Feedback i hodetelefoner på SAS 737

Sykkelthor

ScanFlyer Blue
Feedback i hodetelefoner på SAS 737

OK, her er en snodig sak.. 2 ganger har jeg hatt 3A ombord på et av sas sine 737-700 (SE-RJX i dag) og hver gang jeg har det setet får jeg en hinsides feedback i bose-headsetet mitt. Hvis jeg holder hodet i aaaakkurat riktig vinkel forsvinner lyden, men ellers er det en relativt lite behagelig høyfrekvent piping der. Første gang, i april, trodde jeg headsetet mitt var ødelagt, men da jeg gikk av flyet ble pipingen borte og jeg har ikke hørt pipingen siden. Tenkte ikke over det før i morges da jeg nok en gang satt på 3A og hørte på piiiiiiiiiiip i 40 minutter over fjellet.

Er det bare jeg som holder på å bli gal, eller er det andre som har opplevd lignende?

Re: Feedback i hodetelefoner på SAS 737

Trådløs eller med ledning? Tipper noen har en mobiltelefon i nærheten som ikke er satt i flymodus ...

Med ledning. Ikke utenkelig at det er en mobiltelefon, men jeg synes det er besynderlig at jeg aldri har opplevd lignende før på andre plasser i flyet. Jeg har også fundert på om det kan være støydempingsfunksjonen som går litt berserk, men igjen lurer jeg på hvorfor jeg kun opplever det på 3A - Her må det mer testing til kjenner jeg, så jeg får endre de neste turene jeg har til 3A...

Hah. Jeg opplevde noe av det samme på sete 3A, men på en 737-800 her om dagen. Mistet lyden i hodetelefonene når jeg snudde hodet litt mot venstre.

Noe for Åndenes makt?

Er nok interferens ifra en ledning eller noe som går i veggen eller hattehyllen akkurat der. Opplever noe av det samme i cockpit med bose noise cancelling headset, om man holder hodet nesten helt inntil vinduene med varme så blir det godt med støy på intercom. Aner ikke hvilke ledninger som evt går akkurat der, ved 3A. Kanskje en tekniker kan ha en ide ?

Det er jo 400 Hz strømforsyning på fly, det er ca. samme toneleie som summetonen i en telefon. Hvis det går noen store 400 Hz strømmer i akkurat det området så kan det vel tenkes at det gir inteferens. Vet ikke hvilken bølgeform det er på strømmen, men om det er kvadrat- eller sagtannform så vil det bli en ganske intens og skarp pipelyd.

EDIT: Prøv selv her og se om det kan stemme: http://onlinetonegenerator.com/?freq=400

Last edited:
Back