Finnair skal fly Helsingfors Lisboa - blir det den lengste ruta i Europa?

Originally posted by turist





Men for å svare selv, Iberia flyr Madrid-Moskva og det er visst 3438 km.


CPH-Soendre Stromflord er 3440 km ...... Og Groenland ER en del av Europa.
 
Europa ligger mellom Island og Azorene i vest og Bosporusstredet og Uralfjellene i øst, Svalbard i nord og Gibraltarstredet i sør. Grønland er nordamarikansk.
 
Og da konkluderte vi med at

a) SAS Braathens faktisk flyr InterCont til LPA som ligger i Afrika ?

Eller at

b) SAS Braathens flyr en av de lengste rutene i Europa ? OSL-LPA

:question:
 
Kanariøyene ligger geografisk sett i Afrika. Det er kortere fra Oslo til Kairo, men ingen vil vel hevde at Cairo ligger i Europa av den grunn. Fra Oslo er det bare 80 miles lengre til St. John's i Canada enn det er til Las Palmas. Air Canada skal jo fly London - St. John's med A319 neste sommer.
 
Originally posted by GFL



Så jeg har vært i Afrika da, siden jeg har vært på LPA? :lol:


Nei. Jeg mener bestemt at man ikke kan skryte på seg at man har vært i Afrika når man har vært på LPA.

Det kan godt være at det geografisk ligger både her og der, men rent praktisk ligger det i Europa
 
Originally posted by GFL

Så jeg har vært i Afrika da, siden jeg har vært på LPA? :lol:

Det har du, og Grønland er åpenbart i Nord-Amerika. Se på et kart da!

Azerbaidsjan er åpenbart i Asia, det ligger jo øst for Ural, øst for Tyrkia som er Asia og nord for Iran som er Asia.

Grunnen til at en del land i Kaukasus er med i OSSE og Europarådet er historisk - ønske om stabilitet i områdene.

SASBraathens flyr interkontinentalt til LPA - se på et kart!
 
Kypros er en øy i Middelhavet, 50 km syd for Tyrkia. Geografisk sett er Kypros en del av Tyrkia, men kulturelt har det vært europeisk siden første verdenskrig. Internasjonalt er Republikken Kypros anerkjent som stat, men den kontrollerer kun de sydlige to tredjedeler av øyen. Den nordlige tredjedelen ble okkupert av Tyrkia ved en invasjon i 1974, da de greske generalene hadde begynt å angripe tyrkiske landsbyer for å gjøre hele øya Kypros til en del av Hellas. Siden er Nord-Kypros (KKTC), den tyrkiske republikken nord på øya, blitt opprettet, selv om kun Tyrkia anerkjenner landet. I årtiene etter invasjonen er den nordlige delen blitt nesten utelukkende tyrkisk og de sydlige to tredjedeler nesten utelukkende gresk. Derfor omtaler man noen ganger de to områdene som «den greske delen» og «den tyrkiske delen» av Kypros.

I årevis har det vært forhandlinger om å gjenforene øya, men fremdeles uten større hell. Tyrkerne vil bli likestilt med grekerne slik verden hadde blitt enige om i 1960, mens grekerne på sin side mener at de har større krav på øya siden det er flere grekere som bor der. I 2004 fikk innbyggerne i både den sørlige og nordlige delen av Kypros sjansen til å avgjøre om de to delene skulle forenes eller ikke. Under folkeavstemmingen sa over 70 % av tyrkerne JA til FNs foreningsplan, mens over 70 % av innbyggerne i Sør-Kypros valgte å si NEI. Dermed ble bare den sørlige delen av Kypros medlem av EU, selv om Kypros ifølge tidligere avtaler ikke har rett til å bli medlem av en organisasjon som Tyrkia ikke er medlem av.

Storbritannia har også sitt Suverene Baseterritorium på øya. Disse små områdene er ikke en del av Republikken Kypros og utgjør kun 256,4 km².
 
Originally posted by P.A. VIKING



Og da konkluderte vi med at

a) SAS Braathens faktisk flyr InterCont til LPA som ligger i Afrika ?

Eller at

b) SAS Braathens flyr en av de lengste rutene i Europa ? OSL-LPA

:question:

Denne diskusjone hadde vel ikke noe med SAS Braathens å gjøre? Sterling flyr forresten også OSL-LPA.

Og LPA må forresten enten være i Afrika eller ikke være det, betstem dere folkens! ;)
 
Originally posted by LCH

Originally posted by P.A. VIKING



Og da konkluderte vi med at

a) SAS Braathens faktisk flyr InterCont til LPA som ligger i Afrika ?

Eller at

b) SAS Braathens flyr en av de lengste rutene i Europa ? OSL-LPA

:question:

Denne diskusjone hadde vel ikke noe med SAS Braathens å gjøre? Sterling flyr forresten også OSL-LPA.

Og LPA må forresten enten være i Afrika eller ikke være det, betstem dere folkens! ;)

Noen ser da alltid tingene gjennom "SAS-øyner"...ikke noe nytt det

Men skjønner hva P.A.Viking mener....SAS Braathens vil jo da pr definisjon fly intercontinentalt :colgate: ...og det med B737...
 
Originally posted by EB

Hva mener våre danske venner om det?

Oavsett vad danskar anser om det, är och förblir Grönland en del av Nordamerika. Tror heller inte att man i Danmark bryr sig vad Grönland tillhör för kontinent. Det har ju liksom ingen betydelse.
 
Men Grønland er ikke medlem av den nord amerikanske handelsordningen...eller?
 
Grønland er en del av Nord Amerika, ikke noe Danmark kan gjøre med det og det er fullstendig urelevant hvem som eier det. Det blir som å se at Afrika var Europa den gang de var masse kolonier der. Geografi og politik er to helt forskjellige ting! Turkia er delvis Europa og delvis Asia, grensen går gjennom Istanbul.

Laurenz
 
Back
Top