Fallet - Netflix dokumentar om Boeings race to the bottom

Alpha

ScanFlyer Silver
https://www.netflix.com/no/title/81272421?s=a&trkid=13747225&t=cp&vlang=nb&clip=81571080

Ny dokumentar ute på 'flixen om Boeing og problemene med MAX. Ganske grusomt å se på hvordan en bedriftskultur kan endre seg så voldsomt at den blir bokstavelig talt dødelig. Og med 777Xs fiasko hos FAA er vi nok langt fra friskmelding enda. Uansett, verd å se.

0d7f7410f0088f58ee9c945603ae02b0.jpg

Last edited:
Nei, det er trist å se slikt.

Men litt overfladisk, synes jeg. Man kunne nevnt kronglete forsyningslinjer, slurvete og uoversiktlig deleproduksjon .. 787-fadesen ble heller ikke nevnt .. SC-problemene såvidt nevnt .. KC-46 ikke nevnt .. Nok å ta av ….

Dokumentaren er lang nok med kun fokus på 737 så de måtte vel holde fokus mot MAX. Men bra de viste hvor respektert Boeing var tidligere, illustrerer fallet desto bedre.

Nei, det er trist å se slikt.

Men litt overfladisk, synes jeg. Man kunne nevnt kronglete forsyningslinjer, slurvete og uoversiktlig deleproduksjon .. 787-fadesen ble heller ikke nevnt .. SC-problemene såvidt nevnt .. KC-46 ikke nevnt .. Nok å ta av ….

Ja, Scott Hamilton er vel inne på noe av det samme. Dokumentaren er jo ikke nødvendigvis feil, men den utelukker kanskje endel nyanser. Og det ikke bare er slik "Boeing var slemme"

https://leehamnews.com/2022/02/17/downfall-and-boeings-fatal-flaw/

Good people made bad decisions

Ja, Scott Hamilton er vel inne på noe av det samme. Dokumentaren er jo ikke nødvendigvis feil, men den utelukker kanskje endel nyanser. Og det ikke bare er slik "Boeing var slemme"

https://leehamnews.com/2022/02/17/downfall-and-boeings-fatal-flaw/

Kan høres sannsynlig ut, inntil man leser interne dokumenter der ingeniører godter seg over hvordan de lurer idiotene i FAA. Hvordan folk som påpeker problemene med MCAS blir ignorert og hvordan ledelsen sier det ikke under noen omstendigheter må ende med simulatortrening. Listen er lang. Det er vel ikke helt 'Boeing er slemme", men ikke så langt unna det heller. Some bad people made some bad decisions hadde vært mer korrekt.

Forsåvidt ikke noe vits å snakke om det i fortid. Er kulturen internt blitt bedre nå som selskapet er under enda mer press? Hvem vet, men det tviler jeg på.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk

Kan høres sannsynlig ut, inntil man leser interne dokumenter der ingeniører godter seg over hvordan de lurer idiotene i FAA. Hvordan folk som påpeker problemene med MCAS blir ignorert og hvordan ledelsen sier det ikke under noen omstendigheter må ende med simulatortrening. Listen er lang. Det er vel ikke helt 'Boeing er slemme", men ikke så langt unna det heller. Some bad people made some bad decisions hadde vært mer korrekt.

Forsåvidt ikke noe vits å snakke om det i fortid. Er kulturen internt blitt bedre nå som selskapet er under enda mer press? Hvem vet, men det tviler jeg på.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk

Jeg er langt paa vei enig, @Someone det er vel ikke «Boeing er slemme» - men en meget daarlig kultur i Ledelsen som presset ut Good People og ikke var i stand til / oensket aa ha den kjerne viktige kommunikasjonen med egne «Engineers» og med kundene. Det var en ledelse som hverken lyttet eller forstod markedet (litt som Steve Balmer’s utsagn om iPhone i 2007 «It will be gone in 6 Months» )

I likhet med de fleste fly ulykker er det ikke en aarsak, men en serie av aarsaker som over tid utviklet seg til « a not so Perfect Storm». FAA er en stor del av problemet eller aarsaken til at veldig galt gikk vaerre og altfor mange liv gikk tapt. Over de siste aarene har det vaert politiske beslutninger som strippet FAA for ressurser og kompetanse - sammen med lobby virksomhet fra Industrien foerte til at reven endte opp med aa vokte hoensehuset - a real fustercluck.

@Alpha - Siden dette er en lite fabrikk rett oppe i gata fra der jeg bor :D vet jeg litt om hva som skjer, at vi var paa seiltur noen dager sammen med den nye Kvalitets Direktoeren for Boeing - gav jo foede for ca 20 Flypodden med informasjon :p Det er en stor jobb aa faa snudd denne utviklingen - men det viktigste er at man har virkelig anerkjent at man har alvorlige problemer (ikke «Pandemien er over for denne gang:p» ) Det som gjoer meg optimistisk er at Boeing i svaert stor grad henter inn ny ledelse utenfra - og en ting laerte paa seilturen er hvor tett Flyfabrikkene’s ledelse samarbeider, de kjenner hverandre svaert godt og treffes regelmessig - mange av dem har faktisk ikke bare samme utdannelse - men faktisk graduert sammen fra samme Universitet - samme aarskull.

Mange av oss her paa forumet har jo sett med egne oeyne hvordan Boeing tok tak - flyttet engineers ned paa gulvet rundt 787’ene (skrivebordene stod under og rundt flyet) - blir man kvitt raaten i ledelsen saa vil Boeing komme tilbake - og det er en utvikling Airbus, Embrummer med flere oensker.

Bloomberg har en reportasje om samme tema. Et sentralt poeng er at bedriftskulturen ble gradvis endret, ikke over år, men over tiår. Det startet med oppkjøpet av McDonnellDouglas, fortsatte med flyttingen av hovedkontoret fra Seattle til Chicago og ble videreført med å skille ut det man på det tidspunkt mente ikke var kjerneområder i selskapet. I tillegg kom et omfattende program for tilbakekjøp av aksjer. Kulturen og fokuset var dermed endret over lang tid. Når da Airbus kom med sin 320neo var Boeing på defensiven og måtte raskt svare med det som ble 737MAX for ikke å miste AA som kunde.

https://www.youtube.com/watch?v=EESYomdoeCs

… og at kulturen i McDD var en helt annen vet alle vi som var med på introduksjonen av MD90. Det var McDD-lagerfrakker å se på Koksa i lang tid. Disse rettet opp defektene som kjerrene ble levert med.

Og McDD drev vel stort sett de siste 25 årene som eget selskap å oppgraderte eksisterende modeller i stedet for å komme opp med noe nytt

The Case Against Boeing på Netflix ( 737 MAX)

For de som har Netflix.......
https://www.youtube.com/watch?v=vt-IJkUbAxY

A searing investigation of a once-iconic company and its tragic failures, DOWNFALL: The Case Against Boeing exposes how Wall Street’s influence and Boeing’s crumbling internal culture resulted in two historic plane crashes, 346 fatalities, and a shocking cover-up

Re: The Case Against Boeing på Netflix ( 737 MAX)

Sett den.

Klassisk eksempel på hvor de kommersielle hensyn kommer før alt annet og alt skal ties i hjel etterpå.
Money talks.

FQTV

Så filmen i går, og ble litt sjokka av MDD folkets innstilling.

Sånn går det ofte når ledelsen går fra å ha en teknisk og kvalitets fokus som det viktigste, til å få inn økonomer som har fokus på helt andre ting. Overskudd og børs blir det virkelige målet og man sparer på feil steder for å få det til.

For noen år siden så jeg en tilsvarende film om Nokia som var ledende i mobiltelefoni, men glapp på smart telefon, og blårussen derfor kjørte dem i grøfta. Noen ingeniører var ikke enig og lagde operativsystem og telefon som kunne ha reddet dem, hvis ikke de hadde blitt kjøpt opp av Microsoft.

Samme med gale veivalg i Norsk Data noen år før det. Konk.

Men det er en viktig forskjell. Valgene som ble tatt av styre og ledelse, var ikke en direkte årsak til at mange mennesker døde. Feil og shortcuts i luftfarten får helt andre følger enn at selskap går konk.

Åssen ser dette ut i dagens Boeing?
Er det foretatt noen grep i ledelsen og bygging av ny kultur fra bunn?

Back