Ettersending av bagasje i MAN

TOS

ScanFlyer Mile High Club
Vi har dessverre igjen blitt utsatt for forsinket bagasje (også denne gangen til MAN). Et kolli ble stående igjen i BGO, og slikt skjer naturligvis fra tid til annen. Det jeg lurer på er hva man legger i "Rapid Air Sameday delivery", og hvor rapid dette er ment å skulle være. Jeg fikk en telefon fra MAN kl 1730 lokal tid om at bagasjen var på MAN, og har enda ikke sett noe til bagasjen ca 5.5 timer senere (og vi holder til midt i sentrum av Manchester). I mine øyne ikke utpreget "rapid", men det er kanskje slik det er?

Last edited:
Re: Ettersending av baggasje...

Vi har dessverre igjen blitt utsatt for forsinket bagasje (også denne gangen til MAN). Et kolli ble stående igjen i BGO, og slikt skjer naturligvis fra tid til annen. Det jeg lurer på er hva man legger i "Rapid Air Sameday delivery", og hvor rapid dette er ment å skulle være. Jeg fikk en telefon fra MAN kl 1730 lokal tid om at bagasjen var på MAN, og har enda ikke sett noe til bagasjen ca 5.5 timer senere (og vi holder til midt i sentrum av Manchester). I mine øyne ikke utpreget "rapid", men det er kanskje slik det er?

Kjedelig! Kan være at det er "slot tid" hos tollere. Hart hørt at på diverse flyplasser er det satte tider for "lost luggage" gjennom tollen. Håper du har fått den nå!

Vet ikke selskap eller prosedyrer i MAN, men i SVG har de forskjellige selskapene, SK/LH/KL/WF, faste tider de kjøres ut. Dvs man sammler opp og på et gitt tidspunkt så hentes de av vedkommende kontraktør, da kan man ende opp med x antall leveringsadresser og dertil påfølgende ekstra tidsforbruk.
I enkelt tilfeller, dog sjeldent sendes bagasje ut express eller med taxi.

Vet ikke selskap eller prosedyrer i MAN, men i SVG har de forskjellige selskapene, SK/LH/KL/WF, faste tider de kjøres ut. Dvs man sammler opp og på et gitt tidspunkt så hentes de av vedkommende kontraktør, da kan man ende opp med x antall leveringsadresser og dertil påfølgende ekstra tidsforbruk.
I enkelt tilfeller, dog sjeldent sendes bagasje ut express eller med taxi.

Jeg vet ikke heller hva som er prosedyren, men nå er det rundt 16 timer siden de ringte fra MAN med beskjed om at kofferten var på plass der. På de timene så skulle man tro at man kunne kjørt England rundt og levert diverse kofferter, og håndtert nokså ugunstige slot tider hos tollen...;) Rapid er det iallefall ikke.

Forrige gang dette skjedde så gikk det vel iallefall 2 døgn før bagasjen var på plass, og da manglet også en litt utdatert laptop og en del Manchester United effekter... Hvem vet hva de skal hente ut denne gangen...:)

Last edited:

Jeg vet ikke heller hva som er prosedyren, men nå er det rundt 16 timer siden de ringte fra MAN med beskjed om at kofferten var på plass der. På de timene så skulle man tro at man kunne kjørt England rundt og levert diverse kofferter, og håndtert nokså ugunstige slot tider hos tollen...;) Rapid er det iallefall ikke.

Kanskje de skynder seg langsomt:8:
Håper de rekker å levere den før du reiser igjen

Kanskje de skynder seg langsomt:8:
Håper de rekker å levere den før du reiser igjen

Tja, vi sjekker ut nå om 20 minutter, men bytter kun til et annet hotell i sentrum. Jeg regner med at de iallefall må klare det i løpet av de neste par døgnene...:rolleyes:

Forrige gang dette skjedde så gikk det vel iallefall 2 døgn før baggasjen var på plass, og da manglet også en litt utdatert laptop og en del Manchester United effekter... Hvem vet hva de skal hente ut denne gangen...:)
Og du har, naturligvis, ringet til dem og hørt hvor din bagage er ???
Hilsen Ole

Og du har, naturligvis, ringet til dem og hørt hvor din bagage er ???
Hilsen Ole

Tror du bagasjen hadde kommet noe tidligere om jeg hadde sittet permanent på telefonen med handlingagenten i Manchester? Skulle det strengt tatt være nødvendig? Men, ja, jeg har forsøkt å ringe dem flere ganger (etter at de ga beskjed om at kofferten var i Manchester)...

Jeg fikk altså en telefon fra dem i går kl 1730 med beskjed om at bagasjen var i Manchester (på flyplassen). Jeg bor på et hotell maks 20 minutters kjøretid fra flyplassen. Kofferten fikk jeg nå for 5 minutter siden (dvs. det har tatt kofferten nærmere 23 timer å komme meg i hende fra flyplassen på mitt bestemmelsessted). Det er mulig du mener dette er helt OK, og at det er kun mitt problem (kanskje har jeg ikke ringt å mast tilstrekkelig på dem)? Jeg synes rett og slett det er alt for dårlig.

Så for å svare på ditt spørsmål: Siden jeg fikk beskjed om hvor bagasjen var kl 1730 i går så antar jeg at bagasjen siden har befunnet seg enten på MAN eller i en bil som har kjørt England på langs to ganger før ankomst sentrum av Manchester...

Last edited:
Re: Ettersending av baggasje i MAN

Normalt pleier SLA si levering innen 24 timer etter kolliet har ankommet.

Hadde dere reist Ryanair TOS hadde du sluppet å miste bagasjen. Mine erfaringer med mistet bagasje begrenser seg til SAS og Lufthansa. Sannelig har ikke en felles bekjent av oss to erfart akkurat det samme - senest for litt over en uke siden.

Normalt pleier SLA si levering innen 24 timer etter kolliet har ankommet.

Det er ikke akkurat utpreget "rapid", er det? Jeg kan forstå at det kan ta litt tid om ting må transporteres over en lengre distanse fra flyplassen, men gjelder denne SLA'en også for bagasje som skal ut i samme by som flyplassen er lokalisert i? I så fall så er jeg ikke veldig imponert.

Det er ikke akkurat utpreget "rapid", er det? Jeg kan forstå at det kan ta litt tid om ting må transporteres over en lengre distanse fra flyplassen, men gjelder denne SLA'en også for bagasje som skal ut i samme by som flyplassen er lokalisert i? I så fall så er jeg ikke veldig imponert.

SLA'en er regnet ut av økonomer så det kan jeg ikke svare på hva som er rapid eller ikke (rapid må være noe som er spesifikt for MAN (noe bud-leverandøren kaller produktet sitt?), har aldri hørt om noe slikt før), men ja det gjelder generelt for alle. Jeg vil likevel anta at det må ha skjedd noe spesielt siden det burde være en rutinesak å kjøre ut til dit du befinner deg, utifra slik du har forklart situasjonen.

SLA'en er regnet ut av økonomer så det kan jeg ikke svare på hva som er rapid eller ikke (rapid må være noe som er spesifikt for MAN (noe bud-leverandøren kaller produktet sitt?), har aldri hørt om noe slikt før), men ja det gjelder generelt for alle. Jeg vil likevel anta at det må ha skjedd noe spesielt siden det burde være en rutinesak å kjøre ut til dit du befinner deg, utifra slik du har forklart situasjonen.

Rapid er iallefall ikke noe som kan beskrive 24 timers leveringstid internt i en by - uansett hvor mye økonomer regner på dette. Rapid Air osv. var det som stod på nettet når jeg gjorde baggage tracing. Rush står det på tag'en, i tillegg til Rapid Air, og tag'en er fra SAS.

Ja, det burde vært en rutinesak å levere dette. Problemet er at dette har skjedd før akkurat her i MAN (og da med enda lengre leveringstid - der var det riktignok 1.5 timers kjøretid fra flyplassen, så man kan regne med at det da må planlegges noe logistikk), så på meg virker dette være "rutine" (riktignok basert på en svært begrenset antall observasjoner). Nå husker jeg ikke detaljene i forrige episode, bla. husker jeg ikke annet enn hvor lang tid det tok totalt sett før koffertene var i hus så det er mulig disse to tilfellene ikke er 100% sammenliknbare.

Hadde dere reist Ryanair TOS hadde du sluppet å miste bagasjen. Mine erfaringer med mistet bagasje begrenser seg til SAS og Lufthansa. Sannelig har ikke en felles bekjent av oss to erfart akkurat det samme - senest for litt over en uke siden.
Det er vist en sandhed du dager let på, Kurt...jeg kan mindes en sag fra DY så sendt som i sidste uge der blev debatteret heftigt her
Hilsen Ole

Det er vist en sandhed du dager let på, Kurt...jeg kan mindes en sag fra DY så sendt som i sidste uge der blev debatteret heftigt her
Hilsen Ole

...og andre klamrer seg til en virkelighet om andre selskaper man ikke alltid kjenner seg igjen I... Kanskje inkludert en lett anklagende holdning mot de som mot formodning skal ha opplevd noe som ikke stemmer overens med egen oppfatning...

Last edited:
sk931, det synes ikke du så at jeg ikke nevnte et selskap med rød snute - det var bare FR, SK og LH jeg brukte som eksempler. De to siste selskapene er fremdeles de eneste jeg har opplevd som har stuslet bort min bagasje, mens førstnevnte sammen med en mengde andre selskaper er fremdeles plettfrie. At også førstnevnte betegner seg som best i klassen å ikke miste bagasje synes fremdeles å være en QED for meg.

Det som var det mest overraskende for meg var SLA om utkjøring innen 24 timer, da vil jeg faktisk veldig ofte foretrekke Rødnese løsningen med å selv hente bagasjen på flyplassen, Spesiellt som i dette tilfellet hvor man er 20 minutter unna.

Er ikke like overbevist som Hr. KGL om at nødvendigvis er flyselskap som er årsaken til problemet, mine kollegaer ved Universitet i Liverpool forteller om en dramatisk økning i forsinket bagasje etter at de ble tvunget over til MAN når KLM la ned Liverpool - ja jeg opplevde det samme som TOS. Må jo si at OSL for min del tar medaljen - min koffert kom med Swiss fra SFO til OSL, men pga. "Kaos" fordi hopplandslaget var med flighten fra ZRH ble min og noen andre kofferter glemt igjen i en tralle - greit nok, men når de ringte fra SEATAC hjem til min kone på Bainbridge 2 dager senere for å høre når det passet å levere kofferten - madamme tyggegummi med grunnkurs i "Extra Service" det er Shell det, klarte kun å taste inn min adresse i USA, selv om jeg hadde fyllt ut min fars adresse her i Norge som leverings sted. Så det tok litt mere tid....

Det er nå slik at selskaper som baserer seg på connections har større bag irr, enn point-point. Det tror jeg er vanskelig å gjøre så mye med.

Det er nå slik at selskaper som baserer seg på connections har større bag irr, enn point-point. Det tror jeg er vanskelig å gjøre så mye med.

Ingen tvil om at jo flere ledd i håndteringen, jo større mulighet for feil og forsinkelser.
Har bred erfaring med forsinket bagasje med AF/KL. På utreise finner jeg dette nesten for et pluss å regne, da jeg på selskapets bekostning kan handle meg nye klær.
Reiser forøvrig alltid med undertøysskift og toilettsaker i håndbagasjen just in case...

Ikke så mye å si på akkurat det, men jeg reagerer med overraskelse på at man har en frist på 24 timer fra bagasjen er ankommet bestemmelsesstedet og til det skal være kunden i hende.

Back