Får ikke sove på fly

Re: Får ikke sove på fly

Har brukt Imovane et par ganger (ikke i fly) og disse har funket veldig bra for meg. Dette er innsovingstabletter. Man må ha resept på de, men opptil flere i familien min har disse, så ingen problemer.
Når det gjelder Valerina, har jeg prøvd det også, og det hjalp ingenting.
Jeg tar Zyrtec (reseptfri allergimedisin) om våren, og disse blir jeg trøtt av i begynnelsen (den første uka jeg tar dem). Problemet er at trøttheten kan vare i flere dager, så jeg ville ikke ha tatt det dersom man jeg hadde ønsket å være opplagt dagen etterpå.

gustavf har helt riktig i at mange av innsovingstabletter av type OTC (Over The Counter - reseptfri) inneholder antihistaminer og da av den gamle type som fantes i Polaramin (var primærbehandlingsvåpen av allergier på tidlig 1970-tall). I utlandet finnes disse under merkenavnene Unisom, Restavit og Dozile og aktivingrediensen er doxylamin http://en.wikipedia.org/wiki/Doxylamine.

Mange av de reseptbelagte (Rx) innsovningstabelettene inneholder såkalte Z-drugs. Denne fellesbetegnelsen fikk de siden aktivsubstansen starter på Z, f.eks. zipoclon og zaleplon. Det finnes også andre typer av slik Rx-innsovningstabletter, men mange av disse er ekstremt vanedannende, og verst er vel her de som inneholder psykoaktive legemiddelet benzodiazepine (Valium er vel et mer kjent eksempel på dette).

Det er flere over som navner melatonin som en fin substans. Slik jeg ser det så er melatonin den verst av dem alle. Inntak av melatonin er ekstremt sterkt vanedannende og virker direkte inn på hormonene i kroppen. Stoffet virker også inn på immunsystemet. Inntak av melatonin kan forrykke den normale balansen i kroppen, så er det litt uhyggelig å tenke på at autister har et underskudd av naturlig melatonin. Dermed er min anbefaling å holde seg langt vekk fra melatonin.

Det mest ufarlige er yogaøvelser for innsovning, og med hjelp av den øvelsen snakker vi bare om minutter før man sover.

Mer om insomnia her: http://en.wikipedia.org/wiki/Insomnia

At du trenger søvn på flyet for å kunne fungere i jobben når du kommer frem er en helt fair utskrivelsesgrunn, og intet lovbrudd. Hvis du får det til svar har du feil lege etter mitt skjønn.
He, he, neida, jeg har en helt grei lege jeg. Jeg jobber med å håndheve helselovgivningen, så det er jeg som gir sånne svar ;)

Hvis du trenger å være opplagt for å fungere på jobb har du to muligheter:
1. Sove på flyet
2. Reise en dag i forveien og sove på hotellet

Ellers så er det vel verdt å lytte til LN-KGL.

Jeg har aldri tatt sovemedisin av noe slag av den enkle grunn at jeg sovner rimelig greit selv om jeg jobber døgnturnus. Det er på langruter problemet dukker opp. OSL-CGK uten søvn i 17 timer river og sliter i kroppen. Da er vel en form for medisin bedre enn å reise kloden rundt i koma pga mangel på søvn? Takker for svar og noen av tipsene vil selvsagt bli etterfulgt på neste laaaangtur.

Cato

Forsøker å velge kvelds- eller ettermiddagsfly både til Kina og USA. Da fungere det greit med en whisky og noen glass rødvin (på businessklasse). Til PuDong er det ca. 11 timer fra Frankfurt og da får jeg ofte 5-7 timers god søvn, og da er jeg rimelig jetlagtilpasset
allerede første dagen.

På economy har jeg aldri duppet av en gang, har forsøkt med melatonin (både med og uten alkohold - uten at det har hjulpet). Har innfunnet meg med at jeg må ha liggesete for å sove på fly.

Har brukt Imovane et par ganger (ikke i fly) og disse har funket veldig bra for meg. Dette er innsovingstabletter. Man må ha resept på de, men opptil flere i familien min har disse, så ingen problemer.
Når det gjelder Valerina, har jeg prøvd det også, og det hjalp ingenting.
Jeg tar Zyrtec (reseptfri allergimedisin) om våren, og disse blir jeg trøtt av i begynnelsen (den første uka jeg tar dem). Problemet er at trøttheten kan vare i flere dager, så jeg ville ikke ha tatt det dersom man jeg hadde ønsket å være opplagt dagen etterpå.

Imovane fungerer perfekt, denne er en innsovingstablett og vil sannsynligvis ikke fungere før du legger deg til for å sove og man får normal søvn... Prøvd ut Imovane på langturer til Bangkok og Singapore, og du sover ikke lenger enn normalt, 5-6-7 timer. Tar man en sovetablett derimot risikerer man å gå så hardt i dvale at man kryper ut av flyet og rett til hotellet for å sove en ny og lang økt, dette er heller ikke noe særlig...

Imovane er både innsovnings- og sovemiddel. Virkning inntrer raskt, innen ca. 30 minutter. Det forkortet innsovningsfasen, forlenger søvnen og minsker hyppigheten av nattlig oppvåkning. Halveringstiden er på ca. 4-6 timer. Alkohol og nedsatt leverfunksjon forsterker virkningen og forlenger halveringstiden. Det er strekt fysisk og psykisk vanedannende. Vanlige bivirkninger er trøtthet, døsighet om dagen, svimmelhet, forvirring, hodepine, dobbeltsyn og muskelsvakhet, først og fremst ved oppstart av behandlingen. Avslutning av behandlingen gir abstinenssymptomer og såkalt "re-boundeffekt" (sterk fylleangst) - noe som gjør at mange ikke klarer å slutte med Imovane.

Imovane skal forresten bare gis av lege, og bare kortvarig (2-4 uker) for behandling av søvnvansker. Man starter med lave doser, deretter trapper man opp, for så å trappe ned mot avslutning av behandlingen. Inntak av Imovane er uforenlig med bilkjøring.

Kilde: legemiddelhåndboken (Statens legemiddelverk) og Felleskatalogen (Legemiddelindustriforeningen).

Back