Da er jeg kommet meg helt til del 5 tror jeg. Altså flightene på veien fra HKG og tilbake til iskalde OSL...
Startet med og sjekke inn online på Finnair sine nettsider via mobilen og gratis nett utenfor fergeterminalen i Macau. Det var kun en 2 seter ledig på flighten HKG-HEL så da måtte det selvfølgelig den selv om det var rad 53...
Vet ikke om det er jeg som gjør noe feil siden det ikke var noen ledige plasser lenger fram selv om jeg sjekket inn så tidelig det var mulig og gjøre det.
Men tilbake til selve flighten da...
Fjerde flight:
HKG-HEL
Airbus A340-313X
REG: OH-LQF.
Ankom den herlige flyplassen ganske tidelig og fant oss ett sted å spise og slappe av. Som "flynerd" (hilsen dama) måtte jeg jo selvfølgelig sjekke hvilket fly som skulle frakte oss fra denne flotte byen og hjemover. Fant litt gledlig ut at det er den nyeste A340-300 som har kommet inn i Finnair sin flåte. Altså har den fått malt på seg noen forferdelige store bokstaver i mørkeblått og litt "F"er har og der. Ikke vakkert med andre ord...
Bagasjeleveringen og sikkerhetskontrollen gikk kjempefint og greit. Og gjorde ikke stort innenfor heller. Kjøpte bare to flasker vann og en pose med Skittles, før vi satte oss ved gaten og slappet av.
Som alltid skal man ha inn de bakerst i flyet først, men fikk vist ikke med meg det denne gangen heller. Var altså en av de siste inn på flyet igjen.
Kom ikke mange meterne inn på flyet før skuffelsen kom rennende inn over meg...
Hvis det er noen som ikke liker å høre negativt om Finnair så finn noe annet og lese på.
Er jo greit at flyet er 14 år gammelt, men når man skryter over at de har en moderne flåte med miljø ditt og miljø datt så kan de jo F*** meg gjøre noe med det helvetes flyet innvendig også da!!!!!!!!
Lest masse skryte ting på nettsiden deres om nye moderne seter og underholdning som er bra, osv osv osv.
1. Var varmt som bare F*** inne i dette røret, og det var ikke egne luft ting over setene. Nesten alle sammen brukte sikkerhetskortet som vifte når vi gikk bakover i flyet...
2. Den store fine skjermen med spill, film, musikk og sånne ting hadde av krympet til langt under halvparten av det flyet vi hadde nedover. Skjermen var ikke bare liten men den var noe skikkelig dritt og se på. Man så tydelig streker på skjermen som var vanlig på gamle touch skjermer. Var også en beskyttelse folie på skjermen som det var sprekker og bulker i, og bildet var rett og slett elendig. Var nesten så mye refleksjoner i skjermen så man kan sammenligne det med ett speil...
Her er da den vidunderlige skjermen...
3. Underholdningen var mye dårligere på dette flyet, var færre filmer, tv serier og sånn. Men radiokanaler var det massevis av da. Karttjenesten var av en litt elde versjon og egentlig helt grei, men så var det den skjermen igjen da. Kunne like gjerne fått ett papirkart og kompass...
Den boksen med data tingene var også STOOOOOOOR da, men ikke i veien med mine korte bein. Tror ikke jeg kommer på noe mer negativt om underholdningen akkurat nå...
Stor boks, var også litt varm og skarp
4. Setene var gamle og litt slitt, men hadde fått nytt trekk på seg. Men de var ikke veldig behagelige og sitte i lenger, og det luktet gammel tåfis med litt stalllukt.
Halvparten av setene var ryggen på en eller annen måte ødelagt på. Setet mitt måtte jeg presse skikkelig ned får å få ligge litt mer behagelig. Og måtte ta skikkelig tak i ryggen og dra det opp igjen når jeg skulle få den opp til normal stilling igjen. Seteryggen til setet ved siden av meg føltes helt løst ut. Det ene setet på raden foran gikk ikke opp i det hele tatt. Og sånn var det på mange seter framover. Bordet til maten var heller ikke rett så ting sklei ned fra bordet osv...
5. Også drev innredningen i taket og datt litt fra hverandre og sånn...
Var mye verre noen rader foran, men fikk ikke noe bra bilde...
Men da kommer det noe positivt på denne flyvningen da
Personalet ombord var kjempehyggelige og stod på for å gjøre det beste for oss passasjerer. Virket egentlig litt som om flyvertinnene var flaue over dette flyet.
Maten var også ganske god, men jeg spiste ikke så mye siden jeg sov. Var dama som spiste det meste av mitt og selvfølgelig hennes egen mat da.
Først måltid.
Andre måltid/frokost.
Selve flyturen tok 10 timer og noen min og vi landet i HEL 41 min får sent. Avgangen fra HKG var bare 10 min forsinket så hvor den halvtimen forsvant hen vet jeg ikke. Men etter hva jeg klarte og tyde på kartet på den lille skjermen så fløy vi nesten bort til Beijing før vi satte snuten mot Helsinki og kaldere strøk...
Beklager at det er lite bilder og sånn på denne flighten, men jeg klarte og sove på ett fly for første gang. Så jeg sov i ca 8 timer...