• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Finnair May passenger load factor 62.4 percent, down 8 percentage pts yr-on-yr

Jarlabanke Vking

ScanFlyer Silver
HELSINKI (Thomson Financial) - Finnair said it carried less passengers on scheduled routes in May due to weaker demand, and saw its scheduled passenger load factor drop 8 percentage points year-on-year to 62.4 percent.

Total passenger numbers declined 2.4 percent during the month to about 644,181.

Finnair said the arrival punctuality of scheduled flights was 86.9 percent, a 0.8 percentage point drop from a year earlier.

Including leisure traffic, the flight arrival punctuality rate was down 2.4 percentage points at 85.2 percent.



Ai.... det var jo en liten skrell!

midlertidig utvikling eller en langvarig trend?

:o
 
Uten at jeg kjenner til Finnair tall, vet man jo at Finnair har kjoept seg en masse ny kapasitet og aapnet nye ruter. Disse tallene kom derfor som en overraskelse paa meg
 
Hvordan stemmer dette med at de hele tiden øker to-sifret % fra Norge til Asia?
 
8 prosentpoeng fall i c/f - wow!
Er det Asia som begynner å utvikle seg dårlig for AY?
 
jeg fikk meg litt bakoversveis selv. Asiatrafikken har jo gått som olja lyn hele tiden, men denne trafikken er kanskje ekstra sårbar for prisøkninger (ref. fuelpriser) iogmed at det finnes mange alternativer for de passasjerene Finnair har hatt som målgruppe?
 
AY er vedlig Asia-tunge, og det kan vise seg å gjøre litt vondt nå.
SAS har tidligere i år vist gode tall for USA, for selv om lav dollar og krise i USA gjør at færre amerikanere reiser, er det gode tider for europeere å reise over. Kina-trafikken blir nok påvirket av at kinesiske myndigheter nå krever full oppmerksomhet om interne forhold og oppbygning etter jordskjelvet.
 
Husk at AY også gjorde et sinnsykt sete kupp for Mai/juni 2007 ved å nærmest gi bort billetter gratis. Selv var jeg en av de som hoppet på tilbudet. Som et ressultat av dette var anesten alle seter solgt i mai og begynnelsen av juni.

Jeg har ikke sette en slik kampanje i år. Kan dette være noe av forklaringen for nedgangen til Asia?
 
Martin - jeg tror heller den kampanjen er et resultat av utviklingen, enn årsaken.
 
Back
Top