Finnair MD11 - utfas har begynt

Det ser ut til å være OH-LGB/F/G som er igjen, ifølge MD-11-siden. Disse flyr AY095/96 til Bangkok som går en-to ganger daglig. Finnair vil slutte å bruke MD-11 på denne ruten 3. februar 2010. Da vil en gjenværende MD-11-maskin gå over i AY021/022-ruten til Delhi. Men det varer bare en drøy måned: med ankomsten fra Delhi 1. mars er det slutt for MD-11 i Finnair-regi.

Last edited:
Enig med alle dere som synes at dette er litt trist. MD-11 er et av mine virkelige favorittfly, men den ser helt rå ut. Ikke pen, men rå!

Det er nå min oppfatning, men jeg ser jo også at typen har gjort jobben, og at andre flytyper er mer drivtoff-effektive, etc. Men et par modeller har jeg da liggende :D

glad jeg fikk meg en tur ombord i ay md-11 i år, og på biz i tillegg, så mitt minne om disse står som nummer 1 blant de flyene jeg har vært ombord i.. aldri flydd så komfortablet :-) MD-11... :-)

Enig med alle dere som synes at dette er litt trist. MD-11 er et av mine virkelige favorittfly, men den ser helt rå ut. Ikke pen, men rå!

Det er nå min oppfatning, men jeg ser jo også at typen har gjort jobben, og at andre flytyper er mer drivtoff-effektive, etc. Men et par modeller har jeg da liggende :D
Flyet klarte heller ikke å innfri løftene om rekkevidde. Men det var virkelig forut for sin tid, hva gjelder cockpit og systemer.

Noen som har gode svar på mitt spm. i post 19?

Jep, det stämmer. Verkar som om den inte tänker röra på sig på en stund. Alla tre motorer saknas och den är tejpad fullständigt.
För 2mån sedan hade vi 3 st MD11 stående på backen men nu syns bara LGD.

Flyet klarte heller ikke å innfri løftene om rekkevidde. Men det var virkelig forut for sin tid, hva gjelder cockpit og systemer.

Noen som har gode svar på mitt spm. i post 19?

--------------

Det ble kun bygget rundt 200 MD11, og det ble vel ikke den kommersielle suksess som man hadde håpet på, i motsetning til DC10.
MD11 er i grunnen en DC10, men med litt lengre kropp, litt lengre vinger med winglets, noe bruk av komposittmaterialer, og med glasscockpit. I DC10 hadde man en FE, men han ble overflødig i den mer moderne MD11 cockpiten.

DC10 var utrolig avansert når den kom, og MD11's utviklingsprogram ble startet så tidlig som midt på 70-tallet, og maskinen hadde sin storhetstid vel 10-20 år senere. Ganske tidlig ble det klart at maskinen var for fuel-tørst (selv om den ikke var så tørst som DC10), og mange ble tidlig dessuten satt inn som cargofly.

Flyet er utrolig "maskulint", og har et riktig flight deck med et trinn opp, og enorme panoramavinduer.
Jeg vet ikke om MD'ene blir erstattet av A330/A340 i Finnair? I så fall får de maskiner som er vesentlig mindre tørste på fuel, og som så og si aldri har "snag". De går som klokker.

Det er et kvantesprang mellom de to typer fly, og man har kommet utrolig mye lenger teknisk i dag.
Men har man flydd DC10/MD11, så vil man alltid fremheve den som noe helt spesielt. Ganske enkelt en rå flymaskin. Ikke elegant - men barsk!

Tally-Ho

En herlig flymaskin og ikke minst veldig fin og reise med. Meget romslig og komfortabel, stillegående kabin. Og som andre påpeker, et rått og barsk design.

KLM har 10 MD11 igjen og vil bruke de i mange år enda. De er oppgradert i kabinen med AVOD, nye seter, tepper, gardiner etc og fremstår som topp moderne.

Og AY har brukt "dyret" i 20 år, respektabelt:D Ikkenoe Airbusplastikk:lol:

Finnairs MD-11 fly var en av dem som passte fargene mest! :cry:
Kunne ikke ha vært mer enig!

Tidspunktene er klare, BKK og DEL får siste AY MD11 besøk:cry:
Meget synd at disse forsvinner hos Finnair nå - men helt klart nødvendig i disse tider. MD-11 er et meget dyrt fly å operere kontra nyere flytyper.

Men ingen tvil om at Finnairs er fin å se på, og super innvendig! Finnair har vært veldig heldig med denne flytypen, som har et litt dårlig rykte på seg med tanke på ulykker.

OH-LGG er vel den siste MD-11, i allefall i paxversjon, som er ER-versjon? hvis jeg ikke tar helt feil...

Jeg har flydd litt langturer i økonomi med Finnair MD-11, og jeg kan ikke si jeg helt deler entusiasmen. Utenfra er det et kjempefint fly faktisk. Men på innsiden...

KLMs maskiner derimot er nyoppussede innvendig. Det dukket nylig opp en invitasjon til et bryllup i Seattle til sommeren, og da må jeg prøve å få til AMS-YVR med KLM MD-11, SKAL ha med meg MD-11 før den forsvinner ut av PAX-trafikk.:)

Back