EU-dom: Flyselskaper får ikke ta kanselleringsgebyr

Discus

Galley Slave
Medlem
EU-dom: Flyselskaper får ikke ta kanselleringsgebyr

Lurer på hvordan denne slår ut:

The European Court of Justice (EJC) has ruled that airlines cannot levy additional charges if a consumer cancels a flight. German judges had asked the court to rule on airberlin’s refund policy and disclosure of additional taxes.

According to a statement released July 6 in Strasbourg, airberlin stated in its general terms and conditions that when a passenger cancels a flight booking at an economy rate, or does not take the flight, a sum of €25 ($28.40) is to be charged as a handling fee on the amount to be reimbursed.

The Bundesverband der Verbraucherzentralen (Federal Union of Consumer Organizations) considers the charge to be invalid under German law, since it unduly disadvantages customers.

http://atwonline.com/regulation/eu-court-airlines-must-not-charge-cancellation-fees

Re: EU-dom: Flyselkaper får ikke ta kanselleringsgebyr

Ja det blir interessant å følge med på videre!

Sent from my iPad using Tapatalk

Tysk lov er veldig konsumentvennlig. Blant annet må hotell refundere 90% av ikke refunderbar bestillinger med mindre de kan dokumentere at ikke hotellet var fullt (hvis jeg husker dette riktig).

Hvorfor havnet dette i ECJ hvis det er tysk lov som er applisert?

Det går ikke helt frem om hvorvidt dommen omfatter non-refundable, men det vil jo antakelig påvirke Plus Saver eksempelvis hvor kanselleringsgebyret er 600 eller hva det nå var.

Det går ikke helt frem om hvorvidt dommen omfatter non-refundable, men det vil jo antakelig påvirke Plus Saver eksempelvis hvor kanselleringsgebyret er 600 eller hva det nå var.

Jeg tolker det slik at det er snakk om gebyr for tilbakebetaling av avgifter.

...which states that Air Berlin is to charge, as a handling fee, an amount of EUR 25 per booking and per passenger on the amount to be reimbursed to the passenger when he has not taken a flight or cancelled his booking
(min uthevning)

Dommen

Jeg tolker det slik at det er snakk om gebyr for tilbakebetaling av avgifter.

(min uthevning)

Dommen

Såvidt jeg kan se skiller ikke dommen mellom avgifter og refundering av air fare, men går kun på om det er tillatt å kreve er handlinggebyr.

Den delen som handler om avgifter gikk såvidt jeg kan lese meg frem til på at reelle avgifter flyselskapet innkrever på vegne av feks staten skal opplyses spesielt. Air Berlin oppga ikke reelle avgifter, noe som får innvirkning på refusjoner på non-refundable billetter.

Re: EU-dom: Flyselskaper får ikke ta kanselleringsgebyr

Det er mulig dette havnet hos ECJ fordi en tysk domstol bad om en uttalelse. Norske domstoler kan be EFTA-domstolen om det samme. Denne avgjørelsen er ikke så lett å forstå uten å kjenne sammenhengen. Har de krevet et gebyr for å betale tilbake avgifter de selv ikke må betale fordi kunden ikke flyr, lukter det litt svidd. Særlig om de ikke opplyser hvor mye avgiftene til myndighetene er. Air Berlin er ofte ikke lett å ha med å gjøre. De utbetaler nesten aldri etter EU- regler ved forsinkelser; de gir isteden voucher til senere reiser. Det er jo et selskap i store vansker, men det er mange misfornøyde kunder slik at de ikke gjør det lettere for seg selv.

En ting til jeg lurer på er hvorfor uttalelsen kom fra Strasbourg, og ikke Luxembourg, da ECJ ligger i sistnevnte. Det kan være et pressekontor eller noe i tilknytning til EU-parlamentet som ligger i førstnevnte.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:

Flyklagenemnda har tidligere ansett gebyr på kr 500 for tilbakebetaling av skatter og avgifter som ok.

Flyklagenemnda har tidligere ansett gebyr på kr 500 for tilbakebetaling av skatter og avgifter som ok.

Det kan nok høres rimelig ut, men om dette er en bestemmelse som vil gjelde for EU/EØS, så vil sånn jeg forstår dette den praksisen være historie.

Back