F28

sk931

ScanFlyer Rusty
Men det er en tidligere Linjeflyg/SAS F28 nemlig 11236 SEDGS

http://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=&picid=2376

Hilsen
Ole
 
Gikk DGS rett til Air Tanzania fra Air Botnia, eller har den vært noe annet sted i mellomtiden?
 
Mig bekendt bleve en del af disse F28 solgt til et sydafrikansk selskab
og denne er da ogsaa lejet fra noget der skulle hedde Air Quarius

Hilsen
Ole
 
Originally posted by Falcon
Gikk DGS rett til Air Tanzania fra Air Botnia, eller har den vært noe annet sted i mellomtiden?
SE-DGS flög sista flygningen för Air Botnia 30 maj 2001 som KF512 STN-BGO-HEL och ferryflögs 31 maj 2001 som KF9285 HEL-WOE. Den testflögs 13 september 2001 i WOE som SK9142 och hade då TT 32010 timmar / 41207 cycles. Den avfördes 27 september 2001 ur det svenska registret och såldes samma dag till Rossair City Hopper Pty. Ltd. som ZS-JES och levererades från WOE 30 september 2001. Den opererades av Airquarius Aviation och syntes ofta i nyhetsprogrammen i television då den flög för UN i Afganistan. Den registrerades officiellt på Airquarius Controls Pty. Ltd. 7 april 2003 och flög för SA Express i deras färger från augusti 2003. Den uthyrdes i september 2004 till Royal Jordanian Airlines, registrerades officiellt på Marble Gold 40 Pty. Ltd. 16 februari 2005, avfördes ur det sydafrikanska registret 4 april 2005 då den blev 5H-MVK hos Air Tanzania.
 
Det er vel hva man kan kalle et utfyllende svar, Rolf. :devot:

Du har kanskje den maskinen i loggboken, du også?
 
Det var SASfarger på den når jeg begynte på F-28.
Sista flygning i trafik i Linjeflygs färger 26 juni 1993 SK2057 OSD-ARN , ferry 28 juni 1993 SK9750 ARN-EIN , ommålad i SAS färger , ferry 7 juli 1993 SK9751 EIN-ARN, i trafik 8 juli 1993 SK6026 ARN-UME
 
Back
Top