Fikk hjertestans på flyet - Ble tilbudt et smørbrød og brus

ILS2

ScanFlyer Gold
Fikk hjertestans på flyet - Ble tilbudt et smørbrød og brus

Jeg kan ikke se at denne saken er postet noe sted, men synes den var veldig spesiell.

Kort fortalt fikk en svensk passasjer på vei til Stockholm Skavsta med Ryanair hjertestans ombord. Hans familie hevder at Ryanair-personellet var totalt fraværende, selv om familien ropte på hjelp, og når de først kom bort var det for å tilby å kjøpe(!) et smørbrød og en brus. Da de kom tilbake til familien litt etter, var det fordi det var noe feil med betalingen, ikke for å hjelpe til. Kontrolltårnet på Skavsta ble heller ikke varslet, så ingen ambulanse stod klar ved landing.

Ryanair hevder på sin side at familien ikke ønsket hjelp.

Jeg sliter med å tro at kabinpersonalet, Ryanair eller ei, bevisst kan ha opptrådt så uansvarlig som familien hevder, men det kan kanskje indikere at rutinene hos Ryanair ikke er helt tipp-topp (ev. veldig ferskt crew)...?

Hele saken kan leses her:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13417284.ab (svensk)
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7737768

Ryanair-personellet ville nok selge de smørbrød og brus for å forsikre seg om at de kunne betale hjertestarter-gebyret hos Ryanair...

Re: Fikk hjertestans på flyet - Ble tilbudt et smørbrød og brus

Sorry to say this, but you get what you pay for...!

Har desverre sett og hørt flere slike historier tidligere.
Ikke alt som blir slått stort opp i avisene.

At Ryanair påstår at en med hjerteproblemer avslår hjelp er så usannsynlig at det egentlig faller på egen urimelighet.
Da vet de som uttaler seg fint lite om symptomer og smerte.

"Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening forteller at i Norge er førstehjelpskursene kabinpersonale må igjennom helt på høyde med en sykepleierutdanning."

Jaså, får håpe at hun er feilsitert og ikke mener at et par dagers kurs kan samlignes med flere års utdanelse. I så fall har jeg en nabo som blir mektig fornærmet.

Håpe de finner ut av hva som skjedde i denne saken. Må jo vært noen andre pax som kan bekrefte hva som har skjedd.
Skremmende hvis dette er sant.

Jeg kan ikke kommentere denne saken, selvfølgelig fordi jeg ikke kjenner den. Og all erfaring med media viser at detaljer ofte er feil i artikler.

Men jeg kan si at mitt inntrykk av Ryanair er at de tar alle slike hendelser svært alvorlig. De rekvirerer medisinsk personale heller en gang for mye enn en gang for lite.
Og samme gjelder for folk som på en eller annen måte oppfører seg truende ombord, så ønsker de gjerne å bli møtt av politi på bakken.

Men greit nok, kjør på med negative bemerkninger om ting dere vet lite eller ikke noe om. Når noe står på nettet så er det jo sant.

Jeg kan ikke kommentere denne saken, selvfølgelig fordi jeg ikke kjenner den. Og all erfaring med media viser at detaljer ofte er feil i artikler.

Men jeg kan si at mitt inntrykk av Ryanair er at de tar alle slike hendelser svært alvorlig. De rekvirerer medisinsk personale heller en gang for mye enn en gang for lite.
Og samme gjelder for folk som på en eller annen måte oppfører seg truende ombord, så ønsker de gjerne å bli møtt av politi på bakken.

Selvfølgelig. Saken har garantert flere sider og jeg har ingen tro på at en kort artikkel i avisen gir meg sannheten.
Til Ryanairs forsvar, det var en sykepleier og en lege til stede som tok seg av personen. De er mer kvalifisert en de kabinansatte, selvfølgelig skal da de ta seg av personen.
Til de pårørendes forsvar, ambulansen skulle stått og ventet med mindre legen har sagt at det var unødvendig. Å mase om betaling for litt mat å drikke i et slikt tilfelle er .. tja.. usmakelig.

Honestly spoken, I am sick of these stories!

C/A skal kunne förstehjelp. De er ikke redningsassistenter. Dersom flyselskaper har hjerte-starter omboard, fint, sa bruk dem. Men dersom de ikke har dem omboard, like greit, sa kan man ikke bruke dem.

Uten a kjenne helse-rekord til passajere, som familien selvsagt har, kan en C/A ikke gripe inn, gir alt mulige medisiner og spille Dr. House omboard. Bare husk hvor kort en C/A er utdannet og at det tar nesten 10 ar a utdanne en hjerte-spesialist. Og hvor store ville de klager har vaert dersom en C/A forsökte seg i en behandling, som senere viste seg som falsk og den herre döde??? Det er utrolig lett og altpaklok etterpa a skrike "de har ikke hjelped".

Mest av alt er jeg sur pa familien som forsöker a lage sin sak. Dersom jeg vet at jeg er hjerte-syk, sa vet jeg om risikoen en flytur er. Men dersom familien mener at Ryanair skulle ha nödlanded, sa er dette en annen sak. Men det leste jeg ikke.

De bare klaget over at de fikk ingenting gratis. Latterlig. Helt latterlig. For meg leser seg heile artikelen slik "Vi vet jo at vi ma betale hos Ryanair, men vi har en syk gammelt pappa, og derfor vil vi ha smörebröd og vann gratis". Sorry, hver familie som handler ansvarlig vil tenked seg flere ganger om det er klok a reise med en hjerte-syk mann.

Jeg vet jeg ikke blir populaer med min mening. Men det er slik som det er. En C/A er en lav-utdannet person, ingen medisin-expert. Hver som mener at flyvert(inne) XYZ kan redde en passajer i akut cardiac crisis, vet ikke hva de snakker om.

BU662
Jeg skal hverken påstå eller hevde at noen ca er noen Dr.House ei heller er eksperter i behandling.
Det vi derimot er eksperter på er førstehjelp, som er relatert til vanlige sykdommer og ting som kan ramme ombord i fly.
Om du i tillegg sjekker litt historie så finnes det MANGE eksempler på hendelser der kabinpersonale har reddet liv både i luften og på bakken.
Det er også utallige eksempler på kabinpersonale som har reddet mennesker fra akutt hjertestans.
Jeg synes det du skriver vitner om liten kunnskap om hva en CA faktisk utdannes til og trenes i flere ganger per år.
Men slik er det, mange forstår heller ikke dette før de selv står i en situation ombord i et fly og trenger hjelp.

Men greit nok, kjør på med negative bemerkninger om ting dere vet lite eller ikke noe om. Når noe står på nettet så er det jo sant.

Vi kjenner hverandre godt, ;-)
og heldigvs har mye forhåpentligvis endret seg til det bedre hos FR siden vi var kolleger.
Det som er bemerkelsesverdig er at det er mange slike historier om Ryanair, mens fra andre selskaper er slike historier omtrent ikke eksisterende.
Når det er sagt, skal man ta alle slike historier med en stor klype salt.
Synes også uttalelsen fra Ryanair virker useriøs, da en med slike problemer aldri ville sagt at de ikke trenger hjelp. Men som sagt, det er også fra media, så mye kan vre sagt fra Ryanair om saken også.

BU662
Jeg skal hverken påstå eller hevde at noen ca er noen Dr.House ei heller er eksperter i behandling.
Det vi derimot er eksperter på er førstehjelp, som er relatert til vanlige sykdommer og ting som kan ramme ombord i fly.
Om du i tillegg sjekker litt historie så finnes det MANGE eksempler på hendelser der kabinpersonale har reddet liv både i luften og på bakken.
Det er også utallige eksempler på kabinpersonale som har reddet mennesker fra akutt hjertestans.
Jeg synes det du skriver vitner om liten kunnskap om hva en CA faktisk utdannes til og trenes i flere ganger per år.
Men slik er det, mange forstår heller ikke dette før de selv står i en situation ombord i et fly og trenger hjelp.

Kan du vennligst dokumentere "utallige eksempler på kabinpersonale som har reddet mennesker fra akutt hjertestans"!!!

Og hva er med de mange som ikke ble reddet, enten fordi det ikke blir oppdaged eller det ble for sent??? De som söver sitt siste reis under en blanket i sete.

Slik som du skriver dette er det ikke seriös. Fordi det virker slik at det er ingen problem a ha hjertestans dersom man flyr med "ditt selskap" og ikke Ryanair. Dette er grov feil. Ogsa omboard din selskap dör hver ar passagerer med hjertestans! Hvorfor, fordi de meste blir oppdaget da det er altfor sent.

Man ma kunne si det sa apent og sa aerlig. Visse sykdommer er en risiko. Dersom du har hjertestans, hjerne-slag eller en komplisert Grand Mal er risikoen din for a ikke overleve dette i lufta langt större enn pa bakken. Sa enkelt er dette, og dette bli mitt poeng.

Men jeg vil gjerne se konkrete tall for ditt utsagn "utallige eksempler"!!!

Kan du vennligst dokumentere "utallige eksempler på kabinpersonale som har reddet mennesker fra akutt hjertestans"!!!

Og hva er med de mange som ikke ble reddet, enten fordi det ikke blir oppdaged eller det ble for sent??? De som söver sitt siste reis under en blanket i sete.

Slik som du skriver dette er det ikke seriös. Fordi det virker slik at det er ingen problem a ha hjertestans dersom man flyr med "ditt selskap" og ikke Ryanair. Dette er grov feil. Ogsa omboard din selskap dör hver ar passagerer med hjertestans! Hvorfor, fordi de meste blir oppdaget da det er altfor sent.

Man ma kunne si det sa apent og sa aerlig. Visse sykdommer er en risiko. Dersom du har hjertestans, hjerne-slag eller en komplisert Grand Mal er risikoen din for a ikke overleve dette i lufta langt större enn pa bakken. Sa enkelt er dette, og dette bli mitt poeng.

Men jeg vil gjerne se konkrete tall for ditt utsagn "utallige eksempler"!!!

Her noen klipp som jeg fant ved et enkelt søk på nettet
Ikke nødvendigvis bare hjerteproblemer, men generelt.

http://reise.bt.no/reise/nyheter/article2766184.ece
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3337187/
http://www.ameinfo.com/236.html
http://business.highbeam.com/3382/article-1G1-120103084/airline-crew-helps-save-life

Når du ber om å se tall på dette så er det umulig å vite, da det er mye som skjer ombord som aldri blir rapportert.
Videre så er det desverre slik at noen også desverre ikke overlever, men det er heldigvis sjelden.
De tillfellene som jeg har vært direkte innvolvert i så har alltid den det gjelder bedt om hjelp selv, og veldig ofte er det en sykdomshistorie der.

Om jeg gir utrykk av at det ikke er "noe problem" å ha hjerteproblemer på fly så missforstår du meg grovt.
Det er et kjempeproblem, men heldigvis så sier folk oftest fra selv tidsnok til at man kan sette i gang førstehjelp og lande før det går for langt.
Har men derimot noen som helst problemer med helsen så er en prat med legen sin en god ide før man flyr.
Er man over atlanteren er nærmeste ambulanse langt unna.
Dette gjelder uansett selskap man skal fly med.

""Og hva er med de mange som ikke ble reddet, enten fordi det ikke blir oppdaged eller det ble for sent??? De som söver sitt siste reis under en blanket i sete""

Her forstår jeg ikke helt hva du mener, men vi går ikke rundt å sjekker puls på de som sover. Men det er ytterst sjelden (og noe jeg aldri har hørt om) at noen er funnet døde ombord etter landing i setet uten at noen har reagert.
Fakta er at det er ekstremt få dødsfall ombord på fly, sett i sammenheng med antall passasjerer hvert år.

Ja, det forundrer meg ikkje at ein slik historie kjem frå Ryanair.

Litt faktaopplysninger:

Når hjertet stanser, må det "startes" igjen
Når man mangler pust, må en "få pusten" igjen

Dette lærer man, til og med, med vanlig førstehjelpskurs -ofte faktisk del av skule/ungdomsskule -og mange bedrifter har dette som pålagt, eller frivillig opplæring, og består oftest av hjerte-lunge-redning, og er altså konkret munn-til-munn-metoden, samt hjertemassasje. Ein hjertestarter, vil dersom ein pasient har hjerteflimmer, kunne detektere når det er mest hensiktsmessig å legge på hjertemassasje, så altså eit redskap som absolutt kan redde liv. -Når det er sagt, så kan kven som helst bistå, vertfall utan verktøy, og muligens til og med kunne redde liv. Dette er basert på det eg sjølv har lært opp gjennom skule og arbeid -samt at min far er lege. I tillegg; det er faktisk bedre å brekke eit par ribbebein på pasienten i forsøket på hjertemassasje/kompressjon, enn å la være å forsøke.

Edit: Det er klart at det er kanskje ikkje lett for ein ikkje-medisiner å detektere om ein pasient mangler puls/hjerterytme, fordi at ved lavt blodtrykk vil pulsen vera vanskelig å detektere.

Last edited:

Jeg tror vi blir enige dersom du formulerer det slik: "Det finnes gode eksempler pa at noen passagerer med hjerteproblemer blir reddet"

"Utallige" skaper inntrykk av mange, og dette har jeg sterke tviler pa. Rett og slett fordi ogsa pa bakken er andelen av den som ikke overlever en hjertestans betydelig, selv om de fleste overlever idag.

"Utallige" skaper inntrykk av mange, og dette har jeg sterke tviler pa. Rett og slett fordi ogsa pa bakken er andelen av den som ikke overlever en hjertestans betydelig, selv om de fleste overlever idag.

Eksakte tall får du nok ikke. I så fall må du ta kontakt med flyselskapene. De har tall på det. Jeg skjønner ikke hvorfor du tviler på at mange liv blir reddet ombord? Men du har ikke noe problem å tro at mange sitter død i setet sitt.
Det at du så å si aldri hører at noen dør i setet bør fortelle deg at mange faktisk blir reddet. Men det er noe som sjeldent når media. Flyselskapene raporterer slikt kun internt og jeg skal love deg mange blir syke ombord. Heldigvis de færreste med noe alvorlig. Men jeg har ofte stått og tatt imot fly sammen med ambulansepersonale. Noen ganger har det ikke vært alvorlig, andre ganger har det vært svært alvorlig.
Hjertestarter ombord er veldig fint og jeg vet at det har reddet flere liv i Norge. Og nei, har ikke mulighet til å dokumentere det men kjenner de involverte.

Jeg vet jeg ikke blir populaer med min mening. Men det er slik som det er. En C/A er en lav-utdannet person, ingen medisin-expert. Hver som mener at flyvert(inne) XYZ kan redde en passajer i akut cardiac crisis, vet ikke hva de snakker om.

I beg to differ.

Jeg er CA i SAS, og jeg har et seks år langt medisinsk embedsstudie bak meg.

Kanskje jeg i morgen bør ringe Statens autorisasjonskontor for helsepersonell og be dem indra min autorisasjon, da jeg (i dine øyne) åpenbart ikke er kvalifisert til annet enn å skjenke kaffe?

Jeg kan fortelle deg at kabinbesetningen er en meget heterogen gruppe med et stort antall forskjellige kvalifikasjoner. Jeg har i så måte hatt gleden av å fly med f.eks allmennleger, kirurger (flerfoldige års utdannelse utover grunnstudiet), psykologer, sykepleiere, jurister, tannleger osv. listen er lang som et vondt år. Ditt utsagn er med andre ord rent vrøvl og faller på sin egen urimelighet.

Når dette er sagt kan jeg også opplyse deg om at førstehjelpsutdannelsen ALLE CA gjennomgår ikke står tilbake for mye.
Det er et faktum at flere CA behersker livreddende førstehjelp bedre enn mange leger, da disse (legene) ikke nødvendigvis verken yter eller repeterer dette særlig ofte.

Når det gjelder dette med å være redd for å bli "klaget" på eller bli stilt til ansvar for eventuell feilbehandling, vil jeg minne om Nødrettsbestemmelsen, straffeloven § 47 som vil gjøre seg gjeldene om det står om liv.

Jeg er faktisk villig til å gå så langt som å hevde at skulle du få et alvorlig illebefinnende ombord, er du ofte i bedre hender enn om du skulle falle om i en middels norsk by.

Men igjen, jeg aner jo ikke hva jeg snakker om...

P.S : å legge skylden på familien er urimelig. Det er nå slik at sykdom kan oppstå når som helst uten foranledning eller forutgående symptomer. Og selv om mange er klar over sin sykdom, så vil jeg hevde at det å nekte hele denne enorme gruppen mennesker å fly vil være totalt uakseptabelt!

Eksakte tall får du nok ikke. I så fall må du ta kontakt med flyselskapene. De har tall på det. Jeg skjønner ikke hvorfor du tviler på at mange liv blir reddet ombord? Men du har ikke noe problem å tro at mange sitter død i setet sitt.
Det at du så å si aldri hører at noen dør i setet bør fortelle deg at mange faktisk blir reddet. Men det er noe som sjeldent når media. Flyselskapene raporterer slikt kun internt og jeg skal love deg mange blir syke ombord. Heldigvis de færreste med noe alvorlig. Men jeg har ofte stått og tatt imot fly sammen med ambulansepersonale. Noen ganger har det ikke vært alvorlig, andre ganger har det vært svært alvorlig.
Hjertestarter ombord er veldig fint og jeg vet at det har reddet flere liv i Norge. Og nei, har ikke mulighet til å dokumentere det men kjenner de involverte.

Alle slike tall rapporteres inn til luftfartsmyndigheter, og er etter det jeg er fortalt offentlig tilgjengelige tall.
Så det er nok bare å ta kontakt med luftfartstilsynet og begynn der, de sitter ganske sikkert på mer tallmateriale også, eventuelt hvor man kan få dette.

Det er faktisk slik at ekstremt få dør ombord, mye på grunn av CA sin kompetanse på førstehjelp. Å ja mange blir syke, og de aller, aller fleste ber om hjelp, eller vi ombord oppdager at noe er galt før de forteller hva som er problemet.
Hjertestarter er bra å ha, men den er kun et hjelpemiddel. Men den har desverre eller heldigvis (avhengig av hvem som ser) bevist sin verdi ombord.

Men det er desverre også slik at mange mener at kabincrew kun er gode til å skjenke kaffe å mase om håndbagasje.

Alle slike tall rapporteres inn til luftfartsmyndigheter, og er etter det jeg er fortalt offentlig tilgjengelige tall.
Så det er nok bare å ta kontakt med luftfartstilsynet og begynn der, de sitter ganske sikkert på mer tallmateriale også, eventuelt hvor man kan få dette.

Ok, ja regnet i utgangspunktet med det men så skrev du "Når du ber om å se tall på dette så er det umulig å vite, da det er mye som skjer ombord som aldri blir rapportert." Ikke for å starte en ny diskusjon men jeg går ut ifra at alt det vesentlige blir raportert.

Back