Fasttrack Bergen Flesland fra 25. august 2014

Tja, så lenge flyselskapene dekker alle de ekstra kostnadene så synes jeg det er greit.

Generelt enig i det, men det viser også at Avinor ikke har vært villige til å løse det på eget initiativ (lommebok), tross enorme køer.

Generelt enig i det, men det viser også at Avinor ikke har vært villige til å løse det på eget initiativ (lommebok), tross enorme køer.

Og det er ikke bra. Det som forundrer meg er at OSLO og BGO tydeligvis prioriterer dette forskjellig.

Det som forundrer meg er at begge de nye går til Fast Track, i stedet for en av dem (og evt den andre som avlastning ved behov).

Det som forundrer meg er at begge de nye går til Fast Track, i stedet for en av dem (og evt den andre som avlastning ved behov).
Kanskje det er tanken? For det er vel ikke så ofte som det faktisk er behov for to sluser til fast track? Muligens det kan være en del kø til fast track på tidspunkter med mange forretningsreisende, men det burde være håndterbart med kun én sluse.

Er det ingen som har tenkt på at dette bare er en liten del av den nye utbyggingen, og at resten av sikkerhetskontrollen nok kommer i dette området også senere?

Er det ingen som har tenkt på at dette bare er en liten del av den nye utbyggingen, og at resten av sikkerhetskontrollen nok kommer i dette området også senere?

Det kan godt hende, men ser ikke helt hva du mener - hva har det å si for hvordan de løser situasjonen mens utbyggingen pågår de neste årene?

Fast track vil jo avlaste vanlige sikkerhetskontroll, desuten er det kjipt om fast track tar lang tid fordi det bare er en sluse. Jeg tror nok en god del av de reisende fra BGO er Fast track brukere. Ser mye av det samme på SVG. 3 sluser åpne. 2 til fast track 1 til vanlig dødelige. Null kø i fast track, kø i vanlig. Så fort alle fast trackere er unnagjort vil sluse 2 bli omgjort til vanlig dødelige. Ser dog at det er vanskelig i bergen siden de ligger på to forskjellige plasser.

Er dette også en av disse håpløse EuroBonus-slusene, slik vi også finner på OSL og ARN? Jeg mener - jeg har møtt mange Lufthansa senatorer og HON-circle som står og stanger mot dette uforståelige regelverket i slusen på OSL. Senest en kollega som er HON-circle og skulle fly OSL - LIS med TAP; han måtte pent stille seg bakerst i den 20 minutter lange ordinære køen. I resten av verden derimot sklir man igjennom over alt så lenge man har gullstatus i en av alliansene.

Uansett hvem som finansierer det - dette er et fullstendig tullesystem for brukerne. Hele perken med gullstatus hos en av de tre store nettverkene er jo akkurat at det skal bli gjenkjent verden over uten at man trenger å sette seg inn i lokale regler. Det har de fleste andre forstått, så vel flyselskaper som flyplasser.

Er dette også en av disse håpløse EuroBonus-slusene, slik vi også finner på OSL og ARN? .

Skjønte ikke helt den? Det er OSL som styrer slusen i fast track på OSL, og har jo ikke noe med Eurobonus og gjøre, annet enn at SAS gir sine gullmedlemmer tilgang (les: betaler OSL)

Skjønte ikke helt den? Det er OSL som styrer slusen i fast track på OSL, og har jo ikke noe med Eurobonus og gjøre, annet enn at SAS gir sine gullmedlemmer tilgang (les: betaler OSL)

Jeg vet at det er OSL som styrer slusen, men det er vel ikke til å stikke under en stol at SAS klart har en mulighet til å fremme argumenter og påvirke eieren av flyplassen når de er den største brukeren. Dette ansvaret bør de ta, i alle fall forsøke å ta; å tilrettelegge for alliansens beste der de kan være med å påvirke.

På OSL, BGO og ARN er det altså flyselskapene selv som betaler for tilgang / bestiller tilgang. M&M har ikke gjort det på OSL, så flyr du OSL - LIS med TAP som HON-circle er det ingen fast track. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i resten av verden, men følgende får meg til å tro at det ikke fungerer slik over alt:

Selv har jeg A3 Gold - et lite gresk flyselskap som alle her inne kjenner til alt for godt.

I de siste tre månedene har jeg vært på følgende flyplasser med et A3G (*A Gold) kort og vært hjertelig velkommen i fast track:

2 x Nice / NCE.
2 x Paris / CDG.
1 x Paris / ORY.
1 x Riga / RIX.
2 x Roma / FCO.
4 x Warszawa / WAW.
1 x Frankfurt / FRA.
1 x München / MUC.

Venner som har andre kort i alliansen (ikke EB) har vært på langt mindre og eksotiske flyplasser og rapporterer naturligvis om det samme. Jeg tviler vel i utgangspunktet på at A3 har inngått særskilte avtaler med alle disse stedene - det virker vel heller som om det er et annet grunnleggende system bak.

Det stemmer, men så lenge ikke det er et alliansekrav så ser jeg heller ingen grunn til at SAS skal spandere dette på andres kunder. De tjener jo ikke noe på dette. Selv om de er i konkurranse så er de jo konkurrenter samtidig. Siden man slipper gjennom på Lufthansa flighter så tyder jo det på at Lufthansa har avtale med OSL, men at de ikke gidder betale når deres medlemmer skal fly andre selskaper

Dette er jo heller ikke veldig annerledes enn at f.eks BA ikke tilbyr fast track på OSL, mens deres partner AY f.eks gjør det. Mens drar du på chartertur og bestiller "stor matboks" så får du igjen tilgang

Back