F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Someone

Moderator
Medlem
F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Et F-16 som ble fanget av bremsevaieren knakk nesehjulet under landing på BOO i formiddag

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10149078
Da et F16 fly skulle lande ville ikke bremseskjermen utløse seg. Bodø lufthavn har da et reservesystem der de spenner en vaier over rullebanen for å bremse flyet, sier Nilsson.

Et par amatørspørsmål:
Er det meningen av nesehjulet skal knekke selv om det havner i vaieren?
Er bremsene til de norske F-16 så dårlige at det selv i BOO blir utfordinger når skjermen ikke funker?
 
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Fra min tid der oppe mener jeg å huske at det var heller skjeldent bremseskjermen faktisk brukes
 
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Det var hvistnok ikke meningen at wiren skulle brukes, så her har det nok skjedd en liten tabbe. Store skader på flyet, men piloten er uskadd.

Normalt sett brukes hverken skjermen eller wire. I min tid var ikke bakkemanskapene veldig fornøyd nå de måtte pakke skjermen etter bruk, for å si det sånn.

http://www.an.no/nyheter/article7077447.ece
 
Last edited:
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

I min på flystasjonen ble bremseskjermen stort sett kun brukt når det var en nødsiduasjon eller at den hadde nådd due-date så tviler på at det har vært problemer med den.
Noen som klarer å utifra bildene å se hvilken maskin/fly det er snakk om? (HaleNr.)
 
Last edited:
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Vaieren skal ligge i spenn noen cm over rullebanen slik at "Arresting Hook" kan gripe tak i den ved behov. Piloten feller kroken ut med en bryter i cockpit hvis det er absolutt nødvendig. Nesehjul skal fint rulle over vaieren.

For å spekulere litt så kan det være at vaieren ikke lå i spenn..?
 
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Stod og såg på. To stk. inn for landing, fyrstemann landa tidleg og hardt, spratt opp i lufta, og deisa nedpå igjen med nasehjulet fyrst. Nasehjulet gav etter, og gnistspruten stod. Såg ingenting til wire frå der eg stod, men vil tru denne var årsaka til at flyet bråstoppa like etter. Piloten klatra ut, og brannbilane kom fort til og skumla asfalten rundt flyet.
Fra Information Alfra på Facebook.

Jeg skal ikke spekulere i noen grunn, men det er bra at alt gikk bra med piloten.
 
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Er vel en ting å aktivere den og ha den klar, en annen ting å faktisk bruke den
 
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Og skaden er såpass dyr å reparere at flyet kan bli skrotet

http://www.an.no/nyheter/article7079582.ece

F16-flyet som fikk skader på nesehjulet under en landingsøvelse i Bodø, kan være så gammelt at det ikke er bryet verdt å reparere det.

Jagerflyet fikk betydelige skader da et ledd på nesehjulet knakk under landingen torsdag. Nå må Forsvaret vurdere om flyskroget er i god nok form til at kostnadene ved en reparasjon lar seg rettferdiggjøre.
 
Last edited by a moderator:
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Noe for flymuseet da?
Etter at alt som er av verdi er tatt ut da...
 
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Flyet skulle uansett fases ut i løpet av året så konsekvensene er ikke så store.

Vi skal jo fase ut F-16 over tid, og vi skal fly mindre med F-16 framover, så det gjør at vi ikke kommer til å trenge alle flyskrogene fremover. Sånn sett vil jo noen fly bli faset ut med tiden, og dette er et av de flyskrogene vi da vil fase ut.

http://www.nrk.no/nordland/ulykkesfly-skulle-skrotes-uansett-1.11452298
 
Re: F-16 knakk nesehjulet på BOO (2/1/14)

Fra min tid der oppe mener jeg å huske at det var heller skjeldent bremseskjermen faktisk brukes

Sjermen ble brukt stortsett ved behov eller når den måtte byttes ut og pakkes om.. hver 7 dag var reglen da jeg var CCA for 20*skrekkågru* år siden..
 
Back
Top