TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Finansavisen: EuroBonus Innenriks Comeback? Avgjørelse innen jul!
Det er jo dette siste poenget ditt - lojalitetsaspektet - som har vært foranledningen og begrunnelsen for å innføre forbudet. Problemstillingen, som har vært kommentert og diskutert noen ganger her på forumet, er at lojalitet bidrar til at kundene er villige til å betale litt mer for flybilletter hvis man får fly med sitt foretrukne selskap hvor man samtidig opptjening bonus. Kanskje ikke så stort problem for de som nyter godt av poengene og som kan oppnå status, men siden økt lojalitet kan bidra til økt prisnivå generelt så påføres andre (som ikke opptjener poengene) også ulempen med høyere prisnivå uten fordelene som kommer ut av bonus.
Nå er muligens litt av utfordringen med å analysere effektene av forbudet innenlands at man ikke har en benchmark med bonusopptjening som er såpass ny at man kan si noe konkret om effekten innenlands (men for alt jeg vet går de tilbake til før innføringen for å sjekke prisnivå og lojalitet opp mot dagens situasjon). Mye har jo skjedd siden 2002, og bl.a. har SAS innført 25% opptjening som jo ikke akkurat bidrar til lojalitetsbygging. Kanskje var det hele tiden et ledd i å vise at bonusprogrammer ikke er lojalitetsbyggende...?
Nja.
SAS og mange andre flyselskap tjener store summer på salg av bonuspoeng til blant annet kredittkortselskap og andre partnere. Fra Lufthansa vet vi jo hvor stor inntektskilde Miles & More er. Av alle utestående poeng blir kun en relativt liten del tatt ut i faktiske flyreiser. Dette begrenses av SAS selv; selv om det er ledige seter ombord et SAS fly er det ikke gitt at du får kjøpt plassen med bonuspoeng. Dessuten har bonuspoeng utløpsdato, som fører til mer forutsigbarhet hos SAS. På toppen av dette, kommer lojalitetsaspektet inn -- som faktisk har noe å si for veldig mange. Ergo, bonuspoeng er lønnsomt for SAS.
Det er jo dette siste poenget ditt - lojalitetsaspektet - som har vært foranledningen og begrunnelsen for å innføre forbudet. Problemstillingen, som har vært kommentert og diskutert noen ganger her på forumet, er at lojalitet bidrar til at kundene er villige til å betale litt mer for flybilletter hvis man får fly med sitt foretrukne selskap hvor man samtidig opptjening bonus. Kanskje ikke så stort problem for de som nyter godt av poengene og som kan oppnå status, men siden økt lojalitet kan bidra til økt prisnivå generelt så påføres andre (som ikke opptjener poengene) også ulempen med høyere prisnivå uten fordelene som kommer ut av bonus.
Nå er muligens litt av utfordringen med å analysere effektene av forbudet innenlands at man ikke har en benchmark med bonusopptjening som er såpass ny at man kan si noe konkret om effekten innenlands (men for alt jeg vet går de tilbake til før innføringen for å sjekke prisnivå og lojalitet opp mot dagens situasjon). Mye har jo skjedd siden 2002, og bl.a. har SAS innført 25% opptjening som jo ikke akkurat bidrar til lojalitetsbygging. Kanskje var det hele tiden et ledd i å vise at bonusprogrammer ikke er lojalitetsbyggende...?
