Re: Fin frigjøringsdag!
God kveld fra Lillestrøm.
I går fikk jeg en skikkelig flott flytur. Fikk med en kollega på veteranfly tur. Hans første så han var litt spent.
Vi bestilte en tiger moth og en Cornell fra Kjeller. Spurte om de kunne fly sammen, og fikk ja! Min kollega fikk tiger moth og jeg tok Cornellen i bakre cockpit. Faktisk har jeg fem turer med Cornellen nå, og fire i tiger moth.
Cornell tok av først, så tok vi en 365 grader for å vente på tiger mothen som kom opp på siden av oss. Ikke på lang avstand, men rett ved siden litt forfra. Noe så rått og pent har jeg aldri opplevd i lufta før. Den strøkne tiger mothen duvet opp og ned rett i nærheten. For et syn!!!
Vi fløy i formasjon utover mot Oslofjorden, Nesodden og til Holmenkollen. Deretter brakk tiger moth av mot Kjeller og min pilot satte kursen mot Maridalsvannet. Jeg fikk oppleve litt vektløshet omtrent i wingover manøvre. Skikkelig artig og sitte i åpen cockpit og føle maskinen faller og kikke på vingen som står rett ned mot vannet.
Så ble kursen satt mot Kjeller hvor tiger moth hadde landet på gresset allerede. Vi landet på rullebanen i en perfekt landing. Min kollega ventet med et stort glis! Første turen i åpen cockpit ga mersmak!
God frigjøringsdag folkens!