Finnair øker med to A340-300

MD11

ScanFlyer Dusty
Finnair øker med to A340-300

Finnair leaser inn to stk. A340-300 i fire år, i påvente av A350 maskinene. Spennende :) Finnene satser i HEL.

Finnair will acquire two 270-seat Airbus A340 wide-bodied aircraft to meet its growing long-haul traffic needs. The aircraft will be acquired on lease agreements of around four years from the leasing company ILFC. The aircraft will join the Finnair fleet in late 2010 and early 2011.

http://www.boarding.no/art.asp?id=42612
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Jeg trodde A340 var død og at det var umulig å få økonomi med denne flytypen. Er det lave lease-kostnader som gjør at man likevel får økonomi ut av dette?
 
Jeg trodde A340 var død og at det var umulig å få økonomi med denne flytypen. Er det lave lease-kostnader som gjør at man likevel får økonomi ut av dette?

Den er død i den form at det ikke lønner seg å kjøpefabrikk nye. Men både Lufthansa og Swiss er gode eksempler på at man kan tjene penger i dagens marked med A340 ;)
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Ja, litt rart at de tar inn A340 når de har A330-maskiner som kan fly like langt. Tilgjengelighet på A340 og gode leasingavtaler kompenserer nok for økte driftskostnader ved A340.
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Spennende av Finnair dette. Fløy med dem senest ifjor BGO-HEL-PEK med en A330-maskin, og servicen ombord var upåklagelig. Leit at de ikke tilhører *A, de har et ypperlig produkt østover...
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Den er død i den form at det ikke lønner seg å kjøpefabrikk nye. Men både Lufthansa og Swiss er gode eksempler på at man kan tjene penger i dagens marked med A340 ;)

Det er jo riktig fordi det finnes konkurrende maskiner med nyere teknologi og dermed bedre driftsomkostninger.
A340 er jo snart en 20 år gammel design, men at maskinen skal være "død" eller ikke økonomisk i drift må bero på en misforståelse.
For de fleste operatører av A340 er den en "moneymaker" .
Å si noe annet beror på liten eller ingen kunnskap.
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Det er jo riktig fordi det finnes konkurrende maskiner med nyere teknologi og dermed bedre driftsomkostninger.
A340 er jo snart en 20 år gammel design, men at maskinen skal være "død" eller ikke økonomisk i drift må bero på en misforståelse.
For de fleste operatører av A340 er den en "moneymaker" .
Å si noe annet beror på liten eller ingen kunnskap.

Grunnen til at mange tror at 340 er et veldig lite økonomisk fly som drikker jetfuel som ingen andre, er på grunn av at den sammenlignes med 330 og 777. På visse ruter kan 343 stå for større netto inntjening enn både 332, 333 og 772ER. Sammenlignet med det meste annet som f.eks. 763ER, MD-11 og A300 er den økonomisk, og ingen problemer å tjene penger med så lenge billettprisene er fornuftige. For en kortere periode og med lave leiekostnader er 340 et godt valg for veldig mange, men å bygge opp en langsiktig flåte rundt 343 er det få som gjør i dag. Til det er tallene som A&B legger frem med A350 og 789 litt for gode.
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Hvordan blir cargo kapasitet på A350 / B789 i forhold til 340?
Er ikke 340 litt mer cargo vennlig en f.eks 330?
Jeg trodde det var litt av årsaken til at AY bruker 340 på PVG ruten ?
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Jeg trodde A340 var død og at det var umulig å få økonomi med denne flytypen. Er det lave lease-kostnader som gjør at man likevel får økonomi ut av dette?

Det er ikke lave leiekostnader for A340 i markedet idag. Det er etterspørsel av bredbukfly i denne klassen av mange årsaker i øyeblikket.
Etterspørsel gir som kjent stabile eller økende leiekostnader inklusive vedlikeholdsavsetninger.
Hva fremtiden vil bringe er en annen sak, men det neste 2-3årene blir det neppe noen endring fra idag.
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Det er ikke lave leiekostnader for A340 i markedet idag. .

Det spørs jo hva man sammenligner med. Det er vesentlig billigere enn tilsvarende 777 (343/772ER og 346/77W), men også vesentlig dyrere enn f.eks MD11 og 744. Noe som sikkert har sammenheng med flere ting, som alder, drivstoff-forbruk, tilbud og ettersprørsel.

Hvis da denne siden er til å stole på:
http://www.myairlease.com/resources/orders_deliveries_prices

Verdt å merke seg er at både 332 og 763ER har høye rater i forhold til nypris på flyet, mens fly som MD11 og 744 ikke er dyre i forhold til størrelsen.
 
Re: Finnair øker med to A340-300

Jeg vil si at nettsiden du referere til over er ikke det selskap som brukes av særlig mange som referanse grunnlag ved anskaffelse/leie av materiell.
Denne siden kan beskrives som en grov indikasjon over markedspriser.
Finansieringsinstitusjoner,banker og flyselskaper bruker andre appraisal selskaper for innhenting av markedsinformasjon.
I dag er det svært vanskelig å samle inn pålitelig informasjon fra hele verden hva som er going rate på grunn av den enorme flyparken som er i bruk.
Dette gikk greit for 10,20 og 30 år siden da flyparken var overkommelig.
Hva fremtiden vil bringe med enda større flypark gjenstår å se.
Idag er trenden at det er innen geografiske områder det som regel sammenlignes markedspriser av appraisal selskaper/banker osv.
 
Back
Top