Fin fordel hos Air Berlin - Flere flyselskaper burde ta etter!

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Satt og leste gjennom fordenen ved å ha gullkort hos Air Berlin for fant denne:

As a topbonus Gold Card holder, you are treated to the utmost comfort with the seat next to you kept free as long as availability permits.

Denne fordelen skulle jeg gjerne ha sett at SAS tok til seg for sitt Eurobonus program.

Er det noen som kjenner til om andre programmer har tilsvarende fordel? Ville jo absolutt vært en av de bedre vil jeg si!

BF:fly

Satt og leste gjennom fordenen ved å ha gullkort hos Air Berlin for fant denne:

Denne fordelen skulle jeg gjerne ha sett at SAS tok til seg for sitt Eurobonus program.

Er det noen som kjenner til om andre programmer har tilsvarende fordel? Ville jo absolutt vært en av de bedre vil jeg si!

LH kjører jo seatblocking for SEN og *G så langt det er mulig.

There's the catch:
"as long as availability permits"
Hva så? Dette er jo bedre enn alternativet, som du f.eks finner hos SAS. At du kan sitte trangt selv om flyet er halv tomt.
Synes dette er et eksempel på et gode som er billig for flyselskapet og som har verdi for kundene.

Jeg foreslo det samme for WF i fjor, da jeg var i møte hos SAS i København. Den gang sa de det ikke var teknisk mulig (sikkert mulig, men veldig veldig dyrt). Nå er vi (og SAS) i ferd med å gå over til et annet datasystem (Altea). Jeg skal foreslå det samme i neste uke, da nøkkelpersoner treffes i Stockholm.

Som nevnt tidligere i en annen tråd, så driver jeg selv min egen lille kampanje på området "få ledig sete ved siden". Jeg blokkerer ett sete på hver side av midtgangen på de første radene ca 24 timer før avgang (før sms/nettinnsjekk starter). Deretter pre-seater jeg gullkunde fremme. Da er de sikret en to-seter alene. Arbeidskrevende, men jeg skal si det settes pris på!
Tilbakemeldingene er mange, og svært positive. Åpenbart at dette er noe passasjerer som reiser mye setter høyt.

Min måte er tungvindt og tidkrevende, og vil selvfølgelig aldri bli noen WF standard. Men jeg fortsetter nå jeg, og forsøker å få kolleger til å gjøre det samme.

Blir spennende å høre hva som er mulig å få til i Altea.

Hva så? Dette er jo bedre enn alternativet, som du f.eks finner hos SAS. At du kan sitte trangt selv om flyet er halv tomt.
Synes dette er et eksempel på et gode som er billig for flyselskapet og som har verdi for kundene.

Men folk flytter vel rundt i kabinen uansett, for å f.eks sitte ved siden av en de kjenner. Skal du da si at han/hun ikke får sitte ved siden av deg, fordi flyet er halvfullt?

Jeg husker jeg fløy med Spanair i 2004, de blokkerte midtsetet siden jeg hadde gullkort. Så lenge flyet ikke er fullt må dette være den aller aller billigste måten for et flyselskap å ta være på gode kunder. Er flyet fullt er det fullt, men ellers...
Det er ok med kaffe i porselen, og gardin på en seterad bak deg, men for meg er den største luksusen når jeg flyr: God plass. Håper dette kan la seg ordne med SAS/WF også nå fremover.

Men folk flytter vel rundt i kabinen uansett, for å f.eks sitte ved siden av en de kjenner. Skal du da si at han/hun ikke får sitte ved siden av deg, fordi flyet er halvfullt?

Folk skal i utgangspunktet ikke flytte rundt i kabinen etter eget ønske. Det er grunner til det.
Ingen problem å sitte ved siden av de man reiser sammen med. Man kan jo velge et annet sete ved innsjekk enn det som man er pre-seatet på.
Og har du ønske om annet sete etter innsjekk, kan det sikkert ordnes både på gate og i lounge for gullkunder.

Som nevnt tidligere i en annen tråd, så driver jeg selv min egen lille kampanje på området "få ledig sete ved siden". Jeg blokkerer ett sete på hver side av midtgangen på de første radene ca 24 timer før avgang (før sms/nettinnsjekk starter). Deretter pre-seater jeg gullkunde fremme. Da er de sikret en to-seter alene. Arbeidskrevende, men jeg skal si det settes pris på!
Tilbakemeldingene er mange, og svært positive. Åpenbart at dette er noe passasjerer som reiser mye setter høyt.

Slikt er utrolig viktig for kundeopplevelsen. Har også fått beskjed av gate på OSL at de, etter migreringen i februar, har begynt å manuelt blokkere seter fremme i flyet for å ha en buffer for *G/C-kunder. Flere har også begynt å blokkere manuelt midtsete for EBP.
Synd at de/dere må legge inn en stor manuell innsats for slikt, men jeg setter i alle fall veldig pris på det.

Det problemet er mulig å løse.

Folk skal i utgangspunktet ikke flytte rundt i kabinen etter eget ønske. Det er grunner til det.
.

Dette er ikke noen sak på et større fly. Tolereanser og marginer tar slikt i beregning. For de fleste flyselskaper er kabinen er delt i soner, og om noen flytter seg innen samme sone eller fra en sone til den neste er det knapt målbart. Og er det seatrow trim er det heller ikke store utslaget.

Selvfølgelig hender det at man er på 'limit' balansemessig, og da må man være litt mer restriktive. Mange av de restriksjonene man ser på selskaper er imidlertid vel så mye av bekvemmelighetsårsaker - som f.eks. at man vil slippe å cleane alle radene. Man kan også gjøre det for å regulere antall pax i en sone for å kunne gjøre balanseutregningen enklere (selskaper med free seating).

Slikt er utrolig viktig for kundeopplevelsen. Har også fått beskjed av gate på OSL at de, etter migreringen i februar, har begynt å manuelt blokkere seter fremme i flyet for å ha en buffer for *G/C-kunder. Flere har også begynt å blokkere manuelt midtsete for EBP.
Synd at de/dere må legge inn en stor manuell innsats for slikt, men jeg setter i alle fall veldig pris på det.

Så det er derfor jeg ofte ikke får velge seter foran lenger, selv om det viser seg at det er masse ledig der likevel?

I en verden der en god del uttalte EBG-fordeler har høyst diskutabel faktisk verdi (SAS tror priority boarding kun er å opplyse om det - ikke håndheve det, SGS gir blanke i røde priority tag-er på bagasjen osv.), vil en velfungerende seteblokkering være et fantastisk tiltak. Har jeg derimot tro på at det blir gjennomført? Overhodet ikke!

De gangene jeg har flydd KLM, har det vært opplyst at man ikke får endre seter før man er oppe i luften, med tanke på balaseringen. Også når jeg ha flydd 747. Det er et greit prinsipp å følge, selv om det går fint uansett.
Vi har en felles venn som sitter på rad 0 på en 4 motors kjempe. Han måtte en gang si nei til klappsete for en passasjer, da flyet gikk ut av trim. Så også store fly har sine grenser, selv om det helt klart hadde gått bra med en på klappsete. Men utenfor er utenfor.

Kan det virkelig være så finbalansert at 80 kilo ekstra i cockpit gjør at trim blir feil? Hva om Bøler tjukkasklubb har rad 1 til 5 og Skattum anorexiaforening har rad 26-29? for å sette det på spissen.

Kan det virkelig være så finbalansert at 80 kilo ekstra i cockpit gjør at trim blir feil? Hva om Bøler tjukkasklubb har rad 1 til 5 og Skattum anorexiaforening har rad 26-29? for å sette det på spissen.

Nei. Men du KAN komme i den situasjon at du er helt på limit, og da kan du ikke foreta deg noe som bringer deg utenfor 'konvolutten'. Har du litt tid før avgang, kan du alltids finne på noe for å justere, men har du ikke tid må du si nei.

Det scenarioet du beskriver er selvfølgelig mulig, og for mindre propellfly finnes det en prosedyre at kabincrew skal varsle pilotene hvis det er en ujevn fordeling av passasjerer, størrelsesmessig. Dette kom etter en ATR-crash ved Charlotte for noen år siden hvor dette var en faktor. For større fly er utslagene så små at de fanges opp av sikkerhetsmarginene.

Etter å ha lest dette synes jeg jo at det er helt utrolig at flyselskapene tillater at noen går på toalettet underveis. Tenk om flyet peker nesa rett nedover dersom en går fra midten og frem i flyet for å gå på toalettet?? :drunk:

Etter å ha lest dette synes jeg jo at det er helt utrolig at flyselskapene tillater at noen går på toalettet underveis. Tenk om flyet peker nesa rett nedover dersom en går fra midten og frem i flyet for å gå på toalettet?? :drunk:

Tull og tøys. Restriksjonene (hvis det er noen) gjelder forøvrig kun ved start og landing. In flight vil flyets systemer oppdage abnormaliteter og kompensere for dette automatisk.

Å gå fra den ene enden av en 737 føles for en pilot som om en maur krabber gjennom bilen din for deg. I ditt tilfelle, kanskje TO maur .. ;)

Jeg sendte inn spørsmål om dette til SAS CR i forbindelse med plassering i flyet. Fikk til svar at SAS hadde X antall avganger pr dag, og at det ikke lot seg gjøre. Jeg svarte at Lufthansa, som er vesentlig større, klarer å gjøre dette på en god måte for *G kunder. Da ble det øredøvende stille!

Håper SAS begynner å blokkere midtsetene foran, det er perken som gjør meg mest fornøyd på en innenriks flytur.

Flott Imm! Det ser i alle fall ut til å være enighet om at dette er noe som er viktig. Dessuten bør det være "gratis" og "enkelt" å gjennomføre.

Back