Re: EU undersøker lavprisselskapenes praksis
Her kan du plusse på nesten alle nettverkselskapene også, ettersom disse tar et bestillingsgebyr på nettsiden sin.
Nu kender jeg ikke reglerne i andre lande, men i DK er dette bestillingsgebyr pålagt ved en dom i en sag, som rejsebureauerne vandt over SAS.
Mener også dansk rejsebureauforening har kørt en sag mod KLM fordi de mente deres gebyr ikke var højt nok.
Uanset om f.eks. SAS, KLM m.fl. ville, så skal de i Danmark tage et bestillingsgebyr som tilsvarer de omkostninger der er ved at gennemføre bookingen.
Dette er gjort for at rejsebureauerne skal have en chance for at tjene penge og være konkurrencedygtige.
Personligt mener jeg det er tåbeligt at man fra myndighedernes side - på den ene side kæmper for at få gennemskuelige priser - og på den anden side pålægger flyselskaberne bestillingsgebyrer. At man pålægger flyselskaber at tage et ekstra gebyr gør ihvertfald ikke priserne mere gennemskueligt for forbrugeren - også selvom f.eks. SAS altid opgiver priserne inkl. dette gebyr.
Det ville blive et langt mere gennemskueligt marked, hvis myndighederne en gang for alle beslutter hvad der skal være inkluderet som minimum i en flybillet - så forbrugerne kan sammenligne priser langt lettere.
Hvis hovedparten af pax medbringer bagage, så mener jeg faktisk godt man kan inkludere f.eks. 23 kg. bagage i minimums billetprisen også. Det vil både gøre det let at sammenligne priserne, men også gøre bagagereglerne lettere at overskue, hvis det er lovpålagt at i EU er der f.eks. 20 eller 23 kg. inkluderet i en billetpris.
Flyselskaberne kan så frit give en rabat til dem som evt. fravælger bagagen - noget som vil få samme effekt som idag, hvor argumentet er at man ikke skal betale for den service hvis man ikke benytter den. Men hvis hovedparten har bagage med, så må prisen også opgives ud fra hvad hovedparten af pax har behov for - og priserne bliver ikke kunstigt lave for hovedparten af kunderne.
Inkluderet i prisen (udover naturligvis skat, fuelsurcharge osv) mener jeg skal være:
- Check-in (også i lufthavnen)
- Boardingcard (også hvis det skal udskrives i lufthavnen)
- 20/23 kg bagage
- 1 stk. håndbagage
- Kreditkortgebyr
- Bestillingsgebyr
Samtidigt kunne man passende pålægge flyselskaberne bare at opgive en pris uden at udspecificere andet en myndigheds pålagte skatter/afgifter (som kan refunderes hvis man aflyser). F.eks. Fuel-surcharge, wheel-chair levy etc. etc. er en del af billetprisen og omkostningerne ved at drive flyselskab og bør f.eks. ikke udspecificeres.
Flyselskaberne kan så sælge disse services som ekstra tillæg:
- Sædevalg
- Priority boarding
- Mad/drikke
- etc.