Får ikke jobbe i ferien...

SK1399

ScanFlyer Silver
Får ikke jobbe i ferien...

Jan Jacob Verdenius (32) kunne ha redusert fly-forsinkelsene. Men Avinor-ledelsen har pålagt ham å ta ferie i hele desember. En slik praksis har Avinor-sjef Randi Flesland aldri hørt om.



Mer på vg.no
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Er vel ikke så godt skiføre heller i Sandnes?
Jan Jacob Verdenius tok sølv under Ski-NM i Høydalsmo i 2002 - og Kristen Skjeldal vant :smokin
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Originally posted by LN-KGL


Er vel ikke så godt skiføre heller i Sandnes?
Jan Jacob Verdenius tok sølv under Ski-NM i Høydalsmo i 2002 - og Kristen Skjeldal vant :smokin


DER er det eg har namnet hans frå ja...:) Takk!! :up: :devot:
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Jan Jacob vant i 2001 verdenscupen i sprint sammenlagt. :nor
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Mister Verdenius kan bare fortsette ferien sin, han kan ikke gjøre noe fra eller til uansett. Dette er bare et forsøk på å flytte det negative image som flygelederne har pådratt seg over på Avinor.

Problemene i flytrafikken ligger ikke på Sola, men på Røyken som vi alle vet. Her sykemelder de seg i hytt og pine fordi dem har vondt i viljen, og dermed forsinkes trafikken inn og ut av Gardermoen. På Sola kan man lite gjøre med det...

Det er mange som ikke har mye til overs for flygeledernes oppførsel i denne saken.
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Tror nok dette har mer med den ufattelig dårlige ledelsen i Avinor og gjøre, enn flygelederene sin holdninger.

Desember= influensamåned
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Originally posted by Airwolf


Mister Verdenius kan bare fortsette ferien sin, han kan ikke gjøre noe fra eller til uansett. Dette er bare et forsøk på å flytte det negative image som flygelederne har pådratt seg over på Avinor.

Problemene i flytrafikken ligger ikke på Sola, men på Røyken som vi alle vet. Her sykemelder de seg i hytt og pine fordi dem har vondt i viljen, og dermed forsinkes trafikken inn og ut av Gardermoen. På Sola kan man lite gjøre med det...

Det er mange som ikke har mye til overs for flygeledernes oppførsel i denne saken.
"- Trafikken vil bli forsinket ut og inn av Stavanger og Haugesund, samt noen overflyginger til Island og USA, i hele desember, fordi vi er færre på vakt. Der vi med full bemanning kan avvikle 31 fly i timen, kjører vi nå med 18 fly i timen, sier Tomas Bertelsen, tillitsvalgt for flygelederne ved sentralen"
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Herregud Helge! :cool2 Du overgår jo deg selv.

Jeg kan forsikre deg om at den tiden du bruker på å skrive innlegg her er bortkastet, ingen tar deg seriøst.
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Jeg NEKTER hardnakket å tro at flygelederne sykemelder seg på gjørs!!!

Avinor er flinke til å skylde på dem, og de reisende synes å bite på det.

Fyttikatta for en dårlig deal. Det som engang var en fin profesjon. :pissed :pissed :pissed
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Det faktum at lufttrafikktjeneste fullmektigene på Røyken har over dobbelt så stort syskefravær som flygelederene der ute er ikke noe man snakker om heller....

Jeg har mista tellinga på gangene Komiske Ove har stått på NRK og sagt at "..pga sykmeldte flygeledere..." de dagene vi har fått bekreftet at det var fullmektiger som var manko.

Skal dem dumpe skiten på de ansatte, så spred lasset litt i alle fall! :)
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

"fullmektigere" er nok en yrkesgruppe som få har hørt om når det gjelder flygeledertjenesten.
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Var det ikke så at nye rutiner og utstyr (NATCON) skulle gjøre fullmektiger (flygelederassistenter) overflødige og at ganske mange av dem har fått pakke og dratt til andre yrker?
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Jo, til en viss grad. Men ingen av flykontrollsystemene man har på kontrollsentralene er i dag direkte knyttet til hverandre. På Oslo ATCC har man "Røyken-systemet". Stavanger har NATCON (videreutvikling av "Røyken-systmet") og Bodø har gode gamle NARDS (som går på reservedeler fra svenske museer). "På sikt" skal alle kontrollsentralene få NATCON, og da tror gjerne noen at behovet reduseres noe. Men vi får nå se...

Iflg. sikkerhetstilrådninger fra ymse institusjoner bør kontrollsentralsektorer i utgangspunktet bemannes med to personer. Oslo ATCC (- APP) har ved de fleste sektorer flygeleder (Radar Controller) + lufttrafikktjenestefullmektig/FDO (Flight Data Operator). Stavanger har flygeleder (Radar Controller) + flygeleder (Planner Controller), bortsett fra i sektor Offshore, hvor de har samme oppsettt som Oslo.

Pga manko på flygeledere vurderes det om man skal bytte ut PC med FDO også ved Stavanger.

Men ja, mange fullmektiger har sluttet. Spesielt på Oslo ATCC, siden disse i fjor høst fikk beskjed om at de ville være uten jobb om noen få år. Andre enheter har også mistet en del. Samtidig har ledelsen vært veldig "forsiktige" med å erstatte disse med nye, siden de har fått det for seg at nesten alle kan sies opp om "et par år".
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Originally posted by ANX
Jeg NEKTER hardnakket å tro at flygelederne sykemelder seg på gjørs!!!

Det som er faktum er at sykefraværet blant flygelederne på Røyken skjøt i været da det ble vedtatt å flytte denne kontrollsentralen. Og dette pågår tydeligvis fortsatt siden vi stadig hører om underbemanning der med påfølgende forsinkelser i flytrafikken.

Så kommer spørsmålet om dette skyldes tilfeldigheter, men det er vel tvilsomt at så mange av dem plutselig skulle lide av ryggplager og beinbrudd. Skyldes fraværet psykiske plager så er jo det mildt sagt betenkelig. Det ligger i kortene at flygelederne driver med en form for gå sakte aksjon, og derfor møter de lite støtte og forståelse blant flyreisende. Hadde alle yrkesgrupper holdt på slik så kunne vi lagt ned AS Norge.

Folk flest tror ikke at ledelsen i Avinor er så elendig som flygelederne vil ha det til. Hvis dette virkelig er tilfelle, hvorfor er ikke da Avinor-ledelsen kritisert og/eller avsatt av regjeringen? Randi Flesland satt godt under den forrige regjeringen, og den nåværende har heller ingen problemer med Avinor-sjefen...
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Originally posted by Airwolf
Så kommer spørsmålet om dette skyldes tilfeldigheter, men det er vel tvilsomt at så mange av dem plutselig skulle lide av ryggplager og beinbrudd.
Hvis du hadde fulgt *litt* med i debatten Helge, så hadde du visst at det ikke dreier seg om ryggplager og beinbrudd, men om at flere av flygelederne (og dertil relaterte yrker) ikke føler seg i "toppform", sånn psykisk sett. Dette problemet er størst ved Røyken, siden der har hele sulamitten mer eller mindre fått beskjed om enten å A) Flytte til Stavanger (*grøss*) eller B) Finne seg noe annet å gjøre.

Det har også tidligere (for lenge siden, bruk søke-funksjonen..) blitt nevnt at treskelen for når en flygeleder ikke er skikket til å jobbe, p.g.a. psyken er lav..

Joda, jeg tror fortsatt at flygelederne kanskje "drar'n litt ut", men ikke så mye som du og Avinor skal ha det til.

Og uansett sykemeldinger eller ikke, det *er* for få flygeledere, og Avinor vet det!
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

De aller fleste individer ønsker faktisk å gjøre jobben sin best mulig???

Og ihvertfall legger de seg ikke "syke" hjemme når juletrafikken skal avvikles! Gjennom all tid har flyansatte strukket seg meget langt for å få folk hjem til jul!

Noe må være "rotten in the airways of Norway" - det er jaggu helt sikkert!

ATC - mener du at flygeledelsen har like urdårlige og ikke-integrerte datasystemer som politiet og sykehusene? Skulle jaggu ikke forundre meg, for ALT i STATEN er erfaringsmessig helt på trynet pga BESLUTNINGSVEGRERNE! Yeccchhh.

Avinor har nå vist at de er håpløst inkompetente! Skylden ligger hos de politikere som engang la infrastrukturen over på AS'er som skulle skaffe overskudd for STATEN! Lønna til en person oppsagt fra en statlig etat kan gjerne spare penger for en etat, men borgerne vet ikke hvor dette kanaliseres - kanskje bare ut i tåka.

Gi nå snart flygelederne eget selskap slik at pax kommer seg på tid til destinasjonene sine når de har kjøpt billett og forventer å komme frem! Helsike - i Sverige funker flygeledelsen jo helt nydelig, hva er DA i veien med Ola Dunk???

Aaarrrgggghh!!!! :pissed :pissed :pissed
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

det er en del flygeledere her... det kan man jo forstå... :wow:
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

ATC - mener du at flygeledelsen har like urdårlige og ikke-integrerte datasystemer som politiet og sykehusene?

For å foregripe kollega'n, jepp! Og mye av det nye er utstyr som har samme funksjonalitet som andre land i europa avhender!

Hva gjelder svenskene.......så har han nye ATS sjefen der en del på gang. De kjører mye det samme løpet som i Norge, men ligger litt etter i løypa. Tror ikke det blir like illle, but watch this space in 2007...... :mol
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

Som en av hus-flygelederne kan jeg bare bekrefte at vi lever i en antikvarisk verden mange steder i tårn og kontrollsentraler i Norge. Det positive er at det er så lite folk til å gjennomføre sikkerhets- og behovsanalyser at man neppe klarer å gjennomføre innføring av Natcon før det er utdatert... altså flere år senere enn det som var intensjonen. Nei vent litt. Det er da ikke positivt?

Airwolf sine innlegg er helt der oppe med Nanook og Trafikk fra VGD. Priceless. :lol
 
Replying to Topic 'Får ikke jobbe i ferien...'

I forbindelse med denne saken så tenker jeg på tv-programmet jeg så om flygelederne på innflygingen til JFK. De ekspederer like mange fly på en måned som norske flygeledere gjør på et helt år, og de jobber på et stressnivå man kan bli svimmel av. Likevel var sykefraværet svært lavt der, de har en helt annen holdning til jobben sin.

Her hjemme får de tilsynelatende nevrotiske anfall og må sykemeldes pga en beskjed om at de muligens må flytte på baken sin, og steller til problemer og kaos for alle som skal reise med fly. På denne måten er de også etter min oppfatning medansvarlig når det gjelder fare for svekket flysikkerhet her i landet, som det er blitt advart mot. Norske flygeledere har det i utgangspunktet svært godt i jobben, likevel er det bare klaging og bråk med dem...helt uforståelig.
 
Back
Top