Finnair - Hvordan skal de reddes?

Och en annan del till Tarmac i XCR.

Av hele A320-family flottan är endast 15 st i HEL och de brukes i aktiv rotation (flyr en står 2-3dager).

https://www.csatechnics.com/news#article-881

Och nu flyttar AY också en del av sina A330 till varmare breddgrader i LDE

The coronavirus pandemic has led to a big drop in air travel and for Finnair this means a temporary need for fewer planes in operation. The Finnish winter with high humidity and snow presents a challenge for long-term parking of aircraft, while the climate in Southern France is more favourable. Four Finnair A330 wide-body aircraft will be flown to Tarbes, France for the winter.

https://www.finnair.com/se-sv/bluewings/world-of-finnair/four-a330-aircraft-will-spend-the-winter-parked-in-southern-france-2194886
 
I følge Skyliner har Finnair kvittet seg med en A330-300, som da blir sendt tilbake til utleier

Airbus A330 -302 994 OH-LTM Finnair ferried 10mar21 HEL-LDE on return to lessor
 
Kun 86,300 passasjerer med Finnair i mars, dog "bare" -82,7%, men det tallet lurer deg, da jo man i mars 2020 alt hadde en nedgang pga Korona. Målt mot februar var det faktisk -1,1% færre passasjerer

Flyene på IC er stort sett tomme for folk, men fulle av cargo
 
Minus €149 millioner på driften i første kvartal 2021

https://check-in.dk/finnair-fordobler-sparekrav-til-125-milliarder-kroner/

og det medførte et driftsunderskud på 149,1 millioner euro, hvilket svarer til 1,1 milliarder kroner.

Og det skal spares ytterligere, da spareprogrammet økes fra €140 til €170 millioner. De inngikk jo også helt nylig en ny avtale med pilotene som blant annet øker fleksibiliteten

Finnair øker kostnadskuttprogrammet fra €100 til €140 millioner

https://www.aviation24.be/airlines/...rmanent-cost-base-reductions-by-2022-onwards/
 
Finnair har utstedt et 4 årig usikret obligasjonslån på €400 millioner med en rente på 4,25%, så det er tydeligvis at markedet stempler dem som kredittverdige
 
Finnair kjører en sale&leaseback på 4 A350 maskiner, og leier dem tilbake på 12 års kontrakter. Det frigjør $400 millioner, som bidras til å nedbetale gjeld. Det vil si i praksis så bytter de ut bankgjeld med leasinggjeld
 
Finnair endte 2021 med 2,85 millioner passasjerer, hvilket faktisk var neste 1/5 mindre enn 2020. Eneste passasjersegment som var opp var transatlantisk, ellers var resten ned.

Dog var det travelt på fraktvolumet med 46%
 
Den finnske staten har fått godkjenning av EU om å bidra med sin del på 55% av emisjoner på €500 millioner

https://www.aviation24.be/airlines/...lion-finnish-measure-to-recapitalise-finnair/

Gammel sak, men da tapte Ryanair også søksmålet mot denne emisjonen.

https://www.ch-aviation.com/po

Ryanair (FR, Dublin Int'l) has lost another attempt to halt European Union approval of state aid to Finnair (AY, Helsinki Vantaa), after Europe’s Luxembourg-based General Court said it had dismissed its action in its entirety.

In June 2020, as the coronavirus pandemic wreaked havoc on every airline, the European Commission cleared the Finnish government’s plans to contribute to the flag carrier’s recapitalisation by subscribing to new shares in a rights issue to the tune of EUR286 million euros (USD326 million at the time).

Det virker som de kjører en copy-paste søksmål mot alt av redningsaksjoner pga koronaen
 
Back
Top