• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

F-22 Raptor er operativ

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
F-22A Raptor goes operational

LANGLEY AIR FORCE BASE, Va. (AFPN) -- Crew chief Staff Sgt. Adam Murtishaw guides an F-22A Raptor into its parking space after a Dec. 14 mission. The 27th Fighter Squadron earned initial operating capability today, which means the stealth jet is combat ready. Sergeant Murtishaw is with the 27th Aircraft Maintenance Unit. (U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Ben Bloker)

Hele saken: http://www.af.mil/news/story.asp?storyID=123013572
 
Datafeil hos F-22

Flere datasystemer brøt sammen da F-22 for første gang førsøkte å krysse datolinja. Alle navigasjon og kommunikasjons systemer brøt blant annet sammen. Nei det var ikke noe "Y2K-virus", men ret og slett at softwaren ikke taklet å då fra 179,9 grader vest til 180 grader øst

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/27/493430.html
 
Originally posted by LN-KGL

Likte spesielt den siste kommentaren

så USA har god tid til å lære flyet å forstå at jorda er rund
:colgate: :lol: :wow:

We've got the tools! If it ain't flat,we'll MAKE it flat!

Like før man hørte et 10 milliarders plask i "the American lake"?
 
Det er vel kun ett utrykk som passer i en slik situasjon:





ss_homer%20-%20doh%202.jpg
 
VGs kommentar til F-22 sine problemer..


VG's artikkel

Spesielt forsøkene på å trekke paraleller til F-16 er jo noe pussige hvis man kjenner litt til hvordan systemene henger sammen og ikke minst IKKE henger sammen.....
 
Originally posted by Wingnut


VGs kommentar til F-22 sine problemer..


VG's artikkel

Spesielt forsøkene på å trekke paraleller til F-16 er jo noe pussige hvis man kjenner litt til hvordan systemene henger sammen og ikke minst IKKE henger sammen.....

Vel.

Når F16 snurret på rygg ved passering av ekvator og F-22 går bananas ved passering av datolinjen, er det vel unektelig en viss paralell der. Og paralellen heter antakeligvis programeringfeil/datatrøbbel/fingerfuckup, uansett hvordan systemene henger sammen og hvordan de IKKE henger sammen.
 
Originally posted by Nick Figaretto

Originally posted by Wingnut


VGs kommentar til F-22 sine problemer..


VG's artikkel

Spesielt forsøkene på å trekke paraleller til F-16 er jo noe pussige hvis man kjenner litt til hvordan systemene henger sammen og ikke minst IKKE henger sammen.....

Vel.

Når F16 snurret på rygg ved passering av ekvator og F-22 går bananas ved passering av datolinjen, er det vel unektelig en viss paralell der. Og paralellen heter antakeligvis programeringfeil/datatrøbbel/fingerfuckup, uansett hvordan systemene henger sammen og hvordan de IKKE henger sammen.

Jeg var kanskje litt upresis i mitt innlegg. Det jeg mener er at de F-16 episodene som trekkes frem, ikke kan brukes som eksempler/paralleller til software problemene som F-22 tydligvis strir med..
Hendelsen med en F-16 som etter sigende skal ha flikket ved passering av ekvator skal ha skjedd i simulator og var sannsynligvis et simulatorproblem mer enn et "real" F-16 problem og understellssystemet i F-16 er et meget enkelt oppbygget elektrohydraulisk system absolutt fritt for software.
 
Back
Top