Eurobonus - ny struktur på opptjening ?
Hva mener dere om dette ?
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1687644.ece
Hva mener dere om dette ?
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1687644.ece
Jeg er skeptisk, om målsettingen er å få lojale kunder.
Følgende utsagn er i så måte illustrerende: »Formålet er at sikre, at kunderne vælger SAS frem for lavpris-konkurrenterne,« siger John Dueholm.
Som et eksempel kan man ta en reise OSL-LON: I dag får du max 1200 poeng per vei. La oss si at man opprettholder det som maxgrense, men de som betaler lite for billettene får 1/10, altså 120 poeng per vei (jfr. diskusjonen i artikkelen om prisnivå på billetter i samme klasse ombord). Rekk opp hånden den som tror at en slik opptjening vil gi lojale kunder som alternativt kan velge lavpris-konkurrentene til SAS..... Hadde SAS derimot gitt godt med bonuspoeng selv til de som bestiller billlige billetter så ville faktisk bonusopptjeningen kunne bidratt til lojalitetsbygging (og kunder som er villige til å betale noe mer for billettene enn den prisen LCC'ene tar), og jeg kan vanskelig tro at det er dyrere for SAS å konkurrere med å gi bort bonuspoeng (hvor de selv kan styre uttaket) enn å konkurrere med lavere billettpris (som gir direkte negativ effekt i regnskapet).
http://www.boarding.no/art.asp?id=36384Jo mere passasjerene betaler for billetten - jo flere bonuspoeng skal de få. SAS planlegger store forbedringer i bonussystemet. - I fremtiden skal antallet av poeng svare til den pris kunden betaler for reisen, sier SAS-direktør John Dueholm.
Poenget for SAS er vel at Eurobonus ikke lenger fungerer for SAS. Eurobonus skal være et verktøy for å få kundene til å bruke SAS. Poeng-modellen har vel vært uendret siden prisene på reiser var helt anderledes enn dagens priser. Så har man prøvd å reparere på dette med å inføre f.eks 25% regel. Dette har ikke fungert. Nå vil man tydligvis prøve å bygge modellen på nytt. Jeg ser ikke noe problem med å gi poeng i forhold til pris. Og husk hvis de endrer modellen for opptjening kan de også gjøre noe med uttak.
TOS: 25% ble inført for å begrense kostnadene i Eurobonus. Prisene på reisene hadde falt alt for langt, samtidig som kostanden med poeng var like høy.
Dessuten så tror jeg vi skal glemme at Eurobonus skal være et program for alle. SAS bør spisse det mot de som reiser mye og glemme resten. De som er ut etter billige reiser og vurderer pris opp mot bonuspoeng, vil man tape uansett.
Kanskje det smarteste de kunne gjøre var å droppe hele programmet? Innenriks i Norge og deler av Sverige så har det jo liten eller ingen verdi uansett. Kanskje de skulle brukt kreften på å få flere bedrifter til å skrive kontrakt med SAS. Flere rammeavtaler med SMB markedet?
TOS: 25% ble inført for å begrense kostnadene i Eurobonus. Prisene på reisene hadde falt alt for langt, samtidig som kostanden med poeng var like høy.
De kan jo velge å dele ut 0.1 poeng pr. kroneOm man får 1 poeng per krone vil det - for de fleste - være en vesentlig forbedring av dagens program.
Men tråden er jo ikke et spørsmål for eller imot bonusprogram. Og sett i lys av hvor urettferdig 25% regelen ofte føles synes jeg en pris relatert opptjening høres rimelig fair ut.
Desverre pleier noen nyutdannede økonomer i blå dresser å finne ut at den totale opptjeningen skal reduseres i samme slengen. Og da er jeg jo ikke positiv lenger.
Men prinisipelt er jeg for denne endringen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.