• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Europa er nå Electra-fri sone...

Turtle

ScanFlyer Gold
Europa er nå Electra-fri sone...

Da fant jeg en artikkel som omhandler søndag morgen når den aller siste luftdyktige L-188 Electra dro fra Coventry til sitt nye hjem i Canada. Dermed er det slutt på masser av eksos og lyden av fire sivile Allison turboprop motorer i Europa. Nå står der kun et par vrak igjen utenfor hangarene til West Atlantic og de blir neppe noen sinne luftdyktige igjen!

Artikkelen finnes her.
 
Re: Europa er nå Electra-fri sone...

En annen pensjonist som vekkes til livet er LH som skal ha en Super Constellation flyvedyktig.
 
Re: Europa er nå Electra-fri sone...

Da fant jeg en artikkel som omhandler søndag morgen når den aller siste luftdyktige L-188 Electra dro fra Coventry til sitt nye hjem i Canada. Dermed er det slutt på masser av eksos og lyden av fire sivile Allison turboprop motorer i Europa. Nå står der kun et par vrak igjen utenfor hangarene til West Atlantic og de blir neppe noen sinne luftdyktige igjen!

Artikkelen finnes her.

Trist.... En era er over. Savner den grumme lyden og de flotte flyene på Fornebu nord!!

Beste hilsen Espen
 
Re: Europa er nå Electra-fri sone...

En annen pensjonist som vekkes til livet er LH som skal ha en Super Constellation flyvedyktig.

Det er vel ikke en "Super Connie", men etterfølgeren "Starliner" LH holder på å sette i stand.
 
Re: Europa er nå Electra-fri sone...

Det er vel ikke en "Super Connie", men etterfølgeren "Starliner" LH holder på å sette i stand.

Det er selvfølgelig riktig, litt rask i labbene siden LH kaller de for Super Star.
 
Re: Europa er nå Electra-fri sone...

Da fant jeg en artikkel som omhandler søndag morgen når den aller siste luftdyktige L-188 Electra dro fra Coventry til sitt nye hjem i Canada. Dermed er det slutt på masser av eksos og lyden av fire sivile Allison turboprop motorer i Europa. Nå står der kun et par vrak igjen utenfor hangarene til West Atlantic og de blir neppe noen sinne luftdyktige igjen!

Artikkelen finnes her.
---
En æra er over. L-188 Electra ble produsert akkuarat i overgangen til jet, og sammen med noen vingebrudd (!) ble vel dette årsaken til at de tidlig ble utfaset fra pax-markedet (med noen unntak som Varig/Brasil etc..)
Men som cargomaskiner har de gått helt til de siste årene. Fred. Olsen hadde fem av disse til rundt 1997-98, og det var allerede den gang en utfordring å finne simulator for trening av crew. To sim. var operative den gang, en i Brasil og en i Seattle. Mange gode minner fra operasjoner på flyet;-)

Tally-Ho
 
Re: Europa er nå Electra-fri sone...

Helt korrekt. Buffalo-Joe har ingen planer om modernisering just yet. ;)
Veeel... i forhold til resten av Bøffelflokken (DC-3, DC-4, Curtiss etc) må vel Electra kunne kalles en modernisering... :)
 
Back
Top