• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

F-16 over Oslo

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Nå har det gått et par bråkebøtter over et sommerstille Oslo. Noen som vet hvorfor?

Replying to Topic 'F-16 over Oslo'

Jeg vet ikke, lurer på det samme selv. Gøy er det uansett at de kommer. Det var en overflygning av to F-16 på torsdag ettermiddag også.

De drev i går ettermiddag også.. Echo Golf 14 og Dolly 30 - førstnevnte dro av en lowpass forbi tårnet på OSL..

:up:

Jeg snakket med en kar i flyklubben på Hamar. Han hadde hørt at F-16 skulle vise seg fram i lufta over Starmoen (GAP-arrangement) ved 18-19-tiden lørdag. På det tidspunktet var jeg på vei sørover E-6, så jeg vet ikke om det skjedde.

På torsdag var samboeren og meg på Mølen i Larvik og fikk to F-16 i formasjon low- level over oss! Hørte at de drev trening i området mellom Mølen og Jomfruland. Sikkert angrepsøvelser. Hørte etterbrenneren ble slått av og på i ett sett. Hadde ikke kikkert, så jeg klarte ikke å se dem annet enn når de passerte.

De gjorde en runde i Rygge-traktene på torsdagen også.

Echo Golf er vel scramble-øvingsflight? Tipper de øver i å intercepte passasjerfly eller småfly i nærheten, sånn med tanke på at luftrommet mest sannsynlig kommer til å bli stengt over Oslo.

Kun en gjett, men det ligger jo i tiden.

EG-14 er ett helt vanlig øvelses callsign som brukes flittig.

Dolly 30 er en av testpilotene fra Kjeller.
Hotscramble callsign er EG-01/02/03/04,

Jeg så og hørte nevnte fly over Oslo lørdag natt. De gikk over østkanten, jeg så dem fra Hasle og hadde ganske stø kurs nord/nord-øst. Kunne nesten se ut som de skulle til Kjeller utifra kursen.

Originally posted by atck

Echo Golf er vel scramble-øvingsflight? Tipper de øver i å intercepte passasjerfly eller småfly i nærheten, sånn med tanke på at luftrommet mest sannsynlig kommer til å bli stengt over Oslo.

Hvorfor skal man stenge luftrommet over Oslo? Er det noe spesielt på gang, eller ...?

Originally posted by TOS

Originally posted by atck

Hvorfor skal man stenge luftrommet over Oslo? Er det noe spesielt på gang, eller ...?

Jeg så det var noe greier, lurer på om det var høringsutkast fra LT, om at man skal ha en no-fly-zone, altså forbudsområde, over slott og storting. Er ikke sikker på omfanget. Husker ikke heller om det var forslag eller en reell høring.

K

Back