FedEx MD-11 Havari NRT

Enig i at landingen ser ganske normal ut helt til nesen løfter seg brått og maskinen tar av igjen. Vindene som er nevnt i flere medier er ikke unormal sterk. 50-80 km/t tilsvarer ca 27 - 44 knots og skal ikke være spesielt krevende, selvfølgelig avhengig av om vinden er i baneretning eller om det er sidevind. Bedømt ut ifra videoen (av relativt dårlig kvalitet) ser det ikke ut som det var kraftig sidevind heller. Men som sagt, videoen er dårlig og ikke enkelt å tolke. Det kan ellers være andre faktorer som...
- Feil vekt og balanse (nose pitch up etter landing ser brutal ut)
- Teknisk feil
- Pilot error (som igjen kan skyldes alle andre mulige faktorer)
- ...og så mye mer.

Drøyt.. Ikke ofte slikt blir filmet. Er vel sikkert til hjelp for etterforskerne det. Ser ut som om maingear kollapser på last impact og det er vel grunnen til at maskinen legger seg på rygg.

Uten å spekulere i årsaken, så slår det meg at i flere DC10/MD11 chrash så får man en "cartwheel" effekt hvor maskinen havner oppned etterpå.

Når jeg så CNN-videoen tok jeg meg selv i å spekulere om det var en animasjon av hendelsen, det var bare helt uvirkelig å se på!

Enig med LN-SEK, har også bitt meg merke i at det ikke er første gangen den ender belly-up etter en crash (for eksempel den Mandarin MD-11 som gikk med i stormkastene). Har det noe med å gjøre at tyngdepunktet blir høyt med halerorsmotoren?

Litt vanskelig å se på den første videoen men hovedhjulene treffer først (ser røyken) deretter er det for vanskelig å se om nesehjulet kontakter bakken før flyet reiser seg igjen. Treffer så bakken med nesehjulet først og spretter opp igjen slik at halen skraper asfalten og venstre hovedhjul bryter tilnærmet samtidig sammen.
Har tenkt på flere mulige årsaker til dette men det kommer forhåpentligvis en rapport fra undersøkelsene snarlig.

Back