Finnair åpnet ruten til seoul i går

MartinL

ScanFlyer Dusty
Finnair åpnet ruten til seoul i går

Raskest til Seoul
Finnairs nye langdistanserute til Sør-Koreas hovedstad Seoul ble åpnet den 2. juni. Flytiden på 12 timer og 10 minutter via Helsinki er raskeste vei fra Oslo til Seoul.– Seoul er en imponerende hovedstad med 20 millioner innbyggere. Her er det både gamle templer og en jungel av neonlys og skyskrapere. Sør-Korea er en viktig handelspartner for Norge, og vi har allerede fått mange henvendelser fra forretningsreisende, sier Finnairs salgsdirektør i Norge, Kenneth Gillberg.

Finnair vil ha fem ukentlige avganger til Seouls moderne Incheon International Airport, som er en av de største asiatiske luftfarts-knutepunktene. To nye Airbus A340-300 vil operere ruten, med liggestoler i Business Class.

Sør-Korea er Norges tredje viktigste handelspartner i regionen, og det er om lag 50 norske bedrifter i Sør-Korea.

– Tradisjonelt har forholdet mellom Norge og Sør-Korea vært dominert av skipsbygging og skipsfart, men det er en økende interesse fra norske bedrifter også for andre deler av det koreanske markedet, særlig innenfor IT-sektoren, forteller Gillberg.

Eksport av fiskeriprodukter, særlig laks og makrell, har steget kraftig de siste årene. Frihandelsavtalen mellom EFTA og Sør-Korea fra september 2006 har stimulert til økt samhandel mellom Norge og Sør-Korea.

Sør-Korea har hatt stor økonomisk vekst de siste tiårene, og er i dag blant de rikeste i Asia.

Ny turistdestinasjon

Antall reisende mellom Sør-Korea og Europa vokser hvert år. Landet har et stort potensial for feriereiser til Europa, samtidig som Sør-Korea blir stadig mer populært som turistdestinasjon blant europeere.

Sør-Korea er kjent for kampsporten Tae Kwon Do, og det koreanske kjøkkenet for sin unike kimchi.

Finnair regner med å bringe 1,3 millioner passasjerer fra Europa til Asia i løpet av dette året. Finnair tilbyr den korteste veien mellom Europa og Asia, via Helsinki.

Finnair har mer enn 50 avganger i uken fra Oslo via Helsinki til Asia: Bangkok, Beijing, Guangzhou, Shanghai, Hong Kong, Tokyo, Osaka, Nagoya, Delhi, Mumbai og nå Seoul.

www.boarding.no
 
Re: Finnair åpnet ruten til seoul i går

Igjen imponerende satsing av Finnair.
Hvor er SAS?
Som det fremgår av orienteringen over har Korea omfattende industribygging for norske selskaper.
I forbindelse med vår feltutbygging på Skarv feltet bygges FPSO'en hos SHI (Samsung Heavy Industries)
Det gir omfattende reising til Seoul.
Likeledes bygges rigger i China , blant annet ved Yantai Raffles Yard. Yantai ligger omtrent like langt fra Seoul som Beijing i tid.
Mange foretrekker å reise via Seoul for å komme dit på grunn av bedre forbindelser.
Dette har nok Finnair for lengst oppdaget og ønsker å konkurere her med KLM.
Men hvor i himmelens navn er SAS?
En gang i tiden etterkom de handelsflåtens behov for ruter til destinasjoner hvor norske interesser var etablert. Det ser ikke ut til at vårt herværende selskap har samme fokus for næringslivs interessene som tidligere.
Det setter SAS i en svakere posisjon for langrutene enn konkurentene.
Her mener jeg strategien bør vurderes om igjen.
Man ser for seg årevis med bygging av supplyskip, tank- og spesialfartøyer , borerigger og flytende produksjonsenheter i østen.
Dette skaper en enorm industriell vekst med tilhørende reisebehov.
Dette bør SAS ta del i etter min oppfatning. Halve vestlandet i oljeindustrien sitter med Platiniumkort på KLM pr idag som følge av for liten satsing fra SAS sin side på langrutene.
 
Re: Finnair åpnet ruten til seoul i går

Russiske jagerfly forfulgte Finlands statsminister
To russiske jagerfly forfulgte et finsk passasjerfly med Finlands statsminister om bord i ca. ti minutter onsdag kveld, uten at flygerne eller andre ansvarlige var blitt informert.
Helsingfors (NTB-FNB): Statsminister Matti Vanhanen var på Finnairs nye rute fra Helsingfors til Sør-Koreas hovedstad Seoul om bord i et Airbus 340 passasjerfly da episoden inntraff.


http://www.abcnyheter.no/node/68107
 
Re: Finnair åpnet ruten til seoul i går

Igjen imponerende satsing av Finnair.
Hvor er SAS?
Som det fremgår av orienteringen over har Korea omfattende industribygging for norske selskaper.
I forbindelse med vår feltutbygging på Skarv feltet bygges FPSO'en hos SHI (Samsung Heavy Industries)
Det gir omfattende reising til Seoul.
Likeledes bygges rigger i China , blant annet ved Yantai Raffles Yard. Yantai ligger omtrent like langt fra Seoul som Beijing i tid.
Mange foretrekker å reise via Seoul for å komme dit på grunn av bedre forbindelser.
Dette har nok Finnair for lengst oppdaget og ønsker å konkurere her med KLM.
Men hvor i himmelens navn er SAS?
En gang i tiden etterkom de handelsflåtens behov for ruter til destinasjoner hvor norske interesser var etablert. Det ser ikke ut til at vårt herværende selskap har samme fokus for næringslivs interessene som tidligere.
Det setter SAS i en svakere posisjon for langrutene enn konkurentene.
Her mener jeg strategien bør vurderes om igjen.
Man ser for seg årevis med bygging av supplyskip, tank- og spesialfartøyer , borerigger og flytende produksjonsenheter i østen.
Dette skaper en enorm industriell vekst med tilhørende reisebehov.
Dette bør SAS ta del i etter min oppfatning. Halve vestlandet i oljeindustrien sitter med Platiniumkort på KLM pr idag som følge av for liten satsing fra SAS sin side på langrutene.

SAS trenger nok et større marked enn noen sjeler med platinumkort på Vestlandet for å ekspandere på longhaul.
 
Re: Finnair åpnet ruten til seoul i går

Markedet er der, de har bare ikke utnyttet det godt nok!
 
Re: Finnair åpnet ruten til seoul i går

VG Nett publiserer i dag en reklameartikkel angående Finnair-ruten:
Oslo-Seoul på 12 timer.

Og i serien "nå må finne et passende illustrasjonbilde til artikkelen" har VG denne gang klart å finne fram... et tog! :question:
 
Re: Finnair åpnet ruten til seoul i går

Og i serien "nå må finne et passende illustrasjonbilde til artikkelen" har VG denne gang klart å finne fram... et tog! :question:

Hmm :) det ser ut som det er toget som var første mellom de to "koreanene", VG føler vel at vil er som Nord Korea kanskje.
 
Re: Finnair åpnet ruten til seoul i går

Kampanjeprisen nå ved oppstart av den nye Seoul-ruten er på 3990,- kroner, som det heller ikke er noe å si på.

Hvor lenge Finnair vil kjøre den prisen, kan ikke Gilberg si sikkert, men han lover flere tunge kampanjer utover høsten for å jobbe opp 20 millioners-byen Seoul som fritids-reisemål fra Norge.

... dette lover jo bra!!
 
Back
Top