• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FAA / CPL - Krav til fargesyn?

Speedbird

ScanFlyer Gold
Kom over denne siden:
http://www.leftseat.com/FAAforms.htm

Under fargesyn står det både for PPL/CPL/ATPL:
Ability to perceive those colors necessary for safe performance of airmen duties.

Betyr dette da at man kan være fargesvak på rød/grønn og oppfylle kravene til disse klassene?

I Norge blir man som fargesvak nektet å fly VFR Natt med PPL-A, og om jeg har tolket reglene riktig kan man se langt etter CPL/ATPL.
Altså er eneste sertifikat-mulighet som fargesvak PPL-A VFR Dag.

Oppsummering av mine spørsmål:
- Oppfyller man de medisinske kravene til CPL i USA selvom man er fargesvak?
- Noen her som kjenner til om det er mulighet for disp. for minimum VFR Natt / ATPL i Norge?
 
Speedbird - du som er i Forsvaret burde vel kunne få svar på det ved deres egen avdeling Flymedisinsk senter på Universitetet i Oslo. Du kan jo skrive en artikkel i samme slengen så du får kjøregodtgjørelse for turen ;)
 
Du blir ihvertfall ikke flygeleder uten normalt fargesyn. Har hørt om flere som har falt ut allerede i innledende opptaksprøver på grunn av dette.
 
Back
Top