• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Farvel Ted?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Skal man tro Planebuzz (relativt paalitelige) er det store cutbacks paa gang hos UA. Og et av ofrene er Ted.

United Airlines To Park Up to 70 Aircraft, Behead Ted, and Announce Headquarters' Layoffs

Our informed sources tell us this afternoon (hey, I'm on Pacific time) that we should hear more details Tuesday on United's plans to contract.

On the cutting board (and I know this is going to upset Cranky Flier immeasurably) will be Theodore, better known as yet another tried and then discarded airline within an airline adventure. Yes, you all know the adventure as "Ted."

Secondly, we're told that the airline will announce the grounding of at least 70 aircraft.

Layoffs? Did someone say layoffs? (A nod to Coach Jim Mora there...)

Yes. We're hearing at least 1500 folks are going to be on the short end of pink slips at UAUA headquarters.

Posted by Holly at 6:34 PM

ok, da har vi kanskje fått det besvist (igjen) at in-house "lissom-LCC'er" fremdeles ikke funker - ei heller rene Business-airlines... Alle CEOs (og wanne-be-CEOs) - please take note!

Det ser jo ut til å funke i Australia der QF har suksess med Jetstar. De får overført flere A330-200 fra moderselskapet nå i den nærmeste tid:D

Ja, og Ted fikk overført 2x320 fra moderselskapet for noen måneder siden. UA har jo enda ikke innrømmet at Ted var en mistake og fjernet dritten, det gjenstår jo å se om disse ryktene stemmer. ;) Tar nok en god stund før QF gjør det samme men du kan banne på at det skjer :D

Ja, og Ted fikk overført 2x320 fra moderselskapet for noen måneder siden. UA har jo enda ikke innrømmet at Ted var en mistake og fjernet dritten, det gjenstår jo å se om disse ryktene stemmer. ;) Tar nok en god stund før QF gjør det samme men du kan banne på at det skjer :D

Mulig, den som lever få se. Anyway, Jetstar tar over de mindre lukrative longhauls som QF nå flyr og her blir det nå LCC på longhaul, dog med en C klasse i front.

Det ser jo ut til å funke i Australia der QF har suksess med Jetstar. De får overført flere A330-200 fra moderselskapet nå i den nærmeste tid:D

Ja, og det samme gjorde GO Fly - forskjellen på disse og f.eks. TED, Shuttle by United, Snowflake, buzz, Air Canada Tango, Song, CALite og hva heter de alle sammen er at de sistnevnte alle var in-house LCC-"brands" innenfor selskapets vegger - med de samme avtaler etc. Med JetStar har Qantas gjort det samme som BA gjorde med GO - med sukess - nemlig å starte helt fra bunnen av, med et separat selskap på armlengdes avstand fra morselskapet, med helt egne avtaler både med leverandører og personal, og ingen av den bagasjen som morselskapet har.

Det er ikke enkelt å vri en legacy-carrier til å bli en "LCC" - det handler både om den bagasjen selskapet har fra før, men ikke minst mye av den mentaliteten som finnes internt, som må endres. Jeg tror at om man skal - som "dinosaur" lykkes med LCC-modellen for å slå tilbake mot nye konkurrenter, må man gjøre det på motstanderens banehalvdel og ta skrittet helt ut og starte på nytt. Jeg tror at om SAS virkelig skulle kunne ta en jafs av leisure-markedet og tjene penger på det - er løsningen å starte helt fra bunn, med nye folk, nye avtaler, nye fly og en helt ny måte å jobbe på. Hei Mats J - jeg har et godt navn å selge....

Ja, og det samme gjorde GO Fly - forskjellen på disse og f.eks. TED, Shuttle by United, Snowflake, buzz, Air Canada Tango, Song, CALite og hva heter de alle sammen er at de sistnevnte alle var in-house LCC-"brands" innenfor selskapets vegger - med de samme avtaler etc. Med JetStar har Qantas gjort det samme som BA gjorde med GO - med sukess - nemlig å starte helt fra bunnen av, med et separat selskap på armlengdes avstand fra morselskapet, med helt egne avtaler både med leverandører og personal, og ingen av den bagasjen som morselskapet har.

Det er ikke enkelt å vri en legacy-carrier til å bli en "LCC" - det handler både om den bagasjen selskapet har fra før, men ikke minst mye av den mentaliteten som finnes internt, som må endres. Jeg tror at om man skal - som "dinosaur" lykkes med LCC-modellen for å slå tilbake mot nye konkurrenter, må man gjøre det på motstanderens banehalvdel og ta skrittet helt ut og starte på nytt. Jeg tror at om SAS virkelig skulle kunne ta en jafs av leisure-markedet og tjene penger på det - er løsningen å starte helt fra bunn, med nye folk, nye avtaler, nye fly og en helt ny måte å jobbe på. Hei Mats J - jeg har et godt navn å selge....

Jeg tror du overser noe.
Du trenger fagfolk til a starte en selskap. De finner du ikke pa Rema1000 eller Addecco. SAS hadde sitt sjanse, de overtok BU og fyret de meste. Mange gode fagfolk gikk over til hovedkonkurrenten.
Selv om SAS vil idag starte en ny lavpris-selskap (og tillatter det som en visst konkurranse til seg selv), sa vil det ikke vaere lett a finne folk. Det ma du kjöpe inn fra eksternt, dermed blir det dyr. Og, disse folk har i all regel ogsa en visst ide hvor man gjör business. Luftfart-bransjen preges av en visst mangel av fagfolk. Selv her nede headhuntes det gode studenter helt ut av Universitet.

Selv Jet-Time i Danmark er ikke helt ny fra scratch, mens faktisk bygged opp pa Maersk Modellen av gamle Maersk medarbeider. For det danske marked funker det bra. Snart har de 4 fly, ikke ille, spesielt om man legger merke pa hvor mye Sterling sliter.

Det dreier seg ikke sa mye om a "oppfinne en ny konsept". Det finnes en del riktig gode konsepter (GOL, Southwest, Ryanair, Air Asia) som funker helt utmerked bra, og man bör bedre velge en av disse, skaffe seg rett folk med den riktige innstilling til jobben og jobbe hard. Mens, gjör man noe med 50% innsats, kan man ikke forvente seg noen frukter av dette.

At 737`ene forsvinner er jo til det beste for kundene...

Aha, hvorfor?

Bare fordi din 737 aversion blir fredet?

United kutter ut over 100 fly (om man teller med 744er). Dette betyr mindre antall ruter og frekvenser og höyre priser. Og det skal vaere god for kunder? I hvilked verden lever du?

Luftfart-bransjen preges av en visst mangel av fagfolk. Selv her nede headhuntes det gode studenter helt ut av Universitet.

Den skjønte jeg ikke helt? Det er da normalt i alle bransjer?

United kutter ut over 100 fly (om man teller med 744er). Dette betyr mindre antall ruter og frekvenser og höyre priser. Og det skal vaere god for kunder? I hvilked verden lever du?

Litt høyere priser er ikke nødvendigvis dårlig for de fleste kundene på lang sikt, bortsett fra de med dårlig råd som da må kutte i reiseaktiviteten. De siste årene har prisene vært så lave at de ikke har vært levedeyktige, noe som har resultert i et kraftig nedgang i kvalliteten på hva som leveres. Det er heller ikke bra.

Jeg hilser ihvertfall en liten økning i prisene mer enn gjerne velkommen, så lenge det kan bidre med å forbedre produktet

Pass på hjertet ditt... At United nå vil tilby A319, A320 på ruter de tidligere fløy med B737 er en klar forbedring. At de tar grep for å bedre økonomien er også bra...men først og fremst er mitt litt ironiske innspill et utsagn om at enten man flyr i Europa eller USA så er det mer behagelig å være passasjer i en A319,320, 321 enn diverse 737`ere...

BU 662 har et meget viktig poeng her, hvorfor så ikke SK muligheten når de kjøpte BU:question: Her hadde man både fly og kompetanse. Jeg tror at SK tenkte ikke på det "scenarioet" der en ny B737 operatør kunne oppstå når BU forsvant. De var altfor opptatt med sitt eget og anså ikke DY som en utfordrer. Og nå er DY blitt en større utfordrer enn det BU var i sin tid:exclaimation

Helt klart at Norwegian har blitt en helt annen utfordrer enn det Braathens var... nå er nok også SAS og alle andre selskap som flyr på Norge en utfordring for Norwegian som ikke Braathens hadde i sin tid...

Heisann EB!

man flyr i Europa eller USA så er det mer behagelig å være passasjer i en A319,320, 321 enn diverse 737`ere...

Ahhh rubbish og denne debatten tar jeg gjerne helt til mållinjen...:p

B737 ROCKS...:up:

Dag

Mulig det - men det er bedre plass i en Airbus...og plass er en viktig del av komforten.

Back