• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AY Finnair med Helsinki - Ivalo - Kirkenes

Da var ruten i gang. Markering på KKN i dag

5ec861e9a413193f7a2a642f747516f4.jpg
 
I forbindelse med ruteåpningen kom Sør-Varanger Avis med en liten kuriositet. Finnair var egentlig første fly som landet da Høybuktmoen flyplass åpnet i 1963.
4. mai hadde mellom 2.000 og 3.000 mennesker møtt opp på Høybuktmoen for å være med på den offisielle åpninga av Kirkenes lufthavn. SAS skulle lande først, deretter Finnair og så det lokale selskapet Varangfly. Men på grunn av tidsforskjellen, som man hadde glemt å ta i beregning, landet Finnair først. De måtte ta av igjen og lande på nytt, sånn at rekkefølgen ble riktig for den offisielle åpninga.

Siden fløy Finnair rutefly til Kirkenes fram til 1976.
Bak betalingsmur: www.sva.no/pettari-fra-ivalo-var-forstemann-pa-den-nye-ruta-matte-bare-vare-med
 
Kom tilfeldigvis over en avisartikkel fra den tiden ei lokalavis kostet 1,50. Norving forteller at de starter opp rute til Ivalo i juni 1979, der man ser for seg å bruke enten Islander eller Chieftain på de ulike tuene. Ruten va forøvrig en gjenåpning av Finnair-ruta som ble lagt ned i 1976. vet ikke hvor lenge Norving opererte denne ruta.
 

Attachments

  • 304d6378-72f0-4954-ac52-638ab1283097.webp
    304d6378-72f0-4954-ac52-638ab1283097.webp
    119.2 KB · Views: 17
Kom tilfeldigvis over en avisartikkel fra den tiden ei lokalavis kostet 1,50. Norving forteller at de starter opp rute til Ivalo i juni 1979, der man ser for seg å bruke enten Islander eller Chieftain på de ulike tuene. Ruten va forøvrig en gjenåpning av Finnair-ruta som ble lagt ned i 1976. vet ikke hvor lenge Norving opererte denne ruta.
Ruten fremgår av Norvings tidtabell for perioden 01.04. - 31.10.1980. Den står oppført med flytypen BN-2A-21 Islander. Jeg bodde på Høybuktmoen i tidsrommet sommeren 80 - sommeren 82. Jeg mener å huske at ruten ikke varte så lenge, og at den også ble operert med DO228 på slutten, så ruten varte kanskje til høsten 1982. Mener også å huske at det var mulig å fly KKN-IVL-KKN tilbringerrute ifm Balkan Bulgarian’s charterflyginger fra Ivalo til Svartehavskysten for Kirkenesselskapet Arctic Express den ene korte sesongen det varte.
 
Back
Top