Finnair - Hvordan skal de reddes?

Finnair planlegger starte med et 30% program i sommer, og nå 70% ved utgangen av året. Uansett, betyr det de er for mange folk, og må derfor tilpasse bemanningen deretter.

De planlegger også å kutte faste kostnader med €80 millioner innen 2022, blant annet ved reduserte leasing kostnader, administrasjon, IT, eiendom, etc

https://www.flightglobal.com/strate...-match-reduced-flying-schedule/138458.article

Finnair will enter talks with its entire workforce to secure additional temporary layoffs aimed at downsizing the number of employees to match its much-reduced flying schedule over the coming months.

Additionally, the Oneworld carrier plans to shave €80 million ($88 million) off its fixed costs by the end of 2022, compared with 2019 levels. To achieve this, it will look for ways to reduce its aircraft leasing costs as well as expenses related to real estate, sales and distribution, IT, and administration.
 
Snackade med Finnair insider idag.
En del anställda har vart permitterad i 6 uker och idag kom det ut med nye permitteringsförhandlingar. Detta kan betyda 90 dagar till eller "open end".
 
Da skal emisjonen være gjennomført og Finnair får snart drøye €500 millioner inn på konto, minus noen millioner til de som gjennomførte emisjonen. Emisjonen ble overtegnet med 11%, så tyder på de traff relativt bra med prisingen

https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=3710837

The subscription period of Finnair Plc’s (“Finnair” or the “Company”) rights offering (the “Offering”) ended 1 July, 2020. According to the preliminary results of the Offering, a total of 1,416,635,293 new shares (the “Offer Shares”) were subscribed for in the Offering, corresponding to approximately 110.7 per cent of the Offer Shares, and the Offering is oversubscribed. A total of 1,253,946,070 Offer Shares were subscribed for pursuant to the exercise of subscription rights. Additionally, 162,689,223 Offer Shares were subscribed for without subscription rights. The subscription price was EUR 0.40 per Offer Share. Finnair will receive gross proceeds of approximately EUR 512 million from the Offering.
 
Mens Finnair i juli vil operere på 25% kapasitet, så er planen å øke dette til 50% i september

Utfordringen er jo om passasjertallene følger etter, for hittil tider det på at kapasiteten ligger vesentlig foran etterspørselen
 
Ettersom Finnair har bygget opp så mye av sin virksomhet til å være Long Haul link til/fra Asia, er utsiktene blitt særlig dystre for dem nå som all interkontinental flyvning er redusert til et minimum. Frakt er jo alltids noe man kan støtte seg på, men det spørs om det er nok til å holde selskapet på vingene over lang tid.

https://check-in.dk/dystre-fremtidsudsigter-fra-finnair/
 
Hele 90,0 % nedgang i passasjerantallet for juli måned sammelignet med forrige år, er skremmende med tanke på hvor innbringende juli måned er for et flyselskap under normale forhold.

Dette er vel på linje med hva alle andre europeiske selskap opplever dette året, men for et flyselskap som Finnair som de siste årene har vokst i et forrykende tempo man knapt finner andre steder enn hos pyramidespill, er de særlige sårbare nå når de store inntektene uteblir.

Det skal bli svært interessant å se hvilke planer ledelsen kommer med. Blir dette nå et rent finsk Domestic og Cargo selskap til Asia nå? Kommer Espen Høiby og hans OSM Aviation inn og tar over all drift av selskapet? Interessant blir det!

https://www.affarsvarlden.se/artikel/finnair-minskade-antalet-passagerare-med-90-procent
 
Last edited:
, men for et flyselskap som Finnair som de siste årene har vokst i et forrykende tempo man knapt finner andre steder enn hos pyramidespill, er de særlige sårbare nå når de store inntektene uteblir.

Jeg er litt uenig der. Ja, de har hatt en stor vekst, men sammenlignet med mange andre har den egentlig ikke vært det som kan kalles ekstrem

Ellers så hentet de jo nulig 5,5 mrd kroner for å holde seg flytende
 
De planlegger også å kutte faste kostnader med €80 millioner innen 2022, blant annet ved reduserte leasing kostnader, administrasjon, IT, eiendom, etc

Dette er nå økte med 25% til €100 millioner

https://www.aviation24.be/airlines/...t-base-reductions-plans-to-reduce-1-000-jobs/

Finnair increases its savings target to approximately 100 million euros of permanent cost base reductions by 2022 onwards, superseding the previously announced target

Trolig blir det rundt 1000 ansatte i selskapet som må finne seg en ny jobb
 
Finnair har utstedt et hybrid obligasjonslån på €200 millioner Euro, uten tidsbegrensninger. Dette er en merkedag, da de dermed er det første europeiske selskapet som nå har klart å hente penger i obligasjonsmarkedet på egenhånd, og tyder på at markedet har troen på Finnairs fremtid.

Renten på obligasjonen er 10,25% de første tre årene, og deretter 15,25%, men Finnair kan innfri lånet når de måtte ønske.

https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=3753172

Finnair Plc (the “Company”) issues new euro-denominated in aggregate EUR 200 million capital securities (the “New Capital Securities”). The New Capital Securities will bear interest at a fixed interest rate of 10.250 per cent per annum until the step-up date of 3 September 2023 (“Step-up Date”) and thereafter, the fixed interest rate will be 15.250 per cent per annum
 
Back
Top