F50-ruter i Norge

thbergseng

ScanFlyer Blue
Hei!

Da jeg er veldig fan av å fly litt nostalgiske ruter i simulator både on- og offline ønsker jeg å spørre om noen har noen erindringer/tabeller om ruter som ble flydd med Fokker 50 her til lands. Tenker da evt. flightnummere osv. SAS, NAS og Busy Bee er alt svært aktuelt her.

På forhånd takk.

Tor-H
 
F.50 ble brukt ganske mye i Norge, SAS Commuter (Norlink) fløy vel bare F.50 mens de holdt på i Nord-Norge rundt 1990, ellers hadde du SAS Eurolink som fløy til København fra bl.a. Stavanger og Bergen.

Et par eksempler:
SK2334 Bodø-Evenes-Tromsø med SAS Norlink.
BU254 Trondheim-Kristiansund-Molde-Bergen, fløyet av Busy Bee.

NAS fløy jo mange Braathens-ruter utover 1990-tallet, de var f.eks. flere ganger daglig på Kjevik fra Stavanger og Bergen. (Fornebu-Kjevik gikk alltid med 737)
 
EuroLink fløy også FBU-GOT og -HAU. Siste avgang fredag med aviser og setecontainere var alltid en favoritt ... not. :D

Busy Bee fløy også periodevis disse rutene.
 
Nordlink fløy mye rart oppe i nord. De hadde ruter fra Tromsø til Trondheim med stopp underveis 1-2 steder. (typisk BOO, BDU, EVE). De fløy også mellom Tromsø og Finnmark og da særlig til Lakselv og Kirkenes, men også ALF hadde sine ruter i perioder. De hadde om jeg husker riktig en rute fra TOS-ALF-LKL-KKN på ettermiddagen og motsatt vei om morgenen. Jeg tok den fra ALF til KKN via LKL noen ganger. Strekket fra ALF til LKL må vel være Norges korteste rute mellom to større flyplasser. Great circle mapper sier 61 km. Langs landeveien er det rundt 175 km. F50 rutene i Finnmark og Troms holdt på til i allefall slutten av 90 tallet.
 
Har lagt ved Norlink sine ruter ut og inn av Bodø i 97/98.
 

Attachments

  • 177958088.jpg
    177958088.jpg
    82.2 KB · Views: 407
  • 499952645.jpg
    499952645.jpg
    83.5 KB · Views: 409
Til slutt var det vel bare kystrutene fra BGO (ink KRS) som etterhvert ble gitt bort til WF. Samt OSL-KSU?
 
Det gikk mye frem til minst slutten av 90-årene i nord. Jeg var i militæret i 97-98 og fløy SAS F-50 på TOS-BDU (denne fortsatte til EVE og BOO), BDU-BOO, EVE-BDU (også del av en rute med flere stopp). Jeg fløy også TRD-TOS nonstop med Fokker. Dessverre fløy jeg aldri Fokker med NAS el Busy Bee.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis jeg husker riktig så vant NAS et anbud med Fokker 50 mellom TOS og LKL like før de startet opp med jetflyene sine. Jeg tror de rakk og fly litt på den ruten før de sa opp anbudet for å fokusere helt og holdent på jettrafikken de var i ferd med å bygge opp.
 
Hvis jeg husker riktig så vant NAS et anbud med Fokker 50 mellom TOS og LKL like før de startet opp med jetflyene sine. Jeg tror de rakk og fly litt på den ruten før de sa opp anbudet for å fokusere helt og holdent på jettrafikken de var i ferd med å bygge opp.
Det stemmer, men det var ANX-TOS og TOS-LKL. De hadde hjemmebasen sin på på ANX. I tillegg fløy de noe før det SVG-NCL for egen regning uten at det var noen suksess.

Det er jo kjent at SAS betalte dem ut av kystrutene de hadde fløyet for BU siden oppstarten, det var jo til KRS, SVG, HAU, MOL, AES og KSU fra BGO og TRD i tillegg til KSU-OSL. Disse rutene var jo, med unntak av KSU-OSL, en "arv" fra Busy Bee.
 
En stormfull vinter på tampen av 80-tallet gjorde den flertallet av flyvningene mellom FBU og Haugesund.
Minnes det som at vi aldri kom oss opp over tåka og mørket og ut av turbulensen, og at de flyvningene som gikk med DC-9 alltid var en lettelse.
 
Last edited:
Busy Bee opererte den militære flyruten FBU-KRS-SVG-BGO tur/retur flere dager i uken med F.27 frem til Forsvarets flyruter ble avviklet i 1993. På enkelte dager mot slutten av perioden ble F.50 benyttet. Busy Bee fløy også militære tilbringerruter i Nord-Norge til/fra BDU (KKN, LKL, ALF, TOS, EVE og ANX (også BOO kun mandag og fredag)), men jeg kan ikke huske at F.50 noen gang ble benyttet på disse militære rutene.

Espen
 
Last edited:
En stormfull vinter på tampen av 80-tallet gjorde den flertallet av flyvningene mellom FBU og Haugesund.
Minnes det som at vi aldri kom oss opp over tåka og mørket og ut av turbulensen, og at de flyvningene som gikk med DC-9 alltid var en lettelse.

Pendlet i to år på den tiden FBU-HAU. Av og til var det sågar F.27 også. Tiltredes!
 
Det var totalt 9 fly. 8 -600 og en -200 (LN-RNX).

Espen

Har du årstall(ene) disse kom inn og gikk ut av SAS-flåten?

Anekdote på sidelinjen: Internt i SAS, som siden Convair’en forlot flåten i 1974, hadde vært et rent jet-selskap i mange år, ble besetningen på F.27 bare omtalt som «sagbruksarbeiderne»:D
 
Ikke rart ... Den høres jo ut som en kappsag. Svært karakteristisk lyd.

Indeed. Før de tok til vettet og lagde RB211 var Rolls Royce aldri kjent for støysvake motorer. Tvert i mot. Det skal dog sies at Dart-motoren var et mesterstykke for sin tid og både Viscount og Friedship solgte i bøtter og spann.
Mener å huske en av ingeniørene -eller var det selveste George Edwards?- ble spurt om den mildt sagt infernalske motorstøyen og svarte
«Yes, I’m sure we could have made it somewhat quieter. If we’d wanted to.»
 
Back
Top