.

Samtidig skal Finnair legge ned om lag 100 årsverk, og disse nedskjæringene skal i første omgang skje gjennom permitteringer. I tillegg sier flyselskapet opp avtalen med om lag 80 innleide asiatiske ansatte.

http://m.hegnar.no/hegnar/article/320/okonomi/artikkel516084/0/1
 
Back
Top