Februaris statistik

Da bommet jeg bare med rundt 20.100 passasjerer - jippi, modifiseringen av regnemodellen etter Rygge ser ut til å virke, nå er det bare å test den med en hel måned på Rygge også!

Til tallene fra OSL:
- Estimat for 2008 - 20,8 millioner passasjerer (dette er det mest pessimistiske tallet - kan bli helt opp til 21,2 hvis trenden fra i fjor gjentar seg)
- Korrigert vekst for februar er 9,8% (2,8 pp over OSLs plantall og 2 pp over hele fjoråret)
- 281 085 passasjerer mer har flydd til/fra OSL sammenlignet med de to første månedene i fjor (CPH +247 087, ARN +195 122)
- Siden tallene for flybevegelser ikke er frigitt, så kan ikke gjennomsnitlig antall passasjerer pr. fly beregnes
- Og så var plutselig ikke så rosenrødt for CPH - OSL ligger an til å passere CPH i midten av februar 2013

Så til slutt et øyeblikkstall for ståa de to første månedene
ARN er 86,6% av CPH - en nedgang på 0,6 pp fra samme tid i fjor (i 2004 var dette tallet 85%)
OSL er 90,0% av CPH - en oppgang på 2,0 pp fra samme tid i fjor (i 2004 var dette tallet 78%)

Da bommet jeg bare med rundt 20.100 passasjerer - jippi, modifiseringen av regnemodellen etter Rygge ser ut til å virke, nå er det bare å test den med en hel måned på Rygge også!

Jeg gleder meg stort over trafikkøkningen på OSL. Men et faglig spørsmål til LN-KGL; hvordan har du regnet inn effekten av Rygge med tanke på at det trolig lekker også fra Torp til Rygge?

Svært bra med økning på alle de tre store i Skandinavia. Det blir spennende å se om det blir noen lekasjer fra hhv OSL og TRF til RYG. Jeg tror ikke de blir så store, heller at den totale trafikken øker. Rygge vil klart kunne ta noe fra begge, men ikke så veldig mye tror jeg. Dessuten vil Rygge sikkert få endel svensker fra grensetraktene.

I min modell benytter jeg meg av månedstallene til de to store flyselskapene på OSL + en mengde historiske trender + en del mer. Det fine er at både SAS og Norwegian ikke flyr på Torp i henhold til min kjennskap og dermed er min modell uavhengig av Torp-lekkasje og bare frekvensavhengig på Rygge ;)
De rundt 20.000 jeg bommet med viser meg at direkteruter til både DY og SK fra andre deler av landet ikke har så høy kabinfaktor/mindre fly som de som starter/ender på OSL.

Kurt,

hvor mye nedgang hadde det vært i tallene om all Charter flyttes til Rygge og evt Torp?

Det er problem å identifisere andelen charter ut fra den rapportering OSL/Avinor i dag praktiserer. Det finnes derimot flyplasser som er veldig flinke til å rapportere slike splitter, og da spesielt gjelder dette øyriket på andre siden av Nordsjøen. Det er veldig enkelt å finne ut at det f.eks. på MAN var 7 942 268 passsasjerer som fløy med charterflighter i 2007, og dette var en nedgang 6,7% i forhold til 2006.

Forøvrig kan det legges til at MAN og OSL vil knive skapt om hvem som blir best på årets europeiske statistikk og CPH manglet rundt 500 000 passasjerer på å slå dem i fjor. MAN forventes å få en mild nedgang i passasjertallet i 2008 på mellom 1 og 2 % akkurat på grunn av nedgangen i chartertrafikken.

Litt OT. Er det noen som vet hvor man finner statistikk for de mest trafikerte flyplassene i Europa? Vet at ACI utgir dette, men der koster det pæng.

Back