Feilsendte kister

Det er strenge regler innen Cargo på sending av kister så dette må være en( eller flere) gedigen feil av noen i SGH (Cargo)

Jeg ser at ledelsen i SAS strever med å komme med en forklaring og at de ennå ikke, over en uke etter hendelsen , ikke klarer å gi noen god forklaring på denne hendelsen. En mulig årsak kan være et flybytte har de sagt men ifølge FR24 så er ikke det en mulig årsak. Flyet som gikk til Gdansk ( SK4789) kom fra TRD( Sk371) mens flyet med kisten fra TOS ( Sk4431) fortsatte som planlagt til KRS som sk 227 den 11 mai. Her hadde helt sikkert Cargo Planner planlagt at kisten skulle stå ombord i flyet under mellomlandingen ( en helt vanlig prosedyre ved alle tunge (HEA) sendinger.
Sk4789 hadde en planlagt kiste med en avdød polakk og etter som jeg skjønner så var den ombord i flyet.
På lasteorderen står det oppført hva lastefolkene kan forvente av bagasjeog Cargo og der stod det helt sikkert bare en kiste(HUM) til GDN. Hvordan de da hadde greid å laste på en kiste til , som måtte ha vært offloaded fra TRD flyet er et mysterium.

Nå er «redcap» funksjonen til SAS outsourcet til et annet land. Tror dette er i CZE nå og dette kan ha bidratt til « forvirringen» ? men alle fly får utstedt en LDM = load Message - som sendes elektronisk til avgang/ destinasjon hvor «innholdet « i flyet er oppgitt i en kosrtversjon.Denne brukes bla av motgagerstasjonen til å planlegge jobben med å «snu « flyet. På denne LDM ville det da ha stått 1/HUM ( eller 2/HUM.) Lastorderen blir også «konvertert» til det dokumentet som kapteinen signerer på før avgang.

Helt til slutt så burde GDN ha oppdaget feilen . Alle kister- og alle annen Cargo- er merket med destinasjon og motager på utsiden av kisten. At GDN folkene skulle ha utlevert en kiste , som var merket til KRS , er helt uforståelig.
 
Det er strenge regler innen Cargo på sending av kister så dette må være en( eller flere) gedigen feil av noen i SGH (Cargo)

Jeg ser at ledelsen i SAS strever med å komme med en forklaring og at de ennå ikke, over en uke etter hendelsen , ikke klarer å gi noen god forklaring på denne hendelsen. En mulig årsak kan være et flybytte har de sagt men ifølge FR24 så er ikke det en mulig årsak. Flyet som gikk til Gdansk ( SK4789) kom fra TRD( Sk371) mens flyet med kisten fra TOS ( Sk4431) fortsatte som planlagt til KRS som sk 227 den 11 mai. Her hadde helt sikkert Cargo Planner planlagt at kisten skulle stå ombord i flyet under mellomlandingen ( en helt vanlig prosedyre ved alle tunge (HEA) sendinger.
Sk4789 hadde en planlagt kiste med en avdød polakk og etter som jeg skjønner så var den ombord i flyet.
På lasteorderen står det oppført hva lastefolkene kan forvente av bagasjeog Cargo og der stod det helt sikkert bare en kiste(HUM) til GDN. Hvordan de da hadde greid å laste på en kiste til , som måtte ha vært offloaded fra TRD flyet er et mysterium.

Nå er «redcap» funksjonen til SAS outsourcet til et annet land. Tror dette er i CZE nå og dette kan ha bidratt til « forvirringen» ? men alle fly får utstedt en LDM = load Message - som sendes elektronisk til avgang/ destinasjon hvor «innholdet « i flyet er oppgitt i en kosrtversjon.Denne brukes bla av motgagerstasjonen til å planlegge jobben med å «snu « flyet. På denne LDM ville det da ha stått 1/HUM ( eller 2/HUM.) Lastorderen blir også «konvertert» til det dokumentet som kapteinen signerer på før avgang.

Helt til slutt så burde GDN ha oppdaget feilen . Alle kister- og alle annen Cargo- er merket med destinasjon og motager på utsiden av kisten. At GDN folkene skulle ha utlevert en kiste , som var merket til KRS , er helt uforståelig.

Det lyder lidt forkert at CZE, som ligger i Venezuela laver dette arbejde....
Hilsen Ole
 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-faa-kisten-med-norske-oeyvind-hjem-fra-polen

Tragisk sak, med mulig feilsendte kister. Flybytte av fly som skulle til hhv Gdansk og Kristiandsand er mulig årsak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
I "gamle dage" hvor der var en Load Control Supervisor, eller "Red Cap" ude ved flyet, var det nok ikke sket, idet både RedCap og Load MAster vidste, hvad der skulle lastes og hvor det skulle lastes...
Hvis der var forventet en HUM og det var det rigtige AWB nummer, så checker de stensikkert ikke adressen(hvis der stod en på kisten), men laster den i det lastrum den skal ind i..
Hilsen Ole
 
I "gamle dage" hvor der var en Load Control Supervisor, eller "Red Cap" ude ved flyet, var det nok ikke sket, idet både RedCap og Load MAster vidste, hvad der skulle lastes og hvor det skulle lastes...

Hvis der var forventet en HUM og det var det rigtige AWB nummer, så checker de stensikkert ikke adressen(hvis der stod en på kisten), men laster den i det lastrum den skal ind i..

Hilsen Ole



Feilsending av ymse cargo har vel skjedd fra tidenes morgen, også nå man hadde en drøss egne ansatte på rampen

Mulig ting kan gå oftere galt som her nå, men hvis det sparer penger så er det en trade off selskapene er villige til å ta. Jeg er i hvertfall lite interessert i å betale for det
 
Feilsending av ymse cargo har vel skjedd fra tidenes morgen, også nå man hadde en drøss egne ansatte på rampen

Mulig ting kan gå oftere galt som her nå, men hvis det sparer penger så er det en trade off selskapene er villige til å ta. Jeg er i hvertfall lite interessert i å betale for det

Det har du ret i,,,det er ikke første gang og heller ikke sidste gang....Desværre har jeg oplevet at fragt, der kom op til et fly blev lastet, endskønt folkene ganske udmærket vidste, at sendingen ikke skulle med pågældende fly...Har også oplevet det med bagage. Det var desværre bagage, som kom til TFS i stedet for LPA...det blev en meget dyr ting at få bags til rette sted..
Hilsen Ole
 
JA, men når der blev brugt 3 bogstavskoder herinde, så er det jo altid en by der refereres til.....
Men OK , men jeg var i SAS lå det i PRG: Prague

Hilsen Ole

Du har helt rett Ole at jeg brukte feil bokstvaver , men jeg mente altså Tsjekkia.

Det hører jo med «til dagen» at Cargo feilsendes. En gang sendt man en svær sending med DGR ( Dangerous goods) til Korea umanifistert. Det ble et skikkelig oppstyr og en gedigen kostnad for dem å få dette tilbake til Norge.

Men det er litt spesielt med HUM ( og AVI = levende dyr). Man er alltid litt ekstra på tå for å unngå at noe går galt...
 
Tragisk sak og ille at slike ting skjer, men det er da voldsomt til kjør på TV2 angående denne saken. Folk er forskjellige, jeg hadde neppe ønsket slike store medieoppslag om saken, trur eg - men mulig det hjelper dem i prosessen da.
 
Vel og bra at cargo ender opp på feil flyplass. Men hvordan i all verden klarer noen å få gravlagt en enslig kiste som sendes fra utlandet?

Var det noen som hentet den?
Og ingen fattet mistanke på kirkegården heller, at her må det være noe feil?

Merkelig
 
Vel og bra at cargo ender opp på feil flyplass. Men hvordan i all verden klarer noen å få gravlagt en enslig kiste som sendes fra utlandet?

Var det noen som hentet den?
Og ingen fattet mistanke på kirkegården heller, at her må det være noe feil?

Merkelig


Ikke veldig merkelig for som det står i artikkelen:
Først ble kisten feilsendt til Gdansk. Der ble den feilaktig overlevert til et begravelsesbyrå som ventet på en kiste med en polakk, sendt fra Norge.
Så noen ventet på en kiste fra Norge og fikk en kiste, men med feil innhold. Det som historien ikke sier så mye om er den andre kisten og familien i Polen som heller ikke fikk sin kiste
 
Back
Top