• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ETOPS-godkjenning viktig for DU/DY?

Dash

ScanFlyer Gold
Hei! Dreamlineren har tydeligvis litt problemer og jeg har bitt meg merke i dette innlegget til LN-MOW.
WSJ spekulerer om gårsdagens varmeutvikling/brann i APU-batteriet på en JAL 787 i Boston kan sette ETOPS-godkjenningen i fare ..

http://online.wsj.com/article/SB100...67836.html?mod=WSJ_hp_LEFTWhatsNewsCollection

Så da er mitt spørsmål, hvor viktig er ETOPS-godkjenningen for en rute som OSL/ARN-JFK? Kan en B787 fly ruten uten ETOPS-godkjenning? Ruten går jo nærme Island og Grønnland....
 
Hei! Dreamlineren har tydeligvis litt problemer og jeg har bitt meg merke i dette innlegget til LN-MOW.


Så da er mitt spørsmål, hvor viktig er ETOPS-godkjenningen for en rute som OSL/ARN-JFK? Kan en B787 fly ruten uten ETOPS-godkjenning? Ruten går jo nærme Island og Grønnland....


ETOPS er vel greit å ha for fleksibiliteten. På den andre side trenger de ikke mer enn ETOPS120 for den operasjonen de skal i gang med.
 
Nå utelot jeg noe viktig .. det skulle stått ETOPS 330. Dette vil trolig aldri DU få bruk for uansett. Det var kun snakk om å nedgradere fra 330 til 240. Ser imidlertid dette er redigert bort fra artikkelen ...

Men som LN-TIB sier, ETOPS 120 er godt nok for DU, ihvertfall i overskuelig fremtid.
 
For example, if an aircraft is certified for 180 minutes, it is permitted to fly any route, as long as it is always within 180 minutes flying time to the nearest airport. ETOPS operation has no direct correlation to water or distance over water. It refers to single-engine flight times between diversion airfields, regardless as to whether such fields are separated by water or land.

http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
 
Takk så mye!!!! Et spm til. Jeg har flydd CPH-EWR en del ganger, og ett par av gangene har jeg flydd A343 istedefor A333. Begge gangene har vi flydd lengre sør enn vanelig. Har dette med ETOPS å gjøre, eller bare tilfeldig at det var på A343 flygningene vi fløy lengre sør enn "normalen"....
 
Det er nok tilfeldig basert på vindforholdene. Over Nord-Atlanteren er det ikke behov for mer enn ETOPS 120, tror jeg .. SAS A330 har vel ETOPS 240. Det kan vel Lamox eller noen annen med detaljkunnskap bekrefte)
 
Tror det har været tilfældigt om det har været nordlig eller sydlig rute. Det varierer en del.

På Great Circle Mapper kan kan du se ruten og indtaste ETOPS så det vises på kortet hvor man kan flyve. Denne skulle være CPH-EWR ETOPS120 - dog uden der er taget højde for flytype. Men det giver en idé om det.

zu3y3aqu.jpg
 
Baserer man ETOPS på minste hastighet(som flyet kan fly i clean config), eller er denne dynamisk ettersom hva man filer på FP av hastighet?
 
Back
Top