EWR-OSL-EWR UA og SK Economy Plus og Economy Extra

  • Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
EWR-OSL-EWR UA og SK Economy Plus og Economy Extra

Strekning: EWR-OSL
Selskap: United
Flytype: 757-200
Klasse: Economy (plus)
Flytid: 7:25

En tur hjem fra New York til Oslo skulle det bli. Turen var bestilt med utreise på UA og retur på SK. Hvert selskap har sine fordeler, se nedenfor. Jeg har kun bilder fra utreisen.

Etter en dag på jobb ble klokken litt over 17 og jeg grep kofferten og jeg gikk mot subway’en og tok den til Penn Station. Det ble litt venting før neste New Jersey Transit med overgang til AirTrain skulle gå. Toget gikk tidsnok, men AirTrain hadde reduserte avgangstider. Heldigvis er Terminal C den første man kommer til. Jeg gikk en etasje ned og sjekket inn på Premier check-in som det nå heter etter fusjonen med UA. Jeg hadde valgt et sete i Economy plus på nettet, hvilket kun betyr bedre benplass hos UA. Prioritylapp ble også klistret. Tre fordeler av å ha sølvkort var da allerede benyttet, og den fjerde kom da jeg kunne bruke ”priority security line”. Priority Pass gir dessverre ikke lenger adgang til UA lounger, men men. Det var kun kort tid til ombordstigning skulle begynne og jeg leverte derfor fra meg min hvite visumlapp i skranken ved utgangen.

Ombordstigning skjedde ikke etter soner, kun for folk med små barn og de med behov for assistanse ble bedt om å gå om bord først, deretter kunne røkla gå om bord. Jeg slog meg ned på første rad på Economy. Det var fullt lengst bak, 3-4 ledige seter foran og en hel del ledig på Plus radene. Mange spurte om de kunne sette seg på de fremre øko-radene, men flyvert(inn)ene sa at det måtte betales ekstra for disse og folk satte seg da på sine anviste plasser. Bra av personalet å være oppmerksom på dette tenkte jeg, men like etter avgang kom et par og satte seg ved siden av meg uten å spørre om det var greit og la ting jeg hadde i setet ved siden av på gulvet. Ingen fra personalet sa noe, og jeg hadde ikke lyst til å være kjip og si ifra. Uansett, jeg synes FAs bør si ifra her, da man får disse setene fordi man er en god kunde eller har betalt ekstra for dem. Setene er ok, men dårlig recline. Benplassen er super på Eco Plus.

Maten var biff eller kylling, og smakte helt ok. Jeg kjøpte også en rødvin for syv dollar. En alkoholdig drikke kunne vært gratis for kunder i Eco Plus og med status. Tidligere fikk CO kunder med Chase/Continental kredittkort rabatt, men dette er det også slutt på. En liten salat, brød og dessert lå også på brettet. Godkjent, men heller ikke mer. Etter måltidet tok jeg flysokker på og så en film før ca. tre timer i drømmeland ventet. Da jeg våknet stod ”måltid” nr. to foran meg. En croissant og litt frukt. Ikke det helt store, men det gikk da ned. Vi landet på tid, og jeg var blandt de første i passkøen. Noen flasker ble kjøpt mens bagasjen fortsatt var i anmarsj. Prioritybagasjen kom som den skulle og jeg satt snart på flytoget.

Strekning: OSL-EWR
Selskap: SAS
Flytype: A-330
Klasse: Economy Extra
Flytid: 7:45

Jeg hadde fått avslag på grått papir på oppgradering til business via Optiontown dagen før avreise. Ved check-in bad jeg om å oppgradere for poeng og en forespørsel ble lagt inn, men damen i skranken sa det ikke så lyst ut. For første gang benyttet jeg fast-track på OSL. Først stod det "ikke adgang" på scanneren, men vakten brukte en annen scanner uoppfordret og saa da "vær så god". Turen gikk innom YoSushi for første gang og det var ganske bra, men kanskje litt for dyrt for hva man fikk. Det var virkelig mange mennesker på Gardermoen og det fremstod som overfylt mellom alle byggeprosjekter og nye butikker. Ved passkontrollen var det uansett lite kø. Man ”boarder” når man går inn i gateområdet og når man flyr SAS slipper man alle sikkerhetsspørsmålene ved check-in og ved utgangen. Ombordstigning ble annonsert og det var førstemann til mølla, m.a.o. intet opprop etter klasse, status, rader eller spesielle behov. Jeg satte meg på første rad på Eco Extra. Folk kom sakte men sikkert om bord og det var stinn brakke i alle klasser. Flertallet om bord var nok nordmenn, men Sverige og Danmark var også godt representert, pluss en del amerikanere så klart. UA og Thai stod på hver side av SKs A-330 (i Star bemaling). BA og Turkish stod også på Non-Schengen Avgangen var presis som en sveitsisk klokke. Benplassen er svært bra og setene er gode, men jeg skulle ønske man kunne lene seg litt lenger tilbake.

Mannskapet var godt voksent men var svært hyggelige og gjorde en god jobb. De begynte med å gi oss et comfort-kit. Deretter kom drikkevognen og man får streng beskjed om å bestille all drikke til før og etter maten, unntatt kaffe og te, med en gang. Jeg bestilte litt deilig boblende fra et ikke ukjent fransk distrikt og hvitvin. Jeg hadde forhåndsbestilt et sjømatmåltid, og sei med en salat med krepsehaler kom på brettet, samt brød og en fruktsalat ble servert. Det smakte riktig bra. Mellom måltidene ble det servert vann, men ikke noe annet. Det er for dårlig i Eco Extra. Måltid nummer to var to rugbrødsmørbrød med laks og krepsehaler. Det var det samme som de andre fikk og det beste ”nr. to måltid” jeg har hatt på lenge. Jeg fikk også med meg noen filmer, og takk og lov for AVOD i Eco Extra. Hvor komplisert er det å innføre dette på Eco også?

Toll og innreisepapirer ble delt ut av personalet og vi fløy en runde over New York før vi landet mot nord på Newark.

En bra levert tur fra SAS. Det virker jo som ruten går bra, for her var det fullt og der virker som belegget er bra jevnt over ut ifra andre rapporter og avisartikler. Jeg håper UA og SK begge kan opprettholde sine ruter på OSL-EWR. Begge selskaper leverer og flyr som oftest på tid, men noen forbedringer kan det bli, særlig på service om bord. På bakken er det stort sett bra.
 

Attachments

  • photo3.JPG
    photo3.JPG
    90.2 KB · Views: 1,440
  • photo2.JPG
    photo2.JPG
    101.6 KB · Views: 1,430
  • photo5.JPG
    photo5.JPG
    120 KB · Views: 1,420
  • photo6.JPG
    photo6.JPG
    122 KB · Views: 1,410
  • photo4.JPG
    photo4.JPG
    95.7 KB · Views: 1,399
  • photo1.JPG
    photo1.JPG
    83.3 KB · Views: 210
Last edited:
Takk for fin rapport. Virker utrolig kjipt av SAS med all drikkebestilling før maten. Trodde ikke det var sånn før? Ihvertfall ikke i Extra. Nå har jeg riktignok knapt flydd langt med SK på 2-3 år, så de har jo hatt god tid til å endre seg. Men kjipt er det isåfall på en dagflight.
 
Takk for fin rapport. Virker utrolig kjipt av SAS med all drikkebestilling før maten. Trodde ikke det var sånn før? Ihvertfall ikke i Extra. Nå har jeg riktignok knapt flydd langt med SK på 2-3 år, så de har jo hatt god tid til å endre seg. Men kjipt er det isåfall på en dagflight.

I Extra kan du jo bestille utover måltidene også -- det gjorde jeg senest i januar. Jeg har alltid forstått henstillingen om å bestille all drikke til måltidet som kun Eco?

Takk for fin rapport!
 
I Extra kan du jo bestille utover måltidene også -- det gjorde jeg senest i januar. Jeg har alltid forstått henstillingen om å bestille all drikke til måltidet som kun Eco?

Ja, var det jeg også mente å huske.
 
I Extra kan du jo bestille utover måltidene også -- det gjorde jeg senest i januar. Jeg har alltid forstått henstillingen om å bestille all drikke til måltidet som kun Eco?

Takk for fin rapport!

Man kan bestille utenom, men de sa klart ifra at drikke før og under måltidet burde bestilles med en gang. Cognac o.l. kunne bestilles sammen med kaffen, men det skulle jeg uansett ikke ha.
 
Takk for at du tok deg tid til a skrive en veldig fin og ikke minst interessant rapport. Den ble og vil bli studert noye. Undertegnede har fortsatt ikke bestemt om det er UA eller SK som skal brukes paa forste tur til Usa om en droy maaned. Er det lov aa sporre hvordan du bestilte for aa faa en vei med hvert selskap? Uten aa bruke de ublu enveisprisene begge selskapene har?
 
Takk for at du tok deg tid til a skrive en veldig fin og ikke minst interessant rapport. Den ble og vil bli studert noye. Undertegnede har fortsatt ikke bestemt om det er UA eller SK som skal brukes paa forste tur til Usa om en droy maaned. Er det lov aa sporre hvordan du bestilte for aa faa en vei med hvert selskap? Uten aa bruke de ublu enveisprisene begge selskapene har?

Det er klart det er lov til aa spoerre om det. Jeg bestilte via www.wideroe.no Om du ikke faar opp en passende pris eller kombinasjon kan du bruke chat funksjonen ETTER at du har gjort en bestilling for endringer. Det er alltid mulig aa avbestille innen 24 timer etter bestilling. Wideroe.no har super service paa chat-funksjonen og saa book i vei.
 
Takk for en flott rapport :)
men like etter avgang kom et par og satte seg ved siden av meg uten å spørre om det var greit og la ting jeg hadde i setet ved siden av på gulvet. Ingen fra personalet sa noe
Utrolig kjipt av UA å ikke avvise de som setter seg på + setene, har sett/hørt om flere tilfeller. Neglisjerer sitt eget produkt?
Jeg hadde forhåndsbestilt et sjømatmåltid
Er ikke SKs regler slik at du ikke kan oppgradere om du har forhåndsbestilt måltid?
 
Takk for en flott rapport :)

Utrolig kjipt av UA å ikke avvise de som setter seg på + setene, har sett/hørt om flere tilfeller. Neglisjerer sitt eget produkt?

Er ikke SKs regler slik at du ikke kan oppgradere om du har forhåndsbestilt måltid?

Har ikke sett den siste meldingen foer naa. Det er en interessant opplysning. Om det stemmer hadde jeg ikke bestilt et spesialmaaltid.
 
Burde jo strengt tatt ikke være noe stort problem så lenge man oppgraderer til annen klasse på samme flight
 
Burde jo strengt tatt ikke være noe stort problem så lenge man oppgraderer til annen klasse på samme flight

Spesialmåltidet er jo normalt ikke det samme i de ulike klassene.

Og om det skulle være noen tvil, special meal requests gjør også sjansene for op-up lik null. :)
 
Back
Top