Finnair MD11 - utfas har begynt

To har allerede gått til SU Cargo og hvis jeg ikke tar feil, skal flere dit.
En trofast tjener for AY, første flight Helsinki-Tenerife i 1991. Som en tidligere AY direktør sa, den beste måten og erstatte en MD11 er med en ny MD11:D

MD-11 i Finnairs farger er et fantastisk syn, fasinerer meg av en eller annen grunn mye mer enn KLM´s. Skal prøve å legge av litt tid og penger, ta en Biz tur med AY til BKK januar eller mars neste år.

OH-LGC har redan utfasats och denna vecka var det OH-LGE:s tur.
Båda skall till SU Cargo men de har redan meddelat att de kommer att parkera 2 st MD-11. Dock är dessa två maskiner Finnair egna och de har sålts till SU, så kanske de parkerar någon annan och tar in dessa två. Men vi kommer att kunna avnjuta MD11 under många år till eftersom SU har service på sina MD-11 i HEL, och samma gäller KLM och Martinair.

OH-LGC gikk ut i november i fjor, men så vidt jeg kan se er den stored?

Ellers skal det sies at det er et visst aldersspenn i MD-11-flåten til Finnair. Den første ble bygget i 1990 (OH-LGA) - og den siste i 1998 (OH-LGE). Denne var for øvrig det siste MD-11 passasjerflyet som ble produert, bygget i 1998 til Sabena.

Ikke alle skal bli fraktere. Hørte fra en kilde i World at de har kjøpt en Finnair MD-11 og skal operere denne i passasjerversjon. Det jobbes med galleyplaner og konfigurasjon as we speak og den skal visst bli KSSU-standard som deres ex-NW DC-10'ere når det gjelder galleys ihvertfall ..

Ikke alle skal bli fraktere. Hørte fra en kilde i World at de har kjøpt en Finnair MD-11 og skal operere denne i passasjerversjon. Det jobbes med galleyplaner og konfigurasjon as we speak og den skal visst bli KSSU-standard som deres ex-NW DC-10'ere når det gjelder galleys ihvertfall ..

Gledelige nyheter LN-MOW! Hva er KSSU standard?

KSSU: KLM, SAS, Swissair, UTA. Disse fire hadde et utstrakt teknisk samarbeid paa aattitallet og hadde frekvent utlaan til hverandre. NW's DC10-30'ere (som naa er hos World) hadde sitt utspring i deres konfigurasjon.

Oi, her ble jeg minnet på UTA DC 10-30, noe av det flotteste jeg har fløyet CDG-SIN et par ganger..^_^ Den gangen CDG var liten og på den tiden meget elegant..

KSSU var vel også et innkjøpssamarbeid - som ga stordriftsfordeler mhht blant annet pris.

Jeg har flydd litt langturer i økonomi med Finnair MD-11, og jeg kan ikke si jeg helt deler entusiasmen. Utenfra er det et kjempefint fly faktisk. Men på innsiden...

Jeg har flydd litt langturer i økonomi med Finnair MD-11, og jeg kan ikke si jeg helt deler entusiasmen. Utenfra er det et kjempefint fly faktisk. Men på innsiden...

Entusiasmen ligger vel nesten utelukkende på flyets utseende og konsept med tre motorer, og ikke så mye på komfort og interiør. Her ligger selvfølgelig flyet en god del etter sine etterfølgere... Det skulle bare mangle!

OH-LGE, som er nevt i første post, gikk til slutt til Ethiopian Airlines. Pressemelding fra 4. september:

Ethiopian Receives the 2nd MD-11 Freighter Aircraft - 04 September, 2009
Ethiopian Airlines is pleased to announce the acquisition of its 2nd MD-11 freighter aircraft from the Boeing Corporation based in Chicago, USA.

The newly leased MD-11F aircraft has a payload capacity of 95 tons, 32 pallets and a volume of 513 cubic meters. This new acquisition will increase the total capacity of the current cargo service of the airline by 23% thereby enhancing the newly developed cargo market from Europe and South-East Asia.

Ethiopian cargo movement will gain momentum with the increased capacity to its major cargo destinations like Liege, Dubai, Hong Kong, Madras, Jeddah and Mumbai. In addition to these cities, the airlines’ cargo market has been growing substantially providing air cargo services to/from various points in Europe, Africa, Asia and the Middle East. Ethiopian provides dedicated cargo services to 19 cities in Africa.

Ethiopian Cargo operates from its state-of-the-art cargo terminal which has a capacity to handle 350,000 tons of cargo per annum with modern facilities and equipments including, cold room storage with capacity of 130 tons, fully automated cargo system, elevated transport vehicles (ETV), storage for dangerous goods and radioactive materials, holding area for perishables as well as computerized work stations.

Currently, Ethiopian has a total of six dedicated cargo fleet consisting of two B757-200, two B747-200 and two MD-11F. The airline also provides efficient cargo services using the belly-hold cargo space in its scheduled passenger aircraft and charter services to various destinations. No other airline in Africa avails cargo services of such dimension and magnitude. This is a unique and pioneering endeavor by the airline to primarily encourage and promote Africa’s export business to Europe, the Middle East and Asia.

For more information about Ethiopian Cargo services, please contact Director Ethiopian Cargo at GebremichaelB@ethiopianairlines.com or call (+251-11) 517-80-12.

http://www.ethiopianairlines.com/en/news/prarchive.aspx?id=618

Back