• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Evakuering på Gardermoen

MartinL

ScanFlyer Dusty
Evakuering på Gardermoen

Passasjer fra Riga har sneket seg gjennom sikkerhetskontroll.

Fredag 15.12.2006, 17:02
oppdatert 17:04
(Dagbladet.no): Deler av Oslo Lufthavn Gardermoen er evakuert etter at en passasjer fra Riga har sneket seg utenom passasjerkontrollen, melder NTB.

Evakueringen har utløst kaotiske tilstander i terminalen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/15/486207.html

Re: Evakuering på Gardermoen

Utrolig at man kommer seg inn i terminalen...trodde ikke det var mulig. Hva med å ansette en ekstra person ved busstransport som kan passe på alle sauene..opps...mente passasjerene selvsagt.

Jeg vil faktisk gå så langt som igjen.. og kalle dette en Northport flause - det er de som tar imot maskinen.. måtte være Ramp og Trafikk som har ansvaret for at ingen passasjerer går "utenom". Det mystiske er dog hvordan denne passasjeren kom seg INN i selve terminalen uten kort.. som Hurum påpeker.

Er vel ikke bussjaføren som har det største ansvaret, problemet må jo ha oppstått når paxen skal ned trappa og ned til tarmac og buss.. her burde det HELT KLART og det skal også stå en rep fra handlingselskapet.

Er ikke sikkerhetskontrollen i Riga på EU standard? Må værte unødvendig å evakuere flyplassen for at en ikke gikk gjennom passkontroll.

Ikke bra at slikt skjer det kan vel alle være enig i. Jeg kom midt oppe i dette, hvor køene fylte absolutt hele innsjekkingsmrådet da jeg kom opp rulletrappen. Men du verden så raskt det gikk da sikkerhetskontrollen åpnet samtlige sluser igjen. Det tok mindre enn 20 minutter og nå er det nesten ikke kø igjen i det hele tatt, så jeg funderer på å rusle gjennom selv nå for å fortsette min reise nordover.

Det er litt flaut igjen dette. Har ikke NP så masse folk på flyene sine at en kan jo stå på gate og guide paxen til bussen

Forstår fortsatt ikke hvordan vedkommede kom seg INN i terminalen.....må jo være en sikkerhetsmangel på OSL:

Dette er jo det jeg jobber med, og min avdeling som koordinerer og legger dette opp...

Ved bussankomst på innland, fra schengen eller Non-schengen-land, så SKAL en representant fra handlingselskapet sørge for å sette opp sperrebånd og sørge for at pax'en går NED i buss og ikke inn... :angry:

Men Northport så sliter vi med at de/dere enda ikke har skjønt helt hvordan dette fungerer....Iallefall ikke de som sitter på ops'en til NP. Senest i går skjedde dette, men man fikk stoppet pax og dyttet disse i retning bussen. Ops'en hadde da til svar "Det kan jo ikke vi få gjort noe med nå". I tillegg kan det nevnes at vi gir selskapene beskjed i forkant av ankomstene, så dette ikke skal glemmes.

Hos SGS sliter vi med det samme, men på en annen måte, da det desverre alt for ofte skjer (og ja, sikkert pga høyt arbeidspress) at flyet møtes, broen kjøres på - og borte blir den som gjorde dette. Ofte glemmes også sperrebåndene.....

Og Servisair hadde også slike glipper, i ny og i ne :rolleyes: så det gjelder alle selskapene.

Nå har det blitt mye mere fokus på dette, nettopp pga de nye sikkerhetsbestemmelsene...

Men, med en skjerpings folkens, så BØR dette gå bra...:old

Og -- ALL ÆRE TIL NETTBUSS som sørger for busstransportene inne på området på Gardermoen.....De har reddet både OSL og selskapene ut av mang en knipe ved å løpe inn på "jakt" etter pax som går feil

:clap

Takk for oppklaringen rundt dette problemet ENGM RAMP. Bra at du passer på oss og flyplassen :up:

Hvordan ble denne hendelsen oppdaget?

Det er bra sikkerhet har høyest prioritet, men å evakuere terminalen ser jeg ikke nytten i når vedkommende har vert i sikkerhetskontroll på Riga flyplass.

Kan ikke se noe sikkerhetsrisiko i dette, utenom at myndighetene får et pass midre å kontrollere.

Mountaindew...

Det er SPESIELLT pga at Norge er med i Schengen, mens de baltiske landene og mange andre er NON-Schengen....

Det kan også gjelde flyplasser hvis sikkerhetssopplegg IKKE or godkjent, slik det pr. tiden er med CPH & BUD.

Hadde noen av disse kommet iland på Innland hadde det vært enda verre....Da måtte HELE terminalen blitt evakuert!

Så PASS GODT PÅ er dere snille dere som jobber på tråkka!

;)

Nå er det engang slik at NAS stort sett bruker innlandsparkering når de kommer fra utland, og bruker bussing til "terminal". Dette har de gjort siden de startet på OSL: Dette er en praksis andre selskaper også bruker. Den som kjører bro, skal også ut å losse flyet, samt få dette ut igjen på kort tid. Som oftes er det de som kjører bussene som følger med på paxen, og det er benyttet sperrebånd slik at paxen skal ledes ut fra bro til apron og ut til buss. At en pax kan komme forbi sperrebånd har skjedd mange ganger før, og OSL sikkerhet har blitt varslet uten at noen ting har skjedd. At de reagerte nå er vel at de må ha kjedet seg, eller ønsket store overskrifter i avsiser, medier forøvrig. Dette kommer til å skje igjen, og igjen så lenge flyselskapene har denne praksisen. Ikke noen Northport flause dette, det er slikt alle selskaper opplever i slike situasjoner.

Enig med deg Rampen...

Det skjer med alle handlingselskapene/flyselskapene.....Det er bare nå etter innskjerpinger på sikkerhetssiden, og artikkel 15, at det har blitt ENDA verre.....

Og at det kommer til å skje igjen? Å jada

Nå må jeg være litt dum og spørre om en ting..

Hvis en slik hendelse skjer igjen(eller når), har avreise stedet noe og si?

Vil det være samme tiltakene om vedkommende kom fra trondheim, som fra budapest?

(satt på spissen..)

Rune

Hei Rune...

Svaret er at BARE om det gjelder NON-Schengen origin's (avreisested) ELLER, og minst like strengt, om ikke strengere, om stedet maskinen kom fra ikke er godkjente av ESA, hvilket pr. idag hverken København eller Budapest er.....

Er dårlig på formuleringer, men håper det ga et klart svar!

Back