Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!
I denne sammenhengen så er lojalitet det samme som å foretrekke, dvs man er ikke bundet eller innelåst, men har preferanse ovenfor en part enn en annen.
Det er ikke dette som er bakgrunnen for forbudet. Å ha preferanse for et selskap er ikke ulovlig. Om denne preferansen derimot kommer som et resultat av at selskap X gir deg bonuspoeng, som derigjennom gjør deg mer tilbøyelig til å velge selskap X på bekostning av selskap Y (som du ville valgt i fraværet av bonuspoeng) så kan dette skape et problem. Problemet oppstår når selskap X ønsker å profittere på din preferanse, gjennom å ikke ønske å konkurrere så hardt på pris (ergo kan prisnivået gå noe opp - i Sverige hadde man en undersøkelse som anslo denne prisøkningen til ca 10%). For deg som opptjener bonuspoengene er kanskje ikke dette så problematisk, men det er ikke bare for deg prisene går opp. Om tilstrekkelig mange tenker som deg, så bidrar dette til en prisøkning som er en ulempe for alle de andre reisende som kanskje ikke nyter godt av status og bonusreiser.
En annen mulig effekt av dette er at selskap Y må redusere sine priser for å kunne være konkurransedyktige når selskap X tilbyr bonuspoeng, noe som kan bidra til redusert omfang av dette selskapet og/eller manglende nyetableringer på ruter med potensial for mer konkurranse. Her kan man selvsagt hevde at da må selskap Y tilby det samme. Spørsmålet er da hvorfor man på død og liv skal konkurrere på å gi bonuspoeng, heller enn å konkurrere på pris. De som flyr mye vil selvsagt da svare at det er viktig å belønne de gode kundene, men ikke alle kundene vil nyte godt av dette men alle kundene vil nyte godt av et lavere prisnivå.
Og hvor er logikken for at dette skal være forbudt i luftfarten, men ikke andre steder, annet enn å beskytte formuen til Bjørn Kjos?
Jeg har bonuskort hos Norgesgruppen hvilket betyr at jeg foretrekker å handle der, men det betyr ikke at jeg aldri handler på Ica, Coop eller Rema. Og for andre har de sikkert bonuskort i de andre butikkene slik at det jevner seg ut. Jeg har rabattkort på Uppercrust, men betyr det at jeg er låst til å bruke dem?
Logikken er at konkurransehemmende aktiviteter fra dominerende selskaper er forbudt i henhold til konkurranselovens §11 om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling. Dette gjelder ikke bare i luftfarten - det gjelder for alle foretak som faller inn under definisjonen av dominerende foretak. Uppercrust er ikke helt i samme kategori, og ei heller er noen av de 4 store dagligvarekjedene. Du kan jo økonomi, og da vet du at en gitt type aktivitet/handling kan ha vidt forskjellige effekter under forskjellige sett med rammebetingelser.
Du sidestiller lojalitet i vennskap (som er absolutt) med lojalitet i valg av leverandør som er noe helt annet. Sistnevnte er noe som bør premieres, og f.eks gjennom bonuspoeng når det kommer til flyselskaper. Men det betyr jo ikke at man alltid velger dem for det. Selv jeg hadde jo flyturer utenlands i fjor med både Norwegian (et selskap jeg normalt ikke foretrekker å fly med) og Ryanair (et selskap jeg ikke kan fordra) så selv jeg som er såpass pro den ene veien er jo ikke låst av den grunn. Så når selv ikke en såpass ekstrem person som meg i forhold til SAS, har låst meg fast til dem, så lurer jeg virkelig hvem alle disse som vil bli "innelåst" med SAS skulle de få bonuspoeng på innenlands igjen
Nei, jeg sidestiller ikke lojalitet med lojalitet i vennskap. Lojalitet er i denne sammenhengen ikke absolutt - det har jeg aldri skrevet eller hevdet. Det er en kjennsgjerning at bonusprogrammer kalles lojalitetsprogrammer, og det er en vanlig oppfatning at slike programmer kan bidra til innelåsning. Dette er bakgrunnen for forbudet i første omgang. Hvis lojalitetsprogrammer ikke bidrar til innelåsning så er det vanskelig å se for seg at Konkurransetilsynet og departmentet i sin tid fikk dette forbudt. Spørsmålet er altså i hvor stor grad slike programmer bidrar til å endre atferden til kundene. Det er dette det aktuelle oppslaget i Finansavisen dreier seg om.
Kanskje hadde enda flere av dine turer utenlands gått med andre selskaper om du ikke hadde bonusopptjening...?
På samme måte som en opphevelse av bonusforbudet vil innebære at kundene fint kan ha bonuskort hos begge parter. Kanskje man også kunne fått opp nivået hos Norwegian siden det da faktisk ville tvunget dem til å gjøre mer for sine beste og viktigste kunder?
Nå er jo verden/norsk innenriks en annen enn i 2002 og i 2007. Et av de sentrale spørsmålene er hvor sterk innelåsningseffekten er, og hva effekten av dette kan tenkes å være på det generelle konkurransepresset (og derigjennom prisnivået).
Selv om det selvsagt er fullt mulig å ha mange lojalitetskort, så vet du nok sikkert bedre enn meg at man helst ønsker å samle sine poeng på et kort for å opparbeide seg status. Er det ikke slik?