Feil om SAS og lønnsomhet

Re: Feil om SAS og lønnsomhet

Går ut fra at det er meg du mener som ikke ser noen ting. og alle som ikke sluker SAS sitt budskap her, er offer for propaganda fra DY. So be it. Du svarer fortsatt ikke på hva som serveres av halvsannheter og løgner.

Det jeg fortsatt ikke ser er at Skånevik skal ha beskylt SAS for å drive sosial dumping fordi de selger billetter i codeshare med Thai slik Someone hevder. Om jeg leser Roalds svar ekstra nøye, vil jeg da finne ut av dette, er det slik å forstå?

Og hva i det Roald sier mangler dekning med fakta????

Om du tar av deg DY-brillene og leser litt mellom linjene på de spm som Skånevik stiller, så kanskje du ser at hun prøver å få det til å se ut som om det er SAS som var først ute med å bruke asiatiske crew for å få ned lønnskostnadene!!!

For de som gidder å sette seg litt inn i fakta, så blir dette tull og tøys fra ende til annen. Jada de kinesiske har lavere lønn enn de skandinaviske, MEN de japanske har HØYERE lønn. Ser du forskjellen???

"Mener SAS at norske lønns- og arbeidsbetingelser skal eksporteres til Asia? Og tjener de kabinansatte på Thai Airways det samme som SAS sine norske kabinansatte? Hvis SAS er så opptatt av «verdige» arbeidsbetingelser, hvorfor selger de da flygninger med Thai Airways via sine egne nettsider og kaller det en SAS-flygning?" Skånevik beskylder ikke SAS direkte for sosial dumping, da hadde hun jo innrømmet at det er det DY/DU gjør. Så dum er hun vel ikke? Men blir for dumt å påstå at det å ha codeshare med thai er det samme som å ha ansatte på thailønn i et norsk/europeisk selskap.

Fri for argumenter?

Et tilfeldig valgt eksempel:

I en kort arikkel om Flynonstop-konkursen (314 ord), forekommer 'tror' og 'mener' fem ganger i forbindelse med hans uttalelser. Finner ingen tegn til fakta til å underbygge hans utsagn.

At Widerøe allerede samarbeider med SAS på KRS_CPH og som sådan er del av trafikksystemet han snakker om, synes han ikke å ha registrert. Han sier faktisk indirekte at SAS sender sine passasjerer til Oslo for å sende dem videre til CPH. Fakta er jo at de bruker Widerøe direkte ..

Han tror at både SAS og Norwegian ønsker å fly folk via Oslo, fremfor å fly nærmest parallelt utenlands både fra Oslo og Kristiansand.

– Flyselskapene har jo uansett et behov for å sende mange passasjerer til Oslo. Hvis de da kan fylle opp flyene med folk som for eksempel skal videre til København, så er det en vinn-vinn situasjon, sier Steen og understreker:

– De har allerede et nettverk som skal betjenes.

Dette var den første artikkelen jeg slo opp og et helt tilfeldig valgt eksempel.

"Vi bruker ikke SAS som «alibi», men vi er litt lei av at det som Roald pleier å fremstille som «sosial dumping» hos Norwegian handler om «språk og service» om bord hos dem selv."
http://www.na24.no/article3706736.ece

Er enig med Someone at her lirer Skånevik av seg et sammensurium av halvsannheter og løgner.

Mulig fr. Skånvik trenger å minnes på at DY selv drev codeshare med Rossyia på OSL-St. Petersburg en periode. Vet ikke hva det russiske crewet tjener, men mistenker at det faller under samme kategori ...

Her synes jeg igjen DY gjør skivebom.

Egentlig har jeg svært stor sans for mye det DY har gjort de siste årene, men i løpet av de siste året har det endret seg veldig mye. Fra å være kongen på haugen og gjøre det meste riktig, bommer de nå igjen og igjen. De er ikke lenger konge på haugen, og har knappt nok haugen i sikte.

Etter min oppfatning bør de nå krype til korset å innrømme en del feilskjær, mens de fortsatt har goodwill utenfor den harde tilhengerskaren. Gjør de dette, vil det sannsynligvis få tilbake tilitt i nærheten av det de hadde relativt raskt. De må forstå at det ikke fungerer å angripe SAS med delevis halvsannheter, og samtidig ha en rekke svin på skogen selv.

Det er plass for både DY og SK i Norge, og ingen tjener på å kaste skitt på hverandre slik de gjør nå. Jeg vil fortsatt reise med begge. Velger begge på shorthaut uten connection, og velger SK eller *A på lounghault eller med connection helt frem til DY kan tilby et OK produkt for dette. Det har de ikke i dag, og de bør heller ikke late som de har det, og unskylde seg i hytt å pine når det skjærer seg. De har mye å tjene på å være litt mer redelig i svarene når det går galt.

Når det er sagt, så er vel heller ikke SK helt på topp heller. Det er bra de får konkurranse så de skjerper seg de også. Men konkurranse må være fair. Det tjener alle parter på.

Ha ha, Norges mest patetiske propagandasjef, Skånvik, klarer å lire av seg i Nettavisen i dag at SAS bedriver sosial dumping fordi de selger billetter gjennom codehareavtaler hos Thai Airways. Når man ikke trodde hun kunne bli mer patetisk, så overrasker hun stadig :rolleyes:

I alle dager, hun stiller jo bare et naturlig retorisk spørsmål.

Det var nesten så jeg ikke trodde det jeg leste da jeg så artikkelen idag tidlig. Må også stille spørsmål rundt integriteten til journalisten som løper ærend for propagandamaskinen til Norwegian.

Journalisten siterer jo bare.

Her er den opprinnelige artikkelen til Frode Steen.

Takeoff mot dødsriket eller landing i paradiset?

Forøvrig sier han ikke at "SAS aldri har tjent penger på longhaul" men;

Det er ikke mulig å drive en levedyktig langdistanseoperasjon på skandinavisk lønnsnivå. SAS har aldri klart det

Om longhaul isolert sett har vært innbringende for SAS eller ikke er vannskelig å si og kommer nok an
på hvor mange indirekte kostnader man drar inn i regnestykket.

W

Hva med Swiss? Lufthansa? Finnair sier de taper penger på Europatrafikken og vil outsource denne. Intercont tjener de tydeligvis godt.

Alle disse har nær skandinavisk lønnsnivå eller over ..

Wahoo: Han sier jo det. At SAS aldri har klart å ha en levedyktig longhaul virksomhet med skandinaviske vilkår. Han mener, og skriver, at SAS aldri har tjent penger på longhaul med skandinaviske villkår. Svart på hvitt.

Men man ser i kommentatorfeltet at det fungerer. De såkalte toppkommentatorene har slukt alt av propaganda og støtter Norwegian

"Toppkommerntator" betyr heldigvis ikke annet enn at det er disse som har anleding til å sitte dagen lang og spamme ned kommentarfelt.

Back