• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Filming og fotografering ved Oslo Lufthavn

SpeedbirdConcordeSST

ScanFlyer Blue
Filming og fotografering ved Oslo Lufthavn

Oslo Lufthavn er et populært sted for fotografi og filming.

Alle som ønsker å filme eller fotografere bes ta kontakt med Jo Kobro i informasjonsavdelingen ved OSL. E-postadresse: jo.kobro@osl.no .Mobiltelefon: 917 70 935.

Vi ønsker en kort e-post med opplysninger om hvem dere er, hva dere vil filme / fotografere, hva som er hensikten med film / foto, og i hvilken sammenheng det skal brukes. Det er egne regler for kommersiell filming. Kontakt informasjonsavdelingen for mer informajon om dette.

Dersom dere skal filme / fotografere innenfor sikkerhetskontrollen, kan dere trenge midlertidige adgangskort og følge. Dette fåes ved henvendelse til informasjonsavdelingen. Vi må ha navn, stilling og fødselsdato for å kunne utstede midlertidige adgangskort, og dere må vise ID-kort med bilde, navn og fødselsdato for å få dette utlevert.
 
Har da fint klart meg rundt titalls av flyplasser i Norge især OSL selv med bilen inntil gjerdet og meg hengende over det med stol, gardintrapp etc uten problemer og uten å si ifra til daglig sjef? Ja, brannvesnet har patruljert bort til akkurat meg på flere flyplasser, men samma det - bildene er der og det er de man husker. Så lenge man respekterer advarslene skal ikke spottere være en hindring i norske lufthavners sikkerhetstiltak. Når brann/redning og/eller politi kommer nær deg og du er den eneste ved gjerdene rundt flyplassen tar du hintet og trekker deg tilbake - det er iallefall min naturlige reaksjon. Det burde heller være fokus på hvem som gjør og har med seg hva inne på flyplassen og ombord på flyene.
 
Mener jeg leste ett sted her inne att på noen engelske flyplasser så samarbeidet politiet med spotterne, fordi de hadde mere oversikt over hva som foregikk rundt flyplass gjerdene enn politiet selv.
 
Høres ut som om vi har noe å lære der, altså! Vet at iallefall Paris har totalt omvendt syn på spotting enn det engelskmenna har. Uffameg.
 
Ang. Paris er det vel kun CDG som har spesielle regler, mh.t.
at man må søke om tillatelse først. På Orly er det fritt frem.
 
Back
Top