Evakueringsflighter og spesielle cargoflighter under Corona

Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger (SAS)

Turkish var visstnok på Oslo i dag med 773. Noen som vet mer om dette og hvorfor denne kom via Kiev ?

Turkish var visstnok på Oslo i dag med 773. Noen som vet mer om dette og hvorfor denne kom via Kiev ?

Ren cargo flight. Har gjort dette nå et par ganger. Vet dog ikke hvorfor denne gikk via Kiev

Ren cargo flight. Har gjort dette nå et par ganger. Vet dog ikke hvorfor denne gikk via Kiev

Gjennomgående rutenummer, så trolig last til både Kiev og Oslo.

Re: Evakuerings flighter og spesielle cargo flighter under Corona

Denne gangen er vi i New Zealand. Bildet ble tatt før vi dro fra Christchurch isted. Står nå i Auckland med et passe boardingkaos før vi drar retning KUL for Crewskift. Ser ut til å bli fullt!

Attachments

• IMG-20200409-WA0045.jpg
    IMG-20200409-WA0045.jpg
    120.7 KB · Views: 1,354

Denne gangen er vi i New Zealand. Bildet ble tatt før vi dro fra Christchurch isted. Står nå i Auckland med et passe boardingkaos før vi drar retning KUL for Crewskift. Ser ut til å bli fullt!

Skikkelig maskerade. Går det greit å fly utenfor "allfarvei"? Fått noen aha-opplevelser på den sørlige halvkule, eller er det plankekjøring?

Widerøe's E2 LN-WEC er på tur fra Ängelholm til Yerevan og befinner seg akkurat nå over Svartehavet.

SAS har en A350 i Brasil for å hente hjem nordmenn (og evt. andre skandinaver). I skrivende stund er den på vei fra Natal mot Rio de Janeiro.
Iflg. Prositos skal den lande på OSL langfredag kl 09.10.

Skikkelig maskerade. Går det greit å fly utenfor "allfarvei"? Fått noen aha-opplevelser på den sørlige halvkule, eller er det plankekjøring?

Plankekjøring vil jeg si. Skal se om jeg får klipt sammen noe video bla. fra CHC til AKL. Lite trafikk for tiden, så det hjelper jo. Over Australia er det kjekt med Block clearance, f.eks. FL340-FL380. Kan fly optimal level hele tiden. Det som skjer i lufta og selve flygingen er ikke noe problem. Problemene oppstår på bakken :)

Etter hva jeg klarer å stave meg frem til på portugisisk, var denne evakueringen koordinert av Norges ambassade i Brasília og flighten inkluderte danske, svenske, finske og islandske statsborgere. Et bra nordisk samarbeid med andre ord!

Er det noen spesiell grunn til at det ser ut som det for det meste er flag carriers/nettverksselskap som utfører disse redningsmisjonene? (Austrian, Lufthansa i stedet for Eurowings,Germanwings - British Airways istedet for Ryanair - SAS og Widerøe i stedet for Norwegian etc etc?)

(**RED ANM siden det går sport i å lese spørsmål med fandens briller: Nei, dette handler ikke om at den ene er bedre enn den andre, det er en ren praktisk observasjon hvor jeg lurer på om det ligger f.eks myndigheter bak eller om det bare er ren tilfeldighet.)

I følge enkelte har visst sas vunnet et anbud der de er foretrukne selskap for å fly for staten. Men norwegian har også vunnet en del anbud for statlige selskaper/organer, i hele Skandinavia, så de er nok ikke 100% bundet til sas.
Det skal dog sies at det er vanskelig for DY å få 787 opp i lufta, siden det er få skandinaviske kabinansatte som flyr på dreamlineren, og de er basert på baser utenfor Norden.
Man skal heller ikke se bort ifra at staten betaler dårlig for disse flightene, og at DY derfor ikke ser på det som lønnsomt.

Last edited:
Pax reiser ikke gratis, så staten betaler vel ikkenoe for disse flightene, det danske reisebyrået tar ca 10 000 pr sete i økonomi fra Brasil.

SAS flyr til Islamabad i kveld med A350.

SK7032 OSL-ISB 23:30-08:50(+1) A359 SE-RSA
SK7033 ISB-OSL 11:00-14:55 A359 SE-RSA

Er det noen spesiell grunn til at det ser ut som det for det meste er flag carriers/nettverksselskap som utfører disse redningsmisjonene? (Austrian, Lufthansa i stedet for Eurowings,Germanwings - British Airways istedet for Ryanair - SAS og Widerøe i stedet for Norwegian etc etc?)

Jeg har lurt litt på det samme, men det kan være flere grunner. De har ofte flere flytyper i flåten, og blir derfor litt mer fleksible når det trengs spesielle løsninger. De har også mer sammensatte operasjoner til daglig, som kan gi nyttig erfaring når det skal gjøres spesielle operasjoner. Bilaterale avtaler som angir utpeker selskapene kan også gjøre ting litt enklere, antar jeg.

Back