Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Nja.

SAS og mange andre flyselskap tjener store summer på salg av bonuspoeng til blant annet kredittkortselskap og andre partnere. Fra Lufthansa vet vi jo hvor stor inntektskilde Miles & More er. Av alle utestående poeng blir kun en relativt liten del tatt ut i faktiske flyreiser. Dette begrenses av SAS selv; selv om det er ledige seter ombord et SAS fly er det ikke gitt at du får kjøpt plassen med bonuspoeng. Dessuten har bonuspoeng utløpsdato, som fører til mer forutsigbarhet hos SAS. På toppen av dette, kommer lojalitetsaspektet inn -- som faktisk har noe å si for veldig mange. Ergo, bonuspoeng er lønnsomt for SAS.

Det er jo dette siste poenget ditt - lojalitetsaspektet - som har vært foranledningen og begrunnelsen for å innføre forbudet. Problemstillingen, som har vært kommentert og diskutert noen ganger her på forumet, er at lojalitet bidrar til at kundene er villige til å betale litt mer for flybilletter hvis man får fly med sitt foretrukne selskap hvor man samtidig opptjening bonus. Kanskje ikke så stort problem for de som nyter godt av poengene og som kan oppnå status, men siden økt lojalitet kan bidra til økt prisnivå generelt så påføres andre (som ikke opptjener poengene) også ulempen med høyere prisnivå uten fordelene som kommer ut av bonus.

Nå er muligens litt av utfordringen med å analysere effektene av forbudet innenlands at man ikke har en benchmark med bonusopptjening som er såpass ny at man kan si noe konkret om effekten innenlands (men for alt jeg vet går de tilbake til før innføringen for å sjekke prisnivå og lojalitet opp mot dagens situasjon). Mye har jo skjedd siden 2002, og bl.a. har SAS innført 25% opptjening som jo ikke akkurat bidrar til lojalitetsbygging. Kanskje var det hele tiden et ledd i å vise at bonusprogrammer ikke er lojalitetsbyggende...?;)
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Man vil selvsagt tjene poeng på tilslutningsbilletter - det er jo vanlig praksis i dag, f.eks. tjener man jo poeng på Oslo-København når man skal videre til f.eks. Bangkok. Ellers er det vel ikke noe spennende i opptjeningen mellom Nord- og Sør-Norge da begge deler av landet inngår i samme sone.

)

Det jeg mente var at myndigheten kan gå inn for fortsatt bonusforbud innenlands, men tillate det dersom strekket bgo-osl er en del av reisen bgo-osl-lhr. I dag er det negativt for SAS at en ikke får poeng, bgo-osl, noe jeg tipper KLM tjener godt på.

Var for øvrig sikker på at jeg tjente dobbelt så mye på å fly FBU-Bodø som FBU-BGO da jeg var i militæret. Ikke utenkelig at SAS gjeninnfører to soner i Norge da vel Sør-Nord koster dobbelt av Sør-sør?
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Var for øvrig sikker på at jeg tjente dobbelt så mye på å fly FBU-Bodø som FBU-BGO da jeg var i militæret. Ikke utenkelig at SAS gjeninnfører to soner i Norge da vel Sør-Nord koster dobbelt av Sør-sør?

Blir nok større reformer enn det i tilfelle. I dag utgjør jo hele norden og baltikum i praksis en enkelt opptjeningssone for interne flygninger (for at det ikke skal bli for enkelt er så klart Danmark en egen opptjeningssone for flygninger ut av norden (med unntak av til baltikum) ;) ). Det beste for reisende i Nord-Norge hadde muligens vært om sonesystemet ble droppet til fordel for opptjening basert på distanse.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Var for øvrig sikker på at jeg tjente dobbelt så mye på å fly FBU-Bodø som FBU-BGO da jeg var i militæret. Ikke utenkelig at SAS gjeninnfører to soner i Norge da vel Sør-Nord koster dobbelt av Sør-sør?

Braathens hadde opptjening basert på 1 poeng pr. krone i billettpris el.l. (ikke ulikt det DY har i dag), men SAS hadde vel kanskje ikke det i starten?
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Braathens hadde opptjening basert på 1 poeng pr. krone i billettpris el.l. (ikke ulikt det DY har i dag), men SAS hadde vel kanskje ikke det i starten?

Dette var i 1997/1998.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Braathens hadde opptjening basert på 1 poeng pr. krone i billettpris el.l. (ikke ulikt det DY har i dag), men SAS hadde vel kanskje ikke det i starten?

Når jeg begynte med bonuspoeng i 1997 eller 1998 fikk vi vel 1000 poeng pr. segment i Norge hos Braathens, og 1200 poeng pr. segment med SAS.

Husker du når det var opptjening etter omsetning?
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Mener å huske jeg fikk det 1994/95

Takker! Det er på mange måter en mer rettferdig tilnærming, så jeg lurer på hvorfor man gikk bort fra dette.. Regner med at årsaken er at det var mer oversiktlig med soner, men det er uansett synd at man gikk bort fra opptjening basert på omsetning.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Enig, selv om jeg profitterer på dagens ordning hvis jeg flyr SAS TATL i C (dvs. jeg får ofte mer enn 1 poeng pr. krone). For vanlige kunder blir det i tillegg mye letter å forutsi poengopptjening.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Da ser det ut tillat Konkurransetilsynet vil gjøre en bredere vurdering av bonusforbudet, og indikerer at man kommer med en anbefaling til FAD i februar 2012.

Det er vel i realiteten å tolke som gode nyheter for oss som ønsker hele produktspekteret til SAS tilgjengelig på NO Domestic. Hvis det ikke hadde vært hold i rapporten hadde vel saken blitt avvist før jul.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Mon tro om vi (les= frequent flyers) kan uttale oss i saken?
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Mon tro om vi (les= frequent flyers) kan uttale oss i saken?

Jeg er usikker på rutinene for slikt. En mulighet er å ta en kjapp telefon til KT for å sjekke. Du må da huske på at eventuelle argumenter bør rettes mot lojalitetseffekter av bonus, eventuelle effekter i forhold til prisnivå generelt, og fordeler av bonus som evt kan oppveie eventuelle ulemper. Å snakke om at SAS må få lov til å tilby hele produktet sitt innenlands tror jeg ikke fører frem i særlig grad, for det adresserer i liten grad den konkurransemessige siden av forbudet (all den tid det er et generelt forbud og ikke noe som rammer kun SAS).
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Helt ufattelig at det kan gå så tregt. Kun i Staten sier jeg bare.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Kanskje vanskelig å besvare men sitter å skal bestille noen billetter for sommeren 2012. Bør jeg vente til avgjørelsen eller vil jeg få poeng på flightene om jeg bestiller nå å saken går i SAS sin favør?
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Kanskje vanskelig å besvare men sitter å skal bestille noen billetter for sommeren 2012. Bør jeg vente til avgjørelsen eller vil jeg få poeng på flightene om jeg bestiller nå å saken går i SAS sin favør?

Det skal jo være reisetidspunktet som har betydning, så om du bestiller nå, og dette går i gjennom, så får du selvsagt poeng.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Helt ufattelig at det kan gå så tregt. Kun i Staten sier jeg bare.

Har du eksempler på private aktører som driver med den typen aktiviteter som Konkurransetilsynet her gjør? Du skal vite at konsultasjonsprosessene i denne typen saker er nokså omfattende, noe som naturlig nok gjør at ting tar tid. I tillegg er det ikke akkurat "hyllevarer" det er snakk om. Private aktører kan fatte beslutninger raskere blant annet fordi de i liten grad trenger å tenke på alle mulige presedensvirkninger av beslutningene.
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Kanskje vanskelig å besvare men sitter å skal bestille noen billetter for sommeren 2012. Bør jeg vente til avgjørelsen eller vil jeg få poeng på flightene om jeg bestiller nå å saken går i SAS sin favør?

I følge SAS så har jo bonuspoeng ingen lojalitetsbyggende effekt, men dette tyder kanskje på at det ikke nødvendigvis er helt korrekt...;)
 
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!

Selvfølgelig har det en slik effekt. Det er jo strengt tatt en del av poenget. Og nettopp derfor taper SAS en hel del kunder fra distriktene, som nå ikke gidder reise via Oslo, men via FRA eller AMS i stedet for. AMS er jo det verste for SAS, ettersom de da fort mister kunden totalt (konkurrerende allianse).

På akkurat samme måte vil Norwegian binde opp sine kunder med sitt program.
 
Back
Top