Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

I følge SAS så har jo bonuspoeng ingen lojalitetsbyggende effekt,

Hvor sier de det? Jeg trodde argumentet gikk paa konkurransevilkaar..?
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Hvor sier de det? Jeg trodde argumentet gikk paa konkurransevilkaar..?

Om du ser i artikkelen som er lagt ut i første innlegg i tråden så står det at "SAS er glade for at forskernes studie bekrefter at Eurobonus ikke har de innelåsningseffektene som er selve begrunnelsen for forbudet". En vanlig forståelse av dette utsagnet er at SAS sier seg enige i dette, og ergo mener de at det ikke har en lojalitetsbyggende effekt (innelåsning kan her erstattes med lojalitet). Det er dette som er bakgrunnen for forbudet.
 
Last edited:
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

(innelåsning kan her erstattes med lojalitet).

Nå er vi nok svært mange her inne som ikke deler din definisjon på at lojalitet = innelåsning!
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Nå er vi nok svært mange her inne som ikke deler din definisjon på at lojalitet = innelåsning!

I forhold til den konkurransepolitiske/-rettslige dimensjonen så er det samme sak. Innelåsning trenger ikke å forståes som en total innelåsning - det er grader av innelåsning. Spørsmålet er hvor sterk denne effekten er.

Hvordan definerer du lojalitet?
 
Last edited:
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Om du ser i artikkelen som er lagt ut i første innlegg i tråden så står det at "SAS er glade for at forskernes studie bekrefter at Eurobonus ikke har de innelåsningseffektene som er selve begrunnelsen for forbudet". En vanlig forståelse av dette utsagnet er at SAS sier seg enige i dette, og ergo mener de at det ikke har en lojalitetsbyggende effekt (innelåsning kan her erstattes med lojalitet). Det er dette som er bakgrunnen for forbudet.

Skal man tolke det slik, så vil jo alle firmaavtaler, der man er låst til et selskap, også være forbudt. Hele bakgrunnen for denne tolkningen må jo være at selv om det blir lovlig med poengopptjening på innland igjen, så vil dette ikke bety at alle kunder stormer til ett selskap grunnet dette. Nettopp grunnet store avtaler som låser en mengde reisende til et selskap, som f.eks. forsvarets avtale med Norwegian.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Skal man tolke det slik, så vil jo alle firmaavtaler, der man er låst til et selskap, også være forbudt. Hele bakgrunnen for denne tolkningen må jo være at selv om det blir lovlig med poengopptjening på innland igjen, så vil dette ikke bety at alle kunder stormer til ett selskap grunnet dette. Nettopp grunnet store avtaler som låser en mengde reisende til et selskap, som f.eks. forsvarets avtale med Norwegian.

Nei, det er ikke helt det samme som firmaavtaler. Det er få kjøpere av flyreiser som er dominerende i markedet (typisk tolket som å inneha minimum 30-40% av markedet). Konkurranseloven er satt til å styre aktiviteten til dominerende foretak.

Disse innkjøpsavtalene som gjøres er vel som oftest heller ikke fullstendig eksklusive, for det er iallefall slik at en del selskaper inngår avtaler med både DY og SK.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Hvordan definerer du lojalitet?

I denne sammenhengen så er lojalitet det samme som å foretrekke, dvs man er ikke bundet eller innelåst, men har preferanse ovenfor en part enn en annen.

Og hvor er logikken for at dette skal være forbudt i luftfarten, men ikke andre steder, annet enn å beskytte formuen til Bjørn Kjos?
Jeg har bonuskort hos Norgesgruppen hvilket betyr at jeg foretrekker å handle der, men det betyr ikke at jeg aldri handler på Ica, Coop eller Rema. Og for andre har de sikkert bonuskort i de andre butikkene slik at det jevner seg ut. Jeg har rabattkort på Uppercrust, men betyr det at jeg er låst til å bruke dem?

Du sidestiller lojalitet i vennskap (som er absolutt) med lojalitet i valg av leverandør som er noe helt annet. Sistnevnte er noe som bør premieres, og f.eks gjennom bonuspoeng når det kommer til flyselskaper. Men det betyr jo ikke at man alltid velger dem for det. Selv jeg hadde jo flyturer utenlands i fjor med både Norwegian (et selskap jeg normalt ikke foretrekker å fly med) og Ryanair (et selskap jeg ikke kan fordra) så selv jeg som er såpass pro den ene veien er jo ikke låst av den grunn. Så når selv ikke en såpass ekstrem person som meg i forhold til SAS, har låst meg fast til dem, så lurer jeg virkelig hvem alle disse som vil bli "innelåst" med SAS skulle de få bonuspoeng på innenlands igjen

Disse innkjøpsavtalene som gjøres er vel som oftest heller ikke fullstendig eksklusive, for det er iallefall slik at en del selskaper inngår avtaler med både DY og SK.

På samme måte som en opphevelse av bonusforbudet vil innebære at kundene fint kan ha bonuskort hos begge parter.
 
Last edited:
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

I denne sammenhengen så er lojalitet det samme som å foretrekke, dvs man er ikke bundet eller innelåst, men har preferanse ovenfor en part enn en annen.

Det er ikke dette som er bakgrunnen for forbudet. Å ha preferanse for et selskap er ikke ulovlig. Om denne preferansen derimot kommer som et resultat av at selskap X gir deg bonuspoeng, som derigjennom gjør deg mer tilbøyelig til å velge selskap X på bekostning av selskap Y (som du ville valgt i fraværet av bonuspoeng) så kan dette skape et problem. Problemet oppstår når selskap X ønsker å profittere på din preferanse, gjennom å ikke ønske å konkurrere så hardt på pris (ergo kan prisnivået gå noe opp - i Sverige hadde man en undersøkelse som anslo denne prisøkningen til ca 10%). For deg som opptjener bonuspoengene er kanskje ikke dette så problematisk, men det er ikke bare for deg prisene går opp. Om tilstrekkelig mange tenker som deg, så bidrar dette til en prisøkning som er en ulempe for alle de andre reisende som kanskje ikke nyter godt av status og bonusreiser.

En annen mulig effekt av dette er at selskap Y må redusere sine priser for å kunne være konkurransedyktige når selskap X tilbyr bonuspoeng, noe som kan bidra til redusert omfang av dette selskapet og/eller manglende nyetableringer på ruter med potensial for mer konkurranse. Her kan man selvsagt hevde at da må selskap Y tilby det samme. Spørsmålet er da hvorfor man på død og liv skal konkurrere på å gi bonuspoeng, heller enn å konkurrere på pris. De som flyr mye vil selvsagt da svare at det er viktig å belønne de gode kundene, men ikke alle kundene vil nyte godt av dette men alle kundene vil nyte godt av et lavere prisnivå.

Og hvor er logikken for at dette skal være forbudt i luftfarten, men ikke andre steder, annet enn å beskytte formuen til Bjørn Kjos?
Jeg har bonuskort hos Norgesgruppen hvilket betyr at jeg foretrekker å handle der, men det betyr ikke at jeg aldri handler på Ica, Coop eller Rema. Og for andre har de sikkert bonuskort i de andre butikkene slik at det jevner seg ut. Jeg har rabattkort på Uppercrust, men betyr det at jeg er låst til å bruke dem?

Logikken er at konkurransehemmende aktiviteter fra dominerende selskaper er forbudt i henhold til konkurranselovens §11 om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling. Dette gjelder ikke bare i luftfarten - det gjelder for alle foretak som faller inn under definisjonen av dominerende foretak. Uppercrust er ikke helt i samme kategori, og ei heller er noen av de 4 store dagligvarekjedene. Du kan jo økonomi, og da vet du at en gitt type aktivitet/handling kan ha vidt forskjellige effekter under forskjellige sett med rammebetingelser.

Du sidestiller lojalitet i vennskap (som er absolutt) med lojalitet i valg av leverandør som er noe helt annet. Sistnevnte er noe som bør premieres, og f.eks gjennom bonuspoeng når det kommer til flyselskaper. Men det betyr jo ikke at man alltid velger dem for det. Selv jeg hadde jo flyturer utenlands i fjor med både Norwegian (et selskap jeg normalt ikke foretrekker å fly med) og Ryanair (et selskap jeg ikke kan fordra) så selv jeg som er såpass pro den ene veien er jo ikke låst av den grunn. Så når selv ikke en såpass ekstrem person som meg i forhold til SAS, har låst meg fast til dem, så lurer jeg virkelig hvem alle disse som vil bli "innelåst" med SAS skulle de få bonuspoeng på innenlands igjen

Nei, jeg sidestiller ikke lojalitet med lojalitet i vennskap. Lojalitet er i denne sammenhengen ikke absolutt - det har jeg aldri skrevet eller hevdet. Det er en kjennsgjerning at bonusprogrammer kalles lojalitetsprogrammer, og det er en vanlig oppfatning at slike programmer kan bidra til innelåsning. Dette er bakgrunnen for forbudet i første omgang. Hvis lojalitetsprogrammer ikke bidrar til innelåsning så er det vanskelig å se for seg at Konkurransetilsynet og departmentet i sin tid fikk dette forbudt. Spørsmålet er altså i hvor stor grad slike programmer bidrar til å endre atferden til kundene. Det er dette det aktuelle oppslaget i Finansavisen dreier seg om.

Kanskje hadde enda flere av dine turer utenlands gått med andre selskaper om du ikke hadde bonusopptjening...? ;)

På samme måte som en opphevelse av bonusforbudet vil innebære at kundene fint kan ha bonuskort hos begge parter. Kanskje man også kunne fått opp nivået hos Norwegian siden det da faktisk ville tvunget dem til å gjøre mer for sine beste og viktigste kunder?

Nå er jo verden/norsk innenriks en annen enn i 2002 og i 2007. Et av de sentrale spørsmålene er hvor sterk innelåsningseffekten er, og hva effekten av dette kan tenkes å være på det generelle konkurransepresset (og derigjennom prisnivået).

Selv om det selvsagt er fullt mulig å ha mange lojalitetskort, så vet du nok sikkert bedre enn meg at man helst ønsker å samle sine poeng på et kort for å opparbeide seg status. Er det ikke slik?
 
Last edited:
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Nå har det skjedd en del i verden siden 2002. Å anta at alle ansatte i selskaper kommer til å velge SAS, kun fordi de får bonuspoeng, tror jeg blir svært langt unna sannheten. Siden den gang er muligheten til å reise på en biz-billett i jobb redusert kraftig. Å velge selskap A, som er 2000kr dyrere enn selskap B, kun fordi de gir bonuspoeng i riktig kasse, er det ikke mange selskaper som godtar lenger. Derfor vil dette jevne seg ut temmelig mye.

Jeg kan jo ta mitt eget prosjekt, der vi skal kjøpe noe slikt som 5-600 T/R reiser til EVE i løpet av 2012 (minst). Jeg vil ALDRI godta at folk kjøper billetter som er 1000-2000kr dyrere, kun for å tjene noen poeng. Slik tenker de fleste firma i dag, og da regulerer markedet seg selv.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Nå har det skjedd en del i verden siden 2002. Å anta at alle ansatte i selskaper kommer til å velge SAS, kun fordi de får bonuspoeng, tror jeg blir svært langt unna sannheten. Siden den gang er muligheten til å reise på en biz-billett i jobb redusert kraftig. Å velge selskap A, som er 2000kr dyrere enn selskap B, kun fordi de gir bonuspoeng i riktig kasse, er det ikke mange selskaper som godtar lenger. Derfor vil dette jevne seg ut temmelig mye.

Jeg kan jo ta mitt eget prosjekt, der vi skal kjøpe noe slikt som 5-600 T/R reiser til EVE i løpet av 2012 (minst). Jeg vil ALDRI godta at folk kjøper billetter som er 1000-2000kr dyrere, kun for å tjene noen poeng. Slik tenker de fleste firma i dag, og da regulerer markedet seg selv.

Jeg får vel understreke enda en gang at det ikke er snakk om at noen tror at alle ansatte i selskaper kommer til å velge selskapet som gir bonus. :)

Jeg hører jo stadig at bedrifters fokus på kostadene med reiser er så mye større nå enn før, og det kan godt stemme, men det er neppe noe nytt fenomen at man har kostnadskontroll på sine aktiviteter? Det er også mulig disiplinen er sterkere nå, men nå er vel fortsatt mange innkjøpsordninger rimelig delegerte (dvs. den reisende bestiller selv). Billettprisene endrer seg jo hele tiden. Har du kontroll på hva billettprisen ville vært om ansatt nr. 1 hadde valgt selskap X fremfor selskap Y (hvis dere bare flyr til EVE så er det kanskje relativt greit å holde styr på, men om reisemønsteret er noe mer komplisert så er det kanskje ikke så enkelt)? I den grad all reisebestilling foregår gjennom et innkjøpskontor som slavisk følger sine regler så er det kanskje uproblematisk, men om dette delegeres til den enkelte arbeidstaker så er det ikke veldig komplisert å gjøre ting på "sin egen måte".

Jeg har ikke inntrykk av at innkjøp gjøres via et reisekontor overalt, men innrømmer at jeg ikke har full oversikt over hvordan dette organiseres. Så enkelt som det nå er å bestille selv så skulle vel imidlertid fornuften tilsi at mange fikser dette på egenhånd.
 
Last edited:
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

I den grad all reisebestilling foregår gjennom et innkjøpskontor som slavisk følger sine regler så er det kanskje uproblematisk, men om dette delegeres til den enkelte arbeidstaker så er det ikke veldig komplisert å gjøre ting på "sin egen måte".

Hvis en ansatt i et selskap har anledning til å bestille billett selv og velger et dyrere alternativ kun pga. bonusopptjening er jo dette å betrakte som å stjele fra sin arbeidsgiver (hvis vi antar at policyen er å reise billigst mulig, og at den dyrere billetten ikke gir andre åpenbare fordeler for bedriften), og det er vel som sådan en problemstilling som er litt på siden av det relevante hvis man skal diskutere hvordan bedriftene blir å endre sine innkjøpsmønstre av flybilletter? Men det kan jo selvsagt hende at ansatte flest har en slappere holdning til sånt enn det jeg ser for meg er tilfelle.
 
Back
Top