• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Finnair med Dallas og Busan

Someone

Moderator
Medlem
Finnair planlagger to nye ruter i 2022.

Dalles med 4x ukentlig fra 7 februar og Busan 3x ukentlig, men ikke sikker på fra nå. Sapporo vil også for første gang bli fløyet om sommeren (2x ukentlig) og det ser ut som de flytter 1 av 2 daglige til fra NRT til HND i Toyko



https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=4110605

Finnair to fly to nearly 100 destinations in summer 2022 – opens new routes to Busan, Tokyo Haneda and Dallas
 
Dallas er vel naturlig ettersom det er en AA-hub (Oneworld). Iberia annonserte jo ny rute til Dallas så seint som i går.
 
Finnair planlagger to nye ruter i 2022.

Dalles med 4x ukentlig fra 7 februar og Busan 3x ukentlig, men ikke sikker på fra nå. Sapporo vil også for første gang bli fløyet om sommeren (2x ukentlig) og det ser ut som de flytter 1 av 2 daglige til fra NRT til HND i Toyko



https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=4110605

Flytningen af den ene daglige til Haneda var planlagt også PRE-Pandemic, der var det meningen at Haneda skulle flyves i samarbejde med JAL der rykkede deres Narita rute til netop Haneda, Finnair nåede blot aldrig at få dette gjort.
 
Busan var også planlagt før pandemien (i S20). Det bor over 7 millioner innbyggere i og rundt byen. Sør-Korea er jo også et av de rikeste landene i Øst-Asia. Uten at de har noen direkte rute til Europa (noe som er smått utrolig). Bør vel være mulig å fylle noen flymaskiner her.
 
Busan er vel også en viktig industriby. Tidligere har den ikke hatt nonstop ruter til Europa, men det skyldes vel delvis både flyplassen og noen fjell rundt. Og forstår jeg det rett må Finnair blokkere ca 30 seter på PUS-HEL flighten
 
Busan var også planlagt før pandemien (i S20). Det bor over 7 millioner innbyggere i og rundt byen. Sør-Korea er jo også et av de rikeste landene i Øst-Asia. Uten at de har noen direkte rute til Europa (noe som er smått utrolig). Bør vel være mulig å fylle noen flymaskiner her.

Du mener vel at Busan ikke har hatt? Seoul har vel mange connections til Europa.

Tidligere hadde LH flights til Busan, men det var med stop på veien, husker ikke helt hvor (Shanghai?), men flydde den et par ganger rundt 2014.
 
Bakgrunnen for at det er så få interkontinentale direkteruter til Busan er at det er et koreansk regelverk som setter en sterk begrensning på dette. De har en politikk hvor de ønsker mest mulig trafikk via Seoul.
 
Finnair utsetter åpningen av Dallas-ruten til slutten av mars ifølge en twitter-melding de la ut for noen dager siden
 
Back
Top